Drveće se
zelenilo, mirisalo. Magla se još nije sasvim podigla. Ponegde, između stabala
visili su oblaci. Zavese paučine. Kaiševi torbe su mi se urezivali u
ramena dok sam silazio stazom izlokanom bujicama sinoćne kiše.
„Sada si pravi
pionir. Budi pažljiv. Slušaj učiteljicu.“
„Jesi li mu
spremila užinu?“, odzvanjale su bakine i dedine reči.
Živeli smo u
gradu, na vrhu brda opkoljenog šumom. Mama je otišla. Tatu nisam imao. Nisam pitao zašto.
Neko me je
ščepao za vrat. Bacio me je na leđa. Video sam krvave oči i osetio zadah
znoja. Gušio me je. Bio je težak. Sila koja me je prikovala za zemlju bila je
neprikosnovena. Nisam se branio. Nisam ni pokušao. Ne znam koliko je trajalo.
Možda minut. Možda deset. Možda sekund.
Čuo sam krik. Krvave oči su se odvojile od mog lica.
A onda se pojavio dedin lik. Podigao me je u naručje i poneo kući.
Ljudi su od
tada pratili decu u školu, a manijak nikada nije pronadjen.
Nisam znao šta
da mislim o tom dogadjaju. Misli su kod mene uvek bile mutne, ali osećaji su
sijali jasnoćom. Urezivali su se u sećanje kao pukotina u stenu.
Tako su i
ostala dva različita zapisa. Prvi me je milovao prijatnim vetrom važnosti i
izdvojenosti od ostalih dečaka.
Stavljao me je
u položaj posebnosti jer sam baš ja bio meta, bio izabran od izaslanika čudnog
zla, ali sam preživeo još čudnijim spletom okolnosti.
Drugi je u
nezaborav uklesao bespomoćnost.
Videoteka se
nalazila u centru grada. Filmovi su bili moj život. Bili su moj jedini život
dok nisam upoznao Anu i dobio Marka i Fionu.
Pokretne
slike, muzika, efekti, sve me je selilo izvan sveta u kojem za mene nije bilo
željenog mesta. Celim bićem sam ulazio u te slike, zvukove i priče. Uvek sam se
poistovećivao sa glavnim junakom. Preuzimao sam njegovu sudbinu.
Bio sam jak,
spretan, hrabar, duhovit. Ili sam bio nevešt, uskraćen, nezasluženo povređen
ili od devojke ostavljen, a od društva oklevetan, pa zatim velikim povratkom i
ispravljenom nepravdom volšebnim hepiendom - ustoličen.
Predstavljao
sam centralnu ličnost. Svi su pitali za
mene i sve je zavisilo od mene. Nebrojeno puta sam umirao u filmu ali to je
bilo divno, jer je moja smrt pomerala sudbine ostalih likova koji posle mog
odlaska nisu mogli da nastave život jednostavno i bez posledica. Fantastični
zapleti su omogućavali da se pojavim i posle smrti.
Ili nakon
nestanka koji je bio gotovo isto što i smrt.
Taj osećaj
bitnosti, sopstvene bitnosti zbog koje su svi opsednuti mislima o meni, nametao
mi je i ideju o samoubistvu. Ne baš o stvarnom samoubistvu, ali o nekoj vrsti
nestajanja za sve u okolini, koji bi nakon perioda šoka i žalosti, ipak
odahnuli shvativši da sam se vratio i da sam zaista živ. Jer, njihovo
postojanje bez mene ne bi imalo smisla.
Posle filma
sam osećao zadovoljstvo, ali ubrzo se sve gubilo. Stvarnost je donosila beznađe,
bezizlaznost, nemoć...Kao da me pritiskaju tone tereta sa ludačkim očima
izopačenika.
Tu prazninu
sam mogao da popunim jedino novim filmom.
I tako sam
gledao filmove. Film za filmom, film za filmom. Postao sam ovisnik – filmofil.
Otvorio sam
videoteku. Jer, jedino u filmu sam mogao da imam najbolji auto ili motor,
najlepšu curu i glavnu ulogu.
Uspeo sam da
se oženim. Baš zato što je mnogo
devojaka dolazilo u radnju.
I dalje sam
gledao filmove. Bili su lek, potreba, smirenje i nadoknada.
Sada je osećaj
praznine, dok nisam u filmu, bio slabiji.
Znao sam da se
samo žena, dečak i devojčica pitaju za mene ali u odnosu na vreme totalne
usamljenosti ovo je bio značajan napredak.
Ana mi je
zamerala zbog opsednutosti filmovima.
