субота, 30. децембар 2023.

MILAN TODOROV: STARA ADRESA


 

U odnosu na vreme od pre pola veka, populacija divljih životinja je smanjena za čak sedamdeset odsto. To se, tvrde naučnici, može smatrati najvećom tragedijom živog sveta od nestanka dinosaurusa i pripisuje se promeni klime.

Ali, to su izgovori.

Uostalom, i loša klima je nastala zbog loših ljudi. Znam.

Ali znam i da će, kad tad, svi loši ljudi izgubiti. Bez izuzetka.

Ravnoteža  dobra i zla nije ništa drugo do traženje smisla u besmislu.

Ali, ne želim da ovaj fragment bude srcešarajući.

Šta najviše žalim kod drugih ljudi?
Kad su u pravu, a ništa ne mogu.

I onda ta njihova lica!

Samo gomila zamarajućeg održavanja svih mišića na broju.

Večeras je grad pun trubača. Na svakih sto ili dve stotine metara neka crnpurasta grupa svira Đurđevdan ili onu toplu vodu u niškoj banji u koju uđeš star a izađeš mlad.

To sa starošću i mladošću je neopravdano postalo predmet krivice ili ismejavanja. Na društvenim mrežama se objavljuje slika starca od sedamdeset osam miliona dolara šteka kako se ljubi sa devojkom od 24.

Šta je tu stvarno smešno?

Osobe koje to iasmevaju, a to je život, stavljam na svoju crnu listu.

Biće jednog dana stari. Biće jednog dana, pre toga, mlade.I nemoguće je da niko od njih nijednom neće pokazati slične emocije, čak i pod pritiskom golog interesa.

Trubači u centru se nadglasavaju za zvonima katločke katedrale i pravoslavne Saborne crkve.

Pogledom, u svim tim grupama tražim svog starog poznanika, trubača iz Surdulice (kakvo ime za mesto u kome se rodiš!) koji je voleo devojku pedeset godina mlađu od njega.

Izdao sam nu svojevremeno malu dvoprišnu garsonjeru. Garsonjera je francuska izmišljotina koja se odnosi na stan za dečka, samca. Onda je on doveo tu devojku, crnpuratsu, za koju je tvrdio da ima devetnaest godina. Sasvim sam bio siguran da nema više od šesnaest, ali devetnaest je fino preskočena zakonska kazna za odnose za maloletnicama.

Meni, međutim, nije smetala njihova veza.

Pobunio sam se tek kad mi je priznao da je mala prostitutka i da se drogira.

Rekao sam mu da je izbaci. Ne želim posla sa policijom.

Ali, gazda, zavapio je, ja sam joj tek našao klijente u ovom kraju. Posao tek kreće.

Izbaci je.

Rekao mi je da će to da učini.

Mala je samo prešla u susedni stan, kod mog drugog podstanara koga je skoro napustila žena jer joj je, navodno, pretio da će je zaklati.

Spavala je dve noći kod tog drugog.

Prvi me je molio da zapretim drugom otkazim ukoliko mu ne vrati devojku.

Zar ti ne znaš da je ona prostitutka?

Znam.

Zar ne znaš da se driogira?

Znam.

Pa?

Ali, ja je volim.

Mislim da sam o tome već govorio, ne očekujući nastavak priče.

Nedavno,međutim, pre ovih mladih trubača, videh ga kako sedi na betonskoj ogradi ispred Maxija i pijucka najjeftinije konzervisano pivo.
Zaustavio sam se i iz novčanika izvadio dve stotine.

Šefe, za pivo.

On se okrenuo nekoj devojci, tek tad je videh, stvarno je izgledala starije, i bila je onako potrošno lepa, crne prave kose, mršava, sa uspravnim grudima i smernim očima koje su se polako gasile.

To je moj gazda, reče trubač.
Iselio sam se zbog tebe.

Opet su bili zajedno.

I pomislio sam kako je on bolji čovek od mene.

Ali, naučio sam da je u životu ponekad važno čekati.

Pošao sam ka uglu, odmah uz zid gradske kuće, ka svom omiljenim gradskom sviraču.

Kad sam stigao tamo, umesto njega, sa istim razglasom iza leđa, istom gitarom, sedeo je neki bucmasti mladić i preglasno udarao u žice.

Prišao sam starom muzičaru, a znao sam ga iz Radija, i rekao mu da je on za ovog nedostižna klasa.

Ja sviram od svoje petnaeste godine, rekao je. Sviram već 55 godina, a on je mlad, voli te švedske numere, a i sin  mi je.

Utom me je neko kucnuo po leđima.

Moj bivši stanar.

Izvini, gazda, ako hoćeš...mala je slobodna.

Naišli su oni trubači...

Niška banja, topla voda...

Pa odmah... A ja nisam s onom koju volim...

Šta sam mogao da mu kažem?

Tom starom pokvarenjaku.

Dao sam mu još sto dinara.

Da li je dovoljno?
Jeste.

Još nešto?

Daću ti hiljadu evra samo da me ponovo prijaviš na staru adresu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар