MILAN TODOROV: BELEŠKA O NOVOJ DRAMI
Akademska teatarska analiza drame „Manastir“ Milana Todorova
Novi pozorišni komad Milana Todorova „Manastir“ predstavlja slojevito dramsko delo koje na sceni otvara jedan od ključnih egzistencijalnih rascepa: odnos ljubavi prema čoveku i ljubavi prema Bogu.
Autor u tradiciji evropske duhovne drame gradi sukob unutrašnjeg poziva i spoljašnjeg iskušenja, ostajući dosledan svojoj poetskoj, misaonoj i simboličkoj dramaturgiji.
Likovi u „Manastiru“ nose dvostruku funkciju: oni su u isto vreme individualni subjekti i univerzalni arhetipi. Njihova drama se odigrava na granici između unutrašnje intime i metafizičkog iskušenja.
Središnje pitanje — da li se ljubav prema čoveku može ostvariti bez izdaje ljubavi prema Bogu — oblikuje se kao polifoni konflikt, u kojem svaki glas ima svoju težinu i svoj deo istine.
Todorov se dramaturški oslanja na dijalog kao primarno sredstvo izraza. Njegovi dijalozi nisu samo razgovori likova, već ispovesti, meditacije i verbalni dvoboji. Time autor uspeva da stvori atmosferu svojevrsnog unutrašnjeg bogosluženja, u kojem scenska reč zadobija liturgijski i poetski naboj.
Važno je primetiti da tekst ne nudi jednoznačne odgovore. Umesto toga,drama se razvija kao prostor otvorenosti, u kojem publika sama postaje saučesnik i tumač. Upravo u tom smislu, „Manastir“ nastavlja tradiciju duhovne drame koju nalazimo kod Dostojevskog (videti: *Braća Karamazovi*)¹ ili u poetskim teatarskim strukturama LjubomiraSimovića (*Čudo u Šarganu*)², ali uz prepoznatljiv autorski pečat Milana Todorova.
Zaključno, „Manastir“ se može čitati i kao intimna ispovest i kao filozofska rasprava. To je drama koja preispituje osnovne dimenzije ljudskog postojanja — veru, ljubav i žrtvu — i time prevazilazi granice pozorišta, ulazeći u prostor univerzalnog pitanja smisla.
Literatura i reference
1. Fjodor Mihajlovič Dostojevski, *Braća Karamazovi*, Beograd: Prosveta, više izdanja.
2. Ljubomir Simović, *Čudo u Šarganu*, Beograd: BIGZ, 1975.
3. Paul Claudel, *L’Annonce faite à Marie*, Paris: Gallimard, 1948.
4. Georges Bernanos, *Dialogues des Carmélites*, Paris: Plon, 1949.
5. Mirjana Miočinović, *Poetika dramskog oblika*, Beograd: Nolit, 1981.
Aleksandar Ilić

Коментари
Постави коментар