петак, 23. децембар 2016.

MILAN TODOROV: LEK PROTIV SMRTI ILI IGLA SEVERA


( Reč na novosadskoj konferenciji za novinare u knjižari Bulevar Books 21.12. 2016.)


          Povodom ovog romana mnogi će se zapitati: šta je u njemu činjenica a šta fikcija?
Da li su činjenice: hiroviti Novi Sad, domobranski i sadašnji Petrovaradin, stari dobri radio, lukava i zavodljiva televizija, troma a sigurna Matica srpska, novinari i nemoć novinarstva, bombardovanje nedužnog grada, istorijski atlas Mađara i Srba, ljubavna priča jednog novinara i njegovo bekstvo u potrazi za slobodom koje, čini se, nema nigde...?
          Ili živimo u prevlasti sopstvene fikcije?
          Moj odgovor je jasan: Najveća sloboda je kad sopstveni život pretvoriš u fikciju. To je moje književno isustvo i uverenje iz koga sam razvio svoju  poetiku, filozofemu „subjektivnog realizma“, ako tako paradokslano smem da kažem.
          Fragmenti istorije su činjenice koje su podložne književnom preoblikovanju i tako postaju subjektivne činjenice. A kad je nešto subjektivno, onda je život prešao na onu stranu u kojoj su važnija verovanja i nadahnuća od slepe realistike.
          To je istovremeno i šarmantno i zbunjujuće. Ništa nije onako kako svima izgleda (Kao što je uvaženi emiritus profesor Slavko Gordić primetio u povodu moje knjige klasičnih priča prošle godine u Letopisu Matice srpske). Sve je onako kako tebi izgleda. Ja sam i inače nesiguran čovek (evo i sada crvenim i znojim se) - svugde, osim u rečima. A nesigurni ljudi su usamljeni. Usamljenost je glavna psihološka odrednica i glavnog junaka romana apatrida Vase Nedeljkova.
         Smrt istorije je posledica smrtnosti naših humanističkih ambicija i moralnih nadahnuća.
         Stoga mislim da je svima nama, razume se i našem društvu, potreban lek. Ali bojim se da takvog leka nema. Ne zato što smo potonuli u licemerje, nego zato što smo izgubili tlo  pod nogama. Mi još znamo ko smo, odakle dolazimo - ali ne znamo svoje konačište.
         Danas nemamo uporišta ni u čemu, a kako se nadati nečemu ako ne znate da li ste svoji na svome. Stalno nas teraju! Naše seobe su kontinuitet. Bilo ih je i pre i posle Čarnojevića 1690.
          Kad su Vladislavići, preci moje majke, pod Arsenijem izbegli iz carskog grada Prizrena u Sirig; u Ugarskoj ih je, prema crkvenim zapisima, dočekao pravoslavni pop. Eto!
          Stalno nas vuče igla severa.Samo drveće i ptice vuče magnetizam juga! Uglavnom, mi, ljudi, stalno bežimo.
          Zašto?
Zato što nam je pod nogama klizište istorije.
          Roman teče od 1919. do 2016, granajući se u tri paralelna toka.
Istorijski.
Porodični tok.
Emotivno erotski.
          Zajednički znak im je svest junaka o nestajanju, o konačnosti sopstvene i kolektivne sudbine, o neibežnosti te konačnosti. Bar ovde! U ovakvoj zemlji bez posla i nade.To su suštinska, egsistencijalna pitanja.Kako odgovoriti na njih a ostati dosledan? U moralnom smislu biti neukaljan?
          Odgovor na to pitanje tražio sam u romanu i ... nisam ga našao. Ostaje naslućivanje odgovora u nekom novom svetu i novom životu Vase Nedeljkova.
           I, najzad, kad me pitaju o čemu priča ovaj roman, pojednostavljeno kažem , svestan osiromašenja svih gore navedenih slojeva, da je on savremena ljubavna priča koja počinje velikim srpskim snovima 1918. a završava polutajnom, gubitničkom seobom glavnog junaka, ostarelog novosadskog novinara u jedno malo vikinško mesto na severu Evrope 2016.
        I još jedno najzad: ovo je, prema prvim izveštajima, već sada moja najčitanija i najprodavanja knjiga. Hvala izdavaču, „Čarobnoj knjizi“, koji je omogućio da se roman i bukvalno nađe u svakoj knjižari u zemlji, sa atraktivnim koricama, modernim prelomom i vrlo, vrlo prihvatljivom cenom.



Нема коментара:

Постави коментар