среда, 25. мај 2022.

MILAN TODOROV: JULIJANA SILVER

 


 


 

Odavno me neko nije tako i toliko raznežio kao Julijana Silver.

Upravo sam izašao iz naše stare, sada prazne kuće, ušao u automobil, vezao pojas i startovao ga. U retrovizoru sam video dve vremešne žene. Mlađa se poštapala nekom hodalicom sa stopom u obliku ljudske noge. Druga, znatno starija i mršavija išla je brižno uz nju pogledavajući okolo i nešto objašnjavajući onoj drugoj. Zastale su ispred ulaznih vrata moje porodične kuće. Na metalnim vratima pre koji minut sam zalepio ceduljicu na kojoj sam napisao stanje strujomera, višu i nižu tarifu. One su se prosto upinjale da pročitaju šta na papiru piše. Otvorio sam prozor automobila i upitao ih kako im mogu pomoći.

Starija žena, koja je slabije čula, prišla je bliže. Pitala me je da li znam ko tu sada stanuje. Rekao sam joj: niko.

Nije mogla da sakrije iznenađenje.

Kako niko?

Ja sam ovde kao podstanarka stanovala pre šezdeset i jednu godinu.

U razgovor se umešala i druga osoba.

Mama je želela da pre nego što umre još jednom vidi kuću u kojoj je živela boraveći prvi put u Novom Sadu.

Gde živite sada, pitao sam ih.

Mama i ja smo u Americi.

Nisam znao šta da kažem.

Hvala vam što ste zastali, rekla je mama.

Ćerka je klimnula glavom.

Okrenule su opet ka Molinarijevom parku. Ja sam kolima sporo, vrlo sporo prolazio pored njih. Želeo sam da zaustavim taj trenutak. Ali, to nije bilo moguće.

Dan pre toga sam na benzinskoj pumpi, puneći rezervoar svog dizel automobila, smušen kakav sam, umesto dizela u njega sipao desetak litara benzina. To je, kad se radi o novijim automobilima, katastrofa. Međutim ovo je stari dobri Berlingo. Dosuo sam još četrdeset litara onog najgoreg, kamionskog dizela i odjezdio.

Za sada je sve u najboljem redu. Jedino ti trenuci… Ti trenuci koji provlače beskrajnu nit života, onog prošlog, sadanjeg i budućeg umnožavaju moje ovozemaljsko putovanje a da je ne znam kako i kuda me vode.

Ko krmani mojom senkom iza i ispred mene?

Gospođa Julija Silver i njena toplodušna ćerka koja se tako bolno kretala starim putevima njene mame. Putevima o kojima ne znam ništa. Putevima koji su nju uzdigli i najposle odveli u veliki svet.

Moj otac… Rekla je: Tu je živeo neki čovek iz Kikinde.

Gospođo Silver, ja sam sin tog čoveka.

Video sam joj suzu u oku. Mada, možda mi se učinilo. Možda sam želeo tu suzu u bilo čijem oku.

Ali, vraćao sam se sa plaže i u mom oku je bilo samo malo peska. Duvao je vetar. Najavili su nevreme za narednu noć.

Gospođa Julijana Silver i njena ćerka milile su pored kuće. Pritisnuo sam dvaput sirenu u znak pozdrava. Video sam kako mi mašu ozarene. Ne skrivaju, odgovor.

Ako išta vredi, onda, čini mi se, vredi još samo zadovoljstvo staraca i starica.

Na plaži, žena skida gornji deo bikinija i sunča se.

Vetar je snažno raznosio pesak.

Ženine sise su, pogledao sam ipak, bile bele kao njena ruka, kao njena noga, kao njena leđa. Bile su deo nečega čega se niko nikada neće sećati.

Julijana Silver, koja je svojom odećom, držanjem i ukupnom pojavom izgledala kao turista a nije to bila, uverila me je po ko zna koji put da od našeg života drugi vrlo često naprave više nego mi.

Ona se vraćala domu koji nije bio njen, a ja sam iz doma koji je nekada bio moj upravo odlazio.

 

 

Нема коментара:

Постави коментар