10. mart 2019.
Dnevni list Danas
Dodatak Nedelja
RASPROSTRANJENOST RĐE
Milan Todorov "Pristanište", Adverto, Novi Sad
Ako se atmosfera nekog proznog dela može odrediti
koloritnim okvirom onda je najprimerenije ukupna dešavanja u novom romanu
Milana Todorova „Pristanište“ markirati kao modrice recikliranog sećanja na
neuspeh, greh i kaznu, te stalno propadanje uzleta i zanosa.
Piše: Branko Stojanović
Civilizacija našeg doba, njen kulturološki odraz,
nepristojno mnogo duguje ideji nasilja nad drugima, torturi tela, njegovoj
ideologizaciji bilo kroz ratne i poratne traume ili mirnodopske opsesije
zdravim, a zapravo seksualno egzercirskim odnosom prema našoj telesnosti.
Mada se bavi savremenom temom društvene apatije, nemoći i
otuđenosti pojedinca u mirnodopskom vremenu bez jasno određenog cilja kako za
pojedinca tako i društvo, ovaj ljubavni, pikarsko-gradski roman naših dana kroz
ispovednu, bezmalo neobaveznu priču iz prve ruke pripoveda o nemanju drugog
izbora u sudaru sa svetom osim izbora nagonskog i brutalno seksualnog .
Rečno pristanište na obodu grada u kome se sabira i
taloži ljudski „otpad svih fela kao kamen u bubregu“ predstavlja topos u kome se
sudaraju proplamsaji nade u mogućnost novog puta i uverenje da smo posle svih
ratnih stradanja i poratnih tranzicijskih frustracija poslednjih decenija
postali nevidljivi za ostali svet. Zbirka nasilja nad sobom se umnožava. Nova
kultura u svim svojim prepletima različitih događaja u romanu se nijansira
skoro uvek kao kultura represije, što je samo drugi naziv za silovanje.
Ovakav odnos nije privilegija muških. On se jednako
rasprostire na sve učesnike romana bez obzira na godine starosti. U pristanište
na gradskom šetalištu stižu istom opsesijom ukleti i bogati, oholi i gubitnici,
žene u pomami i muškarci na uviru životnih sokova, kao i stranci, starci i
starice koji poslednje putovanje rečnim kruzerom koriste za poslednje ispade
seksualnosti ma kakva ona bila. Svet se ljulja kao ukleti brod i njegovo
ljuljanje se ne može završiti jer klatno metronoma je izvan nas.
Rasprostranjenost iste patnje i uzaludnost čovekovog
traganja za trajnom zajedničkom srećom, srećom sa drugim bićem, nalazi se nad
komformizmom svakodnevnog i prividnog. Društvo izriče presude pojedincima jer
je i samo podvrgnuto osudi bez mogućnosti katarze. Male priče gubitnika se
slivaju u zajednički narativni tok koji ih sve vodi u tačku na putu u kojoj se
sav kal i propali sjaj sveta taloži „kao kamen u bubregu“.
Odista, ima u tom zbirnom imenitelju ljudskih sudbina
nečega što pomalo podseća na usud Andrićeve Proklete avlije, samo na jedan
drugi način. I ovde su istorijske, tačnije civilizacijske norme i nužnosti
uzrok mnogih skrivenih patnji i trauma, naročito post ratnih, ali je zlo
posledica čovekovog svesnog sudelovanja u njemu, učešća koje je opravdavano
željom da se upravo tom zlu prepreči svojim bićem. Uzalud, naravno, jer nevinih
nema, nije ih nikad ni bilo i neće ih biti a lični kolapsi predstavljaju kolaps
autoritativnog režima koji se stalno širi umesto da se najzad rasprsne.
Knjiga je priča iz prve ruke a pripovedanje teče lako i
raspliće se sasvim neočekivano, gotovo u postmodernističkom maniru. Ogrnuti
teškim bremenom kao svojevrsnom rđom doba, protagonisti romana razumevaju da je
nemoguće odreći se sopstvenog srama, jer je on još jedini zalog samoodržanja.
Dakako, uz hamletovsko ludilo na kraju, kao nužan odabir oružja kojim se još
jedino možemo braniti od ludila sveta.
Нема коментара:
Постави коментар