izvor: pinterest.com |
Prekrajanje i sakrivanje njegove
biografije, meni bi
delovalo kao gnusni, ponižavajući poremećaj umetikovog prava na dostojanstvo.
Ako ćemo i pravo, takva-kava je mogla da se prepravlja, zato što mu je život ispao
bedan i bizaran. Oni koji su ga bolje poznavali, tvrdili su da je za sebe govorio
da je prezren i objektivno smešan. Umesto
samoubistva, ovaj koga su zvali Moler
(i koji je bio moler), sklon propadanju, i
koji je delovao prirodno, odlučio se da se seli u palanku blizu Novog Sada.
Tu je kupio i dom od naboja i prepečene, bunarske,
cigle, iz čijih zidova je raniji vlasnik izvukao vlagu. Nema sumnje da je
nevenčana žena imala smisao za lepo, i
sredila je
i trem na
kome je vredelo sedeti. Sve je ovo bilo deo njegovog bitisanja i on se trudio
i oko farbanja zidova.
Prijalo mu je da
je blizu arheološkog nalazišta, po kome je mesto dobilo ime, a ljudi su priznavali da tuda nalaze, kradu
predmete iz doba Kelta, Hazara.
Iako je trgovao i ovim, na zidovima kuće nije bilo sekira,
kopalja, slika, knjiga u vitrini. Na nagovor žene krenuo na buvljim pijacama da
traga za slikama, knjigama. Dok je imala snage, gotovo do pred smrt, supruga mu
je svojski pomagala. Pre nedelju dana putovao sam, s prijateljem sa kuglanja,
na njegovu sahranu. Tu je, u crkevnoj porti, ispod lipe, sedeo
Muta, sin njegovog rođaka, koji je i sam moler, i koji je organizovao da se
preminuli sahrani u grobnici roditelja, uz njih i suprugu.
Na
sanduku je pisalo
meni nepoznato ime, godine rođenja i smrti. Tamo
gde smo se sretali,
na kuglanju u Novom Sadu, odakle smo
se i znali, svi
su ga zvali Moler i Pikaso. O njemu su kolale glasine: rđavo je stajao finansijski, nije
imao ni penzije. Ukoliko kasni na kuglanje, javljao se telefonom. Krenula je i spletka da je, od kada je odlutao
iz Novog Sada, počeo da kupuje po buvljacim, nepotpisana, slikarska platna. Na njih je
onda stavljao petokraku,
u desnom donjem uglu, i potpis „Umetnik
Z“. Umeo je, veli Muta, da tegli hrpu očuvanih slika, da ih reparira i prodaje
galerijama. Tako je obezbedio primanja. Iako su ljudi znali da potpisuuje tuđe slike,
on je od ove radnje stvorio brend. Koliko su vredele slike da
ih je potpisao onaj koji ih je slikao nikoga
nije zanimalo. Zaticao
ga je Muta,
u sobi koja se zvala devojačka, da maše flajerom: „Tu sam gde treba.“ Izvesno vreme spremao je
izložbu u Domu vojske. Uspeo je, uz
odabir slika, da nagovori novinara, pijanduru, da o njemu sroči hvalospev. Na izložbi je prodao sedam dela. Mutina priča ima kraj: prestao je da
obilazi buvljake, i sa kanabea, poverio se Muti da je on kao slikar gotov. On je Muti tvrdio da je na buvljaku u Zemunu našao
sliku potpisanu sa „Umetnik Z“. I
nije mogao da se seti da li je
ovo
njegov
potpis? Umro je, kao i mnogi umetnici, uzdahno
je Muta, od alkohola. Muta mi je darovao
sliku s
potpisom: „Umetnik Z“. On je lik o kome vredi ostaviti trag,
o ovom čudnovatnom duhu, jer ima hiljade načina kako se umetnost može
približiti ljudima.
Нема коментара:
Постави коментар