VAZDUH SLOBODE
(odjeci knjige aforizama Dobrivoja Antonića “ U govorima
do guše“, Novi Sad, 2021.)
Da li je
život o kome se ovde, na podsmešljiv način, govori – stvaran ili je kao i svaka
hiperbola iz spisateljskog šinjela namešten da ugodi našoj sve izraženijoj
želji da se rugamo svemu, a ponajpre sebi?
Da li je
moguća rekonstrukcija nakon godina potrošenih nada?
Da li su
humor i vedro srce pomoćno ili jedino preostalo lekovito sredstvo?
Ima li smisla
još sedeti u „mirnoći doma“ i čekati da se ponovo rodi Sunce i bude dobro?
Gde je
sve pošlo po zlu?
Kako se
od uobičajenog transgeneracijskog nesporazuma došlo do tolikih lažiranih rešenja?
Ako mi
neko kaže da niko u životu ne bi to nikada uradio ili govorio postavlja se
pitanje kako to može da zna. Ko je taj koji u potpunosti poznaje ljudske
karaktere? Uostalom, niko ne može da bude siguran ni u postojanje mentaliteta a
kamoli kolektivnog identiteta.
To je razlog
što moje simpatije sve više odlaze u pravcu apsolutne slobode aforističara da
bude drzak prema svetu bez skrupula.
Magični realizam u satiri još nije ustanovljen, ali svaki put ka njemu bolji je
od tragičnog realizma u čijim maskiranim
oblicima provodimo naše dane.
Kod
aforizma mi je sada već jedino važno, ne
da fotografski dočara život, nego da stvori takvu sliku života posle koje se
osećam kao da imam besnilo a nema
tetanusa. Tu se završava odgovornost pisca u čitaočevom životu koji je u krajnjoj
liniji obeležen svim mogućim profilima neodgovornosti. Poslednja istina je,
dakle, jeretička misao da aforističar ne mora nužno da bude sinhronizovan sa
objektivnim. Onom ko drži krivo ogledalo bitno je da ogledalo ne ispusti. Ništa
nije dovoljno dobro da bi ga vredelo razbiti pojedinačno. Potreban je udarac u
centar celine. U dupe.
To je
slučaj i sa aforizmima Dobrivoja Antonića koje imamo pred sobom. Oni su pametni,
smešni i osvežavajuće direktni. Antonić zna da gazi po ljusci jaja i da se
nagomilane frustracije ne mogu otkloniti bez nove energije i starog, iznova
pronađenog ponosa. Razume se da to nije lak, odnosno u potpunosti je skoro
nemoguć zadatak, ali časno je pokušati, jer:
„Kod nas se stubovi društva
proglašavaju, a ne grade.“
Antonić
se u aforizmima ne služi uličnim narativima poput mnogih drugih, nego bi se pre
moglo govoriti o aforističkom repovanju odnosno ponavljanju uvreženih smislova
da bi bili obesmišljeni poentiranim saznanjem o novim vrednostima.
„Vozovi nam kasne šest meseci godišnje. Ko ne žuri, eto prilike da se na putu
ispriča i
nagleda prirodnih lepota.“
Naše
društvo, kao prevashodnu aforističarevu preokupaciju, potrebno je gledati u
srpskom ogledalu a ne u fantastičnom globalnom. Pa i kad naše ogledalo pokuša
da laska jer misli da je dovoljan uspeh biti zaglibljen u osrednjosti,
aforističar je taj koji referentne granice postavlja još dalje. Nostalgični
mitovi, počevši od biblijskog ili kosovskog, kod Antonića su samo metafore za
pozajmljivanje ne bi li se brutalnije istakli kontrasti sanjanih i neostvarenih
vrednosti.
„Suočili smo se sa prošlošću. Jedino smo mi bili u pravu.“
Satiričar
je u pravu kad od nas traži da zamislimo svet pošteniji od ovoga, sa liderima
boljim od ovih najboljih. Jednom smo imali sve te stvari, zar ne?
„Pesma srpske demokratije je Tamo daleko.“
Antonić
se relativno kasno pojavio na srpskoj satiričnoj sceni. To nikako nije mana,
ali može biti indikativno za lapidarni izraz u kome se njegov glas izdvaja iz
poznate mase glasova komunicirajući sa njima.
„Kad sam se ja rodio nisu delili po
stohiljada dinara.
To
mi i danas nedostaje.“
On je
odomaćen u temama koliko je to potrebno, a ne libi se ni da ošine opšte,
belosvetske ljudske gluposti, grabežljivost i vlastoljubivost.
„Ceo svet
srpski razume. Srbe u svetu niko ne
razume.“
Aforističaru, prema tome, nikad ne ponestaje tema za
razgovor. Antonić govori o moći koja s otrgla kontroli. Zanimljivo je da pisac
pri tome izaziva naše simpatije premda ne govori iz pozicije nekoga ko se tome dramatično
suprotstavlja.
„Sa nazivom naših ulica niko ne može da se
snađe. Rešenje je da se na tu temu održi simpozijum
istoričara, Gugl urednika i
poštara.“
„Društvo se podelilo na nas i njih.
Čas sam sa nama, čas sa njima, a najčešće sam.“
Ovaj
sjajni aforizam nas uči o još jednoj
važnoj stvari a ona glasi: Budimo nadmoćniji. Nemojmo misliti da je neophodno
da se dodvoravamo svima. Odsustvo drugih samo nas pomera da više dižemo svoj
glas otpora.
Daleko
od toga da je pomiren sa ružnim licima i likovima u našoj stvarnosti, ali
postoji u njegovim rečenicama neki maltene gandijevski duh mirenja kao
poslednji vid otpora pošto su svi dosadašnji bili neuspešni u nameri da promene
moral sveta.
„Brine me mentalno stanje Srba. Nekada smo
se tukli zbog drugih, a danas ni zbog
sebe.“
I da svedem, govorom na drugačiji način u
tematskim obrascima Dobrivoje Antonić nagoni čitaoca da misli svojom glavom i
pritom diše vazduh slobode. To mi se čini kao najvrednija posebnost koju ovi
aforizmi u moru srpske aforističarske produkcije donose. Masovnim odbijanjem da
imenujemo ovo što nas muči građanska i nacionalna agonija srpskog društva se u
nedogled produžava. Stoga je ova lepa, i na mahove lirska, knjiga mali ali
dragocen recept za našu duhovnu manu.
Ova zbirka
je, uveren sam, ispisana u nadi da će se i njeni čitaoci
jednog dana osećati sposobnim da kažu ono što sad, iz mnogih razloga, neće, ne
smeju ili ne mogu.
Milan
Todorov
Нема коментара:
Постави коментар