(nad romanom Milana Todorova LEK PROTIV SMRTI, Čarobna knjiga, Beograd 2016.)
Petrovaradinski i novosadski roman Milana
Todorova Lek protiv smrti protiče u
znaku evokacije i elegantno posredovane nostalgije.
Na jednoj strani, ovaj roman, sačinjen od
preko 180 kratkih i ulančanih fragmenata, pažljivo oživljava nepovratno minulo
vreme – od detinjstva, odrastanja i mladosti glavnog junaka do vremena
devedesetih i sasvim savremenih događaja.
U iskustvu glavnog junaka, koji je u isto
vreme i melanholični i zapitani pripovedač, dakle, pripovedač koji je odustao
od sveznanja da bi ostao zapitan pred sobom i drugima, to nije izgubljeno
vreme, jer je ono svojim probranim izrazima stalno uz njega, uvek učestvuje u
njegovom trenutnom životu. Ali je to
minulo vreme i postojani uzrok stalnih preispitivanja, sumnji, nimalo lakih
susreta sa sobom i drugima.
Okrenut svakodnevici i intimi, osobito
erotskom sazrevanju i iskušavanju, pri čemu je erotsko, zapravo, način da se
osmisli svakodnevica i izbegne njena siva pustoš, glavni junak romana uviđa
kako njegov život neprestano protiče u senci istorije – od petrovaradinske
istorije u Drugog svetskom ratu i njenih odjeka u kasnijim decenijama, kada
junak odrasta i sazreva iznova se suočavajući sa senkama, akterima i
saputnicima te istorije, do novosadske istorije devedesetih, u kojoj sam junak
postaje akter i saputnik, a nekada i sama senka jednog ispražnjenog života u
kome nije lako ni opstati ni naći nužni smisao.
Junak romana Lek protiv smrti svedok je kako se rastače svaki oblik života. On
nam kazuje upravo o tome. Istorijski život rastače se u porazu smisla i u
gubitku oblika koje želi da učini opštim i važećim za sve. Porodični život
rastače se mnogo tiše, ali svakako neopozivo i, kako se kaže na kraju romana,
„polako, kontrolisano nevidljivim silama samoga života“. A erotski život traje
i zamire u slabostima i izneveravanjima, u sumnjama i bekstvima, u
nesporazumima i trvenjima, u odbacivanjima i negiranju ljubavi i dobrote.
Jedna junakinja romana, čija lepota i
tajanstvo plene na mnogim njegovim stranicama, gotovo profetski objavljuje
iskustvo svog života: „Svet se zaista, zaista vam kažem ne može izmeniti
nikakvim pisanjem.“ Svet je takav kakav jeste i traje pred našim varljivim
očima. Ali samo u duhu priče taj svet se rekonstruiše da bi se sačuvao u nekom
liku i detalju, u nekoj epizodi i proplamsaju dublje vrednosti.
Izazivajući tu nemogućnost da se svet
izmeni pisanjem i rešen da od njega sačuva moguće i stvarne živote
Petrovaradina i Novog Sada, u kojima prizore svog iskustva mogu prepoznati i
oni koji nemaju nikakve veze sa ovim mestima, Milan Todorov je napisao
zanimljiv i čitljiv, tematski upečatljiv i stilski zaokružen roman.
Нема коментара:
Постави коментар