Prošlo je dve nedelje
da sam se sa vratio sa odmora. Ovo je drugi put da idemo u septembru na Siciliju.
Tada nema tamo onih visokih temperatura, vlaga je pristojna, a i aranžmani su
jeftiniji. Novac je, naravno, bitan, a supruga voli da citira samu sebe i veli:
Nije uvek najbitniji. Od kada sam
stigao u grad, vreme provodim u skupljanju kojekakvih potvrda, dozvola i
plaćanju računa. Nadam se da ću se kasnije baviti nečim pametnijim. To lutanje
po ustanovama i bankama je verovatno najbolja proba nerava. I toga dana trebalo
je da se nađem u kafeu Ceger s
advokatom koji mi radi ugovor za prodaju
nasleđene garsonjere. Hodao sam Krunskom polako, jutro je bilo, kako kažu
patetične poete, kao sa rezglednice. Između parkiranih automobila vukao se suvonjavi
inkasant i dljinski proveravao da li sva
kola imaju plaćeno parkiranje. Pored mene je sa mobilnim na uvetu promakao dugonja
u sivoj trenerci, derao se i bez zazora, govorio je kako je sjebao debila na
pokeru i da je odbio da igra sa njim na veresiju. I dok je odmicao poslednje
reči koje sam čuo su bile: „Nemoj da sere.“ Imao sam utisak kako ovo i jeste i
nije jedno pravo, jesenje jutro u samom centru grada. Nakon sat vremena krenuo
sam iz kafea Cegera, nije daleko, u hotel
Metropol da preuzmem lek za rođaka,
poslala ga je njegova mlađa sestra preko poznanik iz Francuske. Kada prolazim
Krunskom, i idem prema stanu, tamo na uglu Molerove i Krunske, nailazim na
stariju Ciganku, koja stanuje tu u podrumu, u jednoj art-deko zgradi. Pored nje
na trotoaru uvek je kunjao veliki pas: amorfna
masa, nalik na neobikovano testo koje je naglo ispečeno. Imam naviku i neku
potrebu da joj, bez zastajanja, dam kakav novac, i opomenem je da ne pije pivo,
ali ona ga pije od zore. Tuda se izjutra muvaju i ovi koji peru ulice u narandžastim
prslucima i sa gumenim zmijama, ali u to vreme se ona i pas izgube. Tek sada,
kada se dogodilo ovo šta se dogodilo, računao sam koliko para treba dnevno Ciganki
da preživi. I ove razderane subote,
sigurno je bila subota, sedela je tu, na plavoj gajbi od sokova ili piva, na masnom
jastuku, loveći sunce. Nije nimalo nalik na skitnicu, ima maramu na vrh glave: pozdravlja
diskretno svakoga ko prođe sa pijace ili ide prema Kaleniću. Neki se prenu, pa zastanu
i daju joj kakve pare, neki je i ne
primete. Za određene je ona samo sirotinja, za druge nekakav trenutak i parazit. Izgleda kao da je život
proživela na ovome mestu. Sedela je i ovoga jutra tamo, ali nije reagovala kad
sam joj ostavio plavu papirnu novčanicu. Podigla je poged, kako je to radio i
njen pas, i promucala: “Barton je mrtav.“ Tada sam saznao ime kera, i stvarno
ga nije bilo pored nje i gajbe. Na licu joj se ogledao nemi bol, pa sam
pomislio kako njeno ime ne znam, a sada znam ime uginulog kera. Kao da me je
nešto lako zagolicalo u grlu. Ova njena kratka rečenica i njeno vidljivo osećanje
usamljenosti na gajbi, sve mi se to učinilo kao ružan san. Imao sam i utisak da
je njen jad veći od bilo kojeg drugog jada ljudi koji tuda ovoga jutra prolaze.
Uz reč-dve utehe nastavio sam put, mislim da sam slegnuo i ramenima. Ispalo je
da je sve ovo besmisleno, kao i ona igra pokera dugonje koji je promakao pored
mene u sivoj trenerci, i shvatio sam da i kod sudbine nema nikakve veresije. Priča
bi mogla ovde i da se završi, pomislio sam: Barton je u kafileriji. Ali: Ciganka
je već narednog dana sedela na gajbi. Uz zid je stajala fotografija Bartona.
Napravio je i uramio, rekla je, fotograf iz ulice i poklonio joj je letos kada
je vratio sa izložbe.
Нема коментара:
Постави коментар