петак, 23. октобар 2015.

VLADIMIR BULATOVIĆ: POZORIŠNA PRIČA

Trideset i osam stepenika prekrivenih zelenim, pohabanim itisonom, vode ka krojačnici. Neprirodno zgureni mladić u smeđoj kecelji i s izbledelim farmerkama, sedi za štektavom šivaćom mašinom, dok prstima vešto izbegava kljucanje igle. Gipsanobelo teme mu je ukrašeno veličanstvenom tonzurom. Na stopalima ima japanke tankih, posrebrenih gajtana. Crvena tkanina, rasparanih krajeva, razbacana svud po podu, miriše na zagorelo mleko, guši, tera na kašalj. Uza zid se nalazi dugačka kaljava prečka s garderobom sortiranom za večernju predstavu. Nekoliko tapaciranih stolica zauzeto je najlonskim kesama s krojačkim otpacima. Smišljam priču. Iz smeća proviruje vlažna, ružičasta njuška dlakavog glodara. Pratim njegovo oprezno kretanje k suvoj, ispucaloj peti krojača. Pojavljuje se mlada Sanela, u najlonskom, ljubičastom kostimu žene-ratnice, pozlaćenih štitnika na kolenima i laktovima. Skidam je u mislima, po navici, nalik starom Bascombu iz Sveta jabuka. Devojka kija, drži se za nos, nije sigurna da li je na svom mestu. Pružam joj parče tkanine iz jedne kese. Već je potpuno naga, kruškolika i kiselkasta. Duva nos, odzvanja kao tramvaj. Glodar menja kurs. Poigravaju mu brci, ciči. Sklapamo savez, kopamo rupu na krojačevom temenu. Sahranjujemo šivaću mašinu, Sanelu oblačimo u crvenu venčanicu, pacov je mladoženja, ja sam kum, krojač nazdravlja šerbetom.
Skidam garderobu s ofingera. Zaudara na prethodnih sedamnaest predstava. Ulazim u pantalone, kidam rajsfešlus. Odlazim do garderobera. Puše, piju brlju, galame. Upalili su kockice tamjana da bi prikrili miris strogo zabranjenog alkohola. Na televiziji ide Slagalica, dva starca u kariranim košuljama traže najdužu reč. Primećujem plastičnu bebu u uglu zadimljene prostorije, groteskno velike glave preko koje je navučena svetloplava pelena. Inspiriše me. Smišljam priču o čoveku tirkiznih očiju, kako guta ankere zbog depresije, nakon rizične operacije upoznaje u sanatorijumu Vladimira, mladića iz Irkutska, koji dan započinje ronjenjenjem najvećim bazenom kefira na svetu; jedne suve, avgustovske noći beže, prethodno je pregrizao šećerne šipke na prozorima, lete iznad usnulog grada šarenim cepelinom kojim upravlja kapetan Bradonja - crvenokosi egzibicionista iz Tašmajdanskog parka, ujutru iznajmljuju stan kod gazdarice, razroke Bosiljke, piju kafu za trpezarisjkim stolom prekrivenim mušemom u obliku leptira, ona ih uveče uspavljuje valijumom da bi im potom sisala palčeve na nogama, a njen sin, grimiznisladostrasnik, to je šifra mejla bankarskisluzbenikradovan@yahoo.com, konzumira u velikim količinama umeboši sirće i kukiču, ne znajući da mu tumor progresivno izjeda debelo crevo.
            Kondor, ruku hrapavih od neke vrste psorijaze, šef je garderobera. Pita me jesam li probao dunju ispečenu u selu. Ima kuću u Nemenikućama. Kolege mu dodaju praznu flašu. Šalje me sprat niže, tamo će mi zaheftati otvor na pantalonama. Prolazim pokraj ženske svlačionice. Provirujem, devojke mirišu na kumin, kikoću se, pljeskaju skopljenim lepezama po izbrijanim butinama i pocepanim cipelama. Hodam dalje kroz bife, aparat za kafu zuji, bljuje vrele hemikalije s ukusom karamele. Sedam za sto, smišljam priču o dobošu, zlovoljnom klovnu s harmonikom i jednonogom flamingosu, nastupaju na sceni s teget zavesama, pojavljuje se žirafa koja ustima drži konopac s providnim balonom u kom plešu zlatne ribice, svod scene se polako urušava, nešto maltera pada na doboš, koža puca, iskače histerični dečak na triciklu, klovn vadi puškomitraljez iz harmonike čiji mehovi postaju šaržeri, puca u pravcu publike gde sede tri starice i odbijaju metke džangrizavošću.  
