понедељак, 9. март 2015.

RATKO DANGUBIĆ: KUTIJA PUNA DUGMADI

Roditeljski dom je salonski stan, izgrađen pre Hitlerovog rata u otmenom, tihom delu grada: krase ga visoki plafoni, hrastovi prozori, mozaik parket. U srećno vreme bio je pun stvari, ali kada je 1945. na vrata banuo komunizam porodici je ostalo pola od svega. Majka je ponavljala da su imali stilski nameštaj, srebro, kristal, knjige i slike, draperja i tepihe. Otac Milorad je bio, nadaleko poznati, trgovac tkaninama. Tu je bila, hvalila  se majka Lena, i sva sila ukrasa.
           Iz roditeljskog doma se iselila kada se udala, stvorila porodicu i njen suprug Gavrilo, doktor hemije, dobio, od svoga instituta, stan kod Bajlonijeve pijace. I kasnije je roditelje, sama i sa decom i suprugom, obilazila redovno: prvo je umro Milorad, a tri godine kasnije majka. Bilo je, kako je moralo da bude: priroda i bolest su uzimali, kako je baka govorila, svoje. Posle smrti majke Lene, mesec dana nije ulazila u stan, bojala se da se primakne stvarima i uspomenama. Onda je morala da skupi snagu i uđe u vrtlog sećanja. Ipak, i dalje, mesecima nije otvarala ormane sa garderobom; slala je u stan devojku koja sprema, sa uputima koje stvari da skupi, upakuje. I kada su dali sve pomene, kad je proletelo pola godine od smrti majke, preuzela je na sebe osetljiviji deo, da prebere vredne papire, fotografije, diplome. Mnogo suza je prolila nad drangulijama. Dugo je odlagala da pretura po fiokama u kojima su bili lakovi, parfemi, ogledala, fenovi, razni pribori, sitnice koje određuju tugaljivi život. Iz nedelje u nedelju praznila je fioku po fioku, sklanjala ili bacala stvari. Jednog dana, prenela je u svoj dom veliku drvenu, arapsku mozaik-kutiju, punu dugmadi: majka, ovo je bila jedna od njenih slabosti, valjda zapaćena u vreme bede i komunizma, ni jedno dugme nije bacala: to su bila takva vremena, govorila je, svako je dugme moglo da valja. U kutiji se skupila kolekcija od preko dvesta dugmadi. S očima punim suza, istresla je dugmad na stolnjak u trpezariji i krenula da ih sortira, iako je znala da radi besmislen posao. Kao da je namerno izazivala uspomene. Nekima od dugmadi znala je poreklo, namenu: skidana su sa iznošene garderobe, kupovana bez potrebe. Pri kraju sortiranja, uzela je u ruke drveno dugme i zaplakala se. Naletela je na dugme od pulovera koji je, kao devojka, kupila u Londonu; majka nije volela crveni pulover. Pamti da dugmeta odjednom nije bilo na puloveru, a bila je sigurna da ga nije izgubila. Majka, ne zna razlog, pulover nije podnosila. Nasmejala se oporo: mogla je samo da sumnja kako se dugme obrelo u kutiji. Nedostatak dugmeta naterao je da pulover pokloni sestri od tetke. Mrzelo je da menja svu dugmad na njemu. Onda je dugmad vratila u kutiju i odlučila da sve daruje krojačici kod koje je radila prepravke garderobe. Naredne nedelje nastavila je da prazni redom fioke: stan treba renovirati i izdati; samo je pravio troškove i brigu.

         Pred spavanje je kutiju odložila u pretsoblje, da je ponese krojačici kada krene u banku na posao. Suprug je, i ovog utorka, do kasno ostao sa dosadnim akademicima. Od nekuda je onda dopro glas majke: „Ne brini za stvari. I ja sam u tvojim godinama gubila brazlete, jednom sam izgubila i minđušu iz para koji mi je tata poklonio.“ Poslednje tri godine satrlo je sahranjivanje roditelja. Nije mogla nikako da se pomiri s tim da ih nema, a nije da nije bdila i vodila brigu o njima. 

Нема коментара:

Постави коментар