недеља, 26. август 2012.

MILAN TODOROV: NASLEDNIK


Upoznao sam čuvenog Domanovićevog Vođu.
Doduše ne baš njega, nego njegovog naslednika, tačnije rečeno njegovog potomka koji se izdaje za unuka čoveka koji je poslužio kao prototip Domanovićevog Vođe.
Morao sam priznati da opasno liče.
Isti prezriv pogled, visoko pa nekako iskosa, a sve preko crnih, slepačkih naočara. Dežmekast i proćelav, ali onako moderno ošišan, kako se to već nosi u vladajućim krugovima danas.
Umesto belog štapa, u ruci teška bejzbol palica.
Prihvatio sam, bez protivljenja, njegovu tvrdnju da je pljuniti deda. Dakle, preda mnom je bio direktni potomak Domanovićevog Vođe.
Pozvao sam ga na jedno piće u obližnju kafanu.
Iako slep – ulaz je od prve pogodio i seo za najbolji sto u uglu, okrenuvši leđa zidu, za svaki slučaj.To me je dodatno uverilo da imam posla sa zaista autentičnim potomkom velikog Vođe, jer je time pokazivao mudrost koja uvek računa na oprez.
Čekajući da nam konobar donese hladno belo i sifon, upitao sam ga za mišljenje o sadašnjoj situaciji.
On se, onako slep, osvrnu oko sebe.
- Svugde je mrak – reče.
Da je samo mrak, povlađivao sam mu ja, ne bi nama bilo ni po jada.
- I provalije – kaže. - Svuda su provalije oko nas.
Tu mi se svideo, ali neću da pomisli da sam nasrtljivac.
Pitam ga od čega živi.
- Od dedine slave – veli. - Što vreme više odmiče, dedina slava, Bogu dragom hvala, raste.
Deda je bio ljudina, kažem.
- Slep a vidovit – dodaje on. – Sad to već svi vide, ali je kasno.
Deda nas je ipak doveo nad provaliju, ili bar tako piše, kažem.
- Da, dečko moj, ali skakali smo mi sami – veli on.
Onda sedimo i ćutimo. Čuje se kafanska muva. Leto.
- Hoćeš da me pljuneš? – pita on, Vođin naslednik.
Suva su mi usta, rekoh. Ne volim da pljujem ljude, bar ne fiziološki.
- Ako hoćeš da me šutneš, samo izvoli – kaže. – Vino je dobro.
Ne, hvala, kažem.
- Meni to nije ništa – kaže.- Ja sam već navikao. Štaviše, volim ovaj svoj poziv.
Pitam ga kako ide.

- Kao nikad – kaže on. - Samo kažem da sam potomak bivšeg Vođe, onoga koji nas je doveo dovde gde smo sada, odnosno do provalije i ljudi srećni: vređaju, kunu, kolju, tabaju...Mada ima i onih drugih. Ima ih dosta. Oduševljeni! I dedom i unukom. Predlažu mi da osnujem stranku, da i ja, kao nekad deda, naslepo i ćutke povedem narod u provaliju.
Pa, pitam ga otvoreno, kako ide?
- Ne mogu –kaže nekako razočarano a iskreno.
Nećemo, valjda, opet u provaliju?
- Ne znam, brate – kaže. - Meni je dobro i ovako. A do provalije, vidim, možete i sami. Put znate.
Onda naslednik slepog Vođe ustade. Uz izvinjenje, reče mi, ima posla preko glave. U Srbiji je, veli, opet mnogo veća potražnja za vođama od ponude. Ponuda je, u stvari, očajna.
Ja ostadoh zabezeknut. Odjednom sam shvatio da taj čovek ima nepogešiv osećaj za vreme a baš to je neophodan preduslov da neko bude istinski vođa.
Izašao sam iz kafane teturajući. Preko ramena još sam video kako naslednik velikog Domanovićevog Vođe postrojava goste dok banda izvlači prve taktove „Bože pravde“.

(Najbolja satirična priča, "VEČERNJE NOVOSTI" nedelja 26.avgust 2012.)

Нема коментара:

Постави коментар