Ne retko, ima i takvih trenutaka i dana. Ali to nije
svakodnevna životna napetost. „Posmatram određenu prašnjavu, zarđalu stvar i
osećam lako strujanje.“ I ne mogu da kažem da ga i ja ne osećam. U stvari,
tužna je priča o strastima prema stvarima. A nismo, valjda, svi ni rođeni da
nam se to događa. Želja za posedovanjem nečega otkriva i kakvi smo. Ona nas
ogoljava ili čini prozirnim. Iskusio sam da je najdelikatniji trenutak
upoznavanja sa antikvitetom onaj kada ga „dovučete“ u dom. „Tu upravo počinje tutnjava
adrenalina.“ Pomno sam posmatrao raskupusanu knjigu s platnenim, flekavim
koricama, kao da je u njoj mapa za skirevno blago. Koji sat ranije bio sam u
berbernici da se podšišam, a onda sam svratio u antikvarijat. Nervirali su me
ljudi i automobili koji prolaze pored mene. Ne mogu tuda ni da prođem, a da ne
kupim kakvu knjigu kada se podšišam. Pogledao sam u knjižari na zidni kalendar kompanije
za proizvodnju guma Pireli: bio je 5.
maj. Promenio sam nogu na koju se oslanjam, oklevao sam pred policama kao da me
prati skrivena kamera da ne ukradem knjigu. S zagonetkama je svršeno, mislio
sam kada sam stigao kući,
na red dolazi istina. „Opet je pravi čovek na pravom mestu.“ Uhvatio sam sebe
kako mislim da knjiga, na kraju krajeva, i ne mora da bude vredna. Taj stari berberin
Nikola mi je, uz zujanje mašine, govorio toga jutra da je čitao Ajnštajnovu Teoriju relativiteta i malo toga
razumeo. Nisam znao koju stvar treba da kažem berberinu koji se bavi Ajnštajnom.
Bojao sam se da moj komentar ne bude glup ili osoran. U stvari, nisam mu ništa
rekao. Misli su mi se vratile knjizi u rukama i posumnjao sam da joj nedostaju
određeni listovi. Pomalo me je žacnula ta misao, kao da sam prevaren. U
antikvarnici sam, da otkrijem, kupio monografiju o slikaru Konjoviću, koju je 1958.
izdao Forum iz Novog Sada, a povodom četrdeset godina stvaranja slikara. Tu se,
uz crno-bele i kolor reprodukcije slika, nalazio i duži predgovor Midoraga B.
Protića. S puno ponosa izdavači ističu ko je urednik, da su klišeji rađeni u
cinkografiji Foruma, pod rukovodstvom Josipa Blahoa, da su se bavaili fotografijama
Ladislav Fišok i Ladislav Halaši, koristći novi aparat HOH-HAHNE PERFECTA,
model iz 1957. Knjigu je štampao Ljudevit Melar na automatu NEBIOLO-ATHEENA,
napravljenom u Torinu 1957 i sve je rađeno uvoznim bojama CHEMOLIMPEX
Budumpešta. Pomislio sam s kakvim je ponosom sve to istaknuto i kakav je to bio
poduhvat. I polako sam se spremao da listam monografiju i da je upakujem da je
uredi knjigovezac Vlada, o onda je pred mene ispala novčanica od sto dinara. Hteo
sam da pre nego operem kosu posle šišanja popijem čašu hladne votke. Međutim, znatiželja
je ovde bila jača. Uzeo sam da razgledam novčanicu, koja je i sama bila iz toga
vremena. Izvesno je, bila je nova, valjda i nekorišćena. Nju je neko, iz ko zna
kojih razloga, stavio u knjigu i, neka bude tako-zaboravio. Novac je izdavala
NARADODNA BANKA FNRJ 1955. S prednje strane je lik devojke kakav se tada drukao
na papirnim parama, sa potpisima guvernera i predsednika upravnog odbora, a
pozadi je bila gravira Duborovnika, i oko njega „nanizane“ sve republike Jugoslavije.
Pretakao sam misli o štampi monografije, o slikaru Konjeviću, o tehnlogiji toga
vremena. Negde na ulici neko je vikao: „To je nešto sasvim normalno.To je
seksualna igra.“ Slučaj se kretao svojim stazama. Javila se nervoza. Nisam mogao
da dovedem u vezu stvarnu vrednost novčanice u odnosu na vrednost monografije i
to me je nerviralo.
Нема коментара:
Постави коментар