Ipak,
istovremeno je priznavala da dobrim delom
od toga živimo. Njena plata kuvarice u školi nije bila bogzna šta. Nije
mi mnogo zvocala. Možda je osećala da mi to treba. Možda me je volela. A možda
je bila samo devojka koja se u mom gradu obrela kao izbeglica u vreme poslednjeg
rata.
Rolu ratnika
sam uspeo da izbegnem krijući se u kući kod dedinog brata kad bi dolazili da me
mobilišu. Poslednji put je, možda. trebalo da se odazovem. Ovi što su tada
otišli samo su se prošetali, a sada imaju penzije po hiljadu maraka.
Svakodnevne,
prizemne stvari su mi išle na živce. Umesto da posle gledanja filmova u
videoteci i razgovora o filmovima sa mušterijama gledam filmove sa svojom
decom, morao sam da mislim i o stvarnom životu.
„Dobro,
čoveče, kad misliš da izvadiš zdravstvenu knjižicu?“, opominjala me je žena.
„Ne znam,
stvarno. Šta će mi knjižica? Nisam bolestan.“
„ Misliš li ti
na decu? Ili samo na sebe?“
Nisam
uplaćivao doprinose za penziono i zdravstveno osiguranje. Stalno sam kasnio.
Preče su bile svakodnevne potrebe. Troškovi stanovanja, hrana, odeća i obuća,
zabavište za ćerku, strani jezik za sina, poneka sitnica za ženu i mene...
Bio je
novembar. Uspeo sam malo da uštedim. Zimi se filmovi gledaju više. Prvi put,
nakon života sa bakom i dedom, imao sam zdravstvenu knjižicu. Nekako sam se
dobro osećao zbog toga.
Deca imaju
knjižice na maminom osiguranju.
Konačnoi ja
imam knjižicu.
Moja mala
porodica je sigurna i biće sve baš kao u filmu. Dobro da bolje biti ne može.
Gledao sam
kroz izlog videoteke. Vetar je fijukao ulicama. Letelo je lišće i stare novine.
Još pet minuta i ponoć. Zatvoriću radnju i za pola sata sam na mom brdu. Deca
spavaju. Žena, takođe, spava. Diže se u pola pet. Možda ću pogledati neki film.
Nikada ne ustajem jako rano.
Na trgu se
pojaviše svetla u pokretu. Svetla su blještala, a auto se caklio. Sve na njemu
je blistalo, iskrilo. Bio je to najveći američki terenac. Video sam ga u
časopisu pre nekoliko dana. Da li je moguće da ga neko u gradu već vozi, a tek
što je imao premijeru na sajmu u jednoj evropskoj metropoli?
Uzeo sam
ključeve.
Da li da prvo
pišam? Ma, kod kuće ću.
Pogasio sam
osvetljenje, spustio rešetku i zaključao bravu. Požurio sam preko ulice. Vozilo
je stajalo parkirano ispred kockarnice, a vozač i dva putnika su ulazili u
zgradu. Približio sam se da ga osmotrim. Umetničko - tehnološko - skupoceno
delo. Crni metalik lak, niklovane svetleće felne, moćne gume sa kramponima i
belom bojom istaknutim natpisom marke, sedišta od debele štepane kože...
Bomba doleće
šišteći. Ustvari, to je raketa. Grebe vrata džipa i pada ispred mene. Možda se
desilo u sekundi. Možda u njenom deliću. Eksplozija me odbacuje unazad. Ležim
na leđima.
Ne mogu da se
pomerim. Nevidljivi teret me drži prikovanog za asfalt. Neko dolazi. Viče,
zovite hitnu pomoć. Krv ističe iz mene. Prekriva pločnik. Zavlači se pod
točkove Hamera koji stoji velik i hladan kao planina. Čujem sirenu. Neko trči.
Podižu me na nosila i guraju u kombi. Krećemo. Pojavljuju su oči. Gledaju me
netremice.
„Evo vam moja
zdravstvena knjižica.“, govorim i pružam je prema očima. One ništa ne kažu.
Samo me gledaju, i gledaju.
Onda, oči
progovaraju: „Knjižica ti više neće trebati.“
Žmurim. Tresem
se od hladnoće. Propadam bez šanse da se za bilo šta uhvatim. Gutaju me jeza,
samoća i san. Pomišljam na njih kako sada spavaju na vrhu moje šume.
Poslednjom mišlju
pokušavam da se setim da li sam već bio u ovom filmu?
(Gordan Lemajić, trgovac nekretninama. Živi u Petrovaradinu. Objavio je roman Razvezivanje, 2016. Ovo je njegova prva kratka priča.)
(Gordan Lemajić, trgovac nekretninama. Živi u Petrovaradinu. Objavio je roman Razvezivanje, 2016. Ovo je njegova prva kratka priča.)
Нема коментара:
Постави коментар