(Milan Todorov: „Redosled
jednostavnih stvari“, Čarobna knjiga, Beograd, 2017.)
Milan Todorov je poznat kao
satiričar. Aforizmima i kratkim pričama zaslužio je visoko mesto u srpskoj
satiričnoj književnosti i svetskim antologijama.
Kakvog značaja ima,dakle, kad neko u predvorju
pozne sezone, posle šezdesete počne redom, iz godine u godinu da piše klasične
pripovetke i romane?
Engleska pesnkinja Džori Gejem ima
prilično dobar odgovor na ovo pitanje: osoba koja to čini zna bolje šta je
važno da zabeleži pre nego što ona i to važno zauvek nestanu.
I najnoviji roman Milana Todorova
„Redosled jednostavnih stvari“ strukturom podseća na krhotine šoljice za čaj,
nekada brižljivo čuvane u porodičnom ormaru vrednih stvari, koju je sad
potrebno sklopiti da biste ostali otvoreni u životu. Otvoreni za svetlo dana i
tamu koja nije od dana ništa udaljenija granica naše nemoći, pa i smrtnosti.
Todorovljev roman je senzualan i
erotičan pokušaj da blokira rasap jedne tradicionalne novosadske porodice
predodređene da bude srećna i ni po čemu izdvojena.
Takav pokušaj je, razume se, ako ne sasvim
neuspešan, a ono obeležavajuće bolan i glavni junak, donžuanski lebdeći oko
žena i njihove isijavajuće a najčešće samozaljubljive i kratkoveke žudnje kao bunovni
noćni leptir, otresa prah sa krila gradeći
nehotice od sopstvenog života pepelište. Upavo onakvo kakvo su to tvorili i
njegovi roditelji, popločavajući najboljim namerama put do tihog, prećutkivanog
emocionalnog pakla.
Život glavnog junaka Nikole Šimuna
liči na dečju svesku na kockice. Potrebno je da u svaki kadratić unese deo
sebe, malo parče autobiografije bez oprosta ili naknadnog retuširanja. Zadatak
prilično dramatičan, ako ne i iluzoran. Međutim, on od njega ne odustaje,
razumevajući da je samo tako moguće sopstveni život učiniti otpornim na pasivno
prepuštanje toku stvari.
Ukršten u više smerova ovaj „porodični
roman“ je roman verovanja u nemoguće. Njegov akter se sve vreme čvrsto drži oslonjen
nogama o vazduh. Ali, uprkos svemu to je zreo, kako bi Georgi Gospodinov sažeto
rekao „prirodan roman“, topao, čitljiv i vrlo senzualan. Dok ga čitate imate
osećaj da proveravate svoju sposobnost da spoznate, rastumačite i najzad
sredite, makar delimično, red stvari u, iluziji i oproštaju sklonom, nizu portreta
u sopstvenom snu.
Нема коментара:
Постави коментар