            Dvadeset minuta je do početka predstave. Bina je otvorena, nema zavese, publika ulazi praveći žamor. Radoznalo gledaju ka platnu po kom projektor odslikava nage, zagrljene ljubavnike. Muškarčeva neobično mala pozadina liči na ležeći broj tri. Gustim uvojcima prekriva ženino lice. Blesak jarko-žute svetlosti na trenutak otkriva čestice prašine kako lebde binskim polumrakom. Šta prethodi zagrljaju, pitam se dok stojim pokraj kontrolne table s monitorom odakle ispicijent kontroliše predstavu. Odnekud čujem dubok glas, tiho izgovara stihove: Stajao sam u tamnim snovima i gledao u portret, voljeno lice počelo je da živi u tajnosti... Proscenijumska zavesa krije gumeno Stvorenje, jadno, istopljenih udova, rascvetale kose, godinama obučavano, vatreno hrabreno, hranjeno iluzijom da je najbolje na svetu, ubacili su ga u opasnu igru lozinkama i bodežima, preplašeno pokleklo je, predalo se, bilo je odbačeno, zamenjeno snažnijim, ratobornijim Stvorenjem; povuklo se, sakrilo u podrum, a tamo se po betonskom podu iz pobacanih kanistera skupljaju benzinska ostrvca, sjajnih, glatkih površina koje prikazuju odraze perverznih tlačitelja u elegantnim odelima, sa skupocenim satovima i tašnama gde skrivaju tajne planove za uništenje ekonomije latinoameričkih država i dovođenje na vlast Nadzornikovog sina, krupnog, kosmatog mladića, mišićavog i tamnog, kratkih nogu, zaobljenih kvrgavih leđa, koji masturbira na Karen i njenu prijateljicu u zlatnim pantalonama, s čipkanom bluzom i svilenom maramom, čije su ruke dodirivale Magični žarač; znajte, niko nikada nije razmišljao kako je Stvorenju, zaborav je kul stvar, a moglo je da bude plauzibilno - govorili su ljudi u smešnim naletima učenosti, međutim, tako je sa svim Stvorenjima skrivenim proscenijumskim zavesama, niko se ne može kladiti kada će zablistati i postati blago propalog pozorišta našminkane fasade.   
            Bruji mi lobanjom, kucka u ritmu numere za bis. Duboko klanjanje otkriva naslednu proćelavost, zato ne preterujem sa saginjanjem, tako radim dve poslednje sezone. Obaveznim tuširanjem nakon predstave otklanjam gađenje. Oblačim očevu svilenu pidžamu. Uključujem računar. Stiskam kapke, pokušavajući da zaboravim utiske prethodna tri sata. Vrata terase držim otškrinuta, odnekud dopire miris noćnog prženja. Otvaram folder sa starim pričama i dokument pod naslovom „Put u jednom pravcu.“ Čitam teze napisane u sredu, dvadeset i petog marta, davne dve hiljade i sedme godine:
- hiljadu i trista pevača iz čitavog sveta prijavljuje se za put na Mars (možda je ta brojka preterana...);
- prolaze stroge kontrole i ispitivanja (proveriti na internetu ima li štogod slično, verovatno je NASA objavila neke podatke, postoje i blogovi koji se bave sličnim stvarima);
- umetnici se pripremaju da održe istorijski koncert što prethodi svečanosti povodom naseljavanja prašnjave, crvene planete kojom su pre desetine miliona godina hodala humanoidna bića (tako tvrdi nauka dvadeset i drugog veka, što može biti moja fikcija koja bi mogla radnju priče odvesti k misterioznom);
- opisati turbulenciju leta, spuštanje letelice na površinu, potom izlazak posade i upoznavanje s „Marsovcima“ (odabrati jednu osobu iz čije ću vizure ispričati čitavu priču)...
            Peku me oči. Gasim računar. Odmoriću se od svega hiljadugodišnjim snom. 


Нема коментара:

Постави коментар