izvor: ekapija.com |
Ovogodišnje nadmetanje za nagradu "Meša Selimović", povod je za ovaj kratki osvrt koji može biti shvaćen i kao još jedan uzaludni apel.
Evo o čemu je reč. U trci za knjigu godine, 29. po redu, desilo se nešto zaista neočekivano. Jedan od 55 članova Velikog žirija dao je svoj glas zbirci aforizama! Na taj glas naši aforističari su čekali skoro tri decenije! Istina, u propozicijama takmičenja stoji da u obzir dolaze svi žanrovi, ali u praksi nije bilo tako. Kritičari su se rukovodili svojim pravilima, a jedno od njih glasi: Kritičar se izlaže riziku da ispadne neozbiljan u očima književne javnosti ako u svoj izbor uvrsti knjigu aforizama, ma koliko ona bila kvalitetna.
Naši kritičari čitaju romane, priče, pesme, drame, eseje, književne kritike, putopise, ali strogo paze da im u ruke ne dođe neka knjiga aforizama. Jer se ne zna kakav poguban uticaj na njih i njihov stil može imati čitanje aforizama.
Nekada su dežurni cenzori gurali aforizam na marginu, a sada taj posao, s mnogo više uspeha, obavljaju književni kritičari. Od onih koji su juče aforizme zabranjivali, pokazalo se, gori su oni koji ih danas potpuno ignorišu. Duh zabrane je živ, samo je promenio svoj pojavni oblik. Nastanio se u glavama onih koji u privatnim razgovorima veoma često aforističara tapšu po ramenu, ali se jako trude da o tome ne ostave pisani trag. Jer, nikad se ne zna.
Čime su aforističari zaslužili ovako bahat odnos domaće književne kritike?
Šta je to što aforizmu nedostaje da bi stekao status relevantne književne forme? Možda mu je mana to što je par ekselans umetnost reči; što je jednostavan a višeznačan, sažet a sveobuhvatan; što je misaono precizan, jezički izbrušen i stilski raznovrstan; što s malo reči kazuje mnogo; što je roman koji se čita u jednom dahu? Ili mu je možda greh to što prevazilazi književnu sferu i seže u razne druge oblasti? Aforizam je već decenijama u vakuumu kritičarske pažnje, na pola puta između straha i nerazumevanja. I danas se ozbiljno postavlja pitanje, na koje bi neko, ko sebe smatra kompetentnim, trebalo da odgovori. Naime, smatra li se aforizam književnom formom? Ako se smatra, zbog čega se ignoriše? Ako se ne smatra, zbog čega se to javno ne kaže?
Domaća književna kritika je očigledno senilna gospođa koju stalno treba podsećati da među književnim formama postoji i aforizam. Stoga nije naodmet još jednom ponoviti davno izgovorene reči akademika Nikole Miloševića: "Od svih književnih oblika aforizam je najmanje istražena a ponajviše zanemarena i potcenjena vrsta. Nije redak slučaj da čitalačka publika i književna kritika više drže do nekog osrednjeg romana, nego do nekog blistavo sročenog aforizma, kao da doista obim a ne kvalitet određuje mesto i rang umetničkog ostvarenja. Činjenica je da neke književne vrste, već kao takve, imaju u očima čitalaca i kritičara nezasluženu prednost, upravo zato što su izvesna kvantitativna merila literarnog prosuđivanja još uvek na snazi."
Ali da ne bi ispalo da kritičare samo kritikujem, reći ću i sledeće. I oni mnogo vole da pišu i veoma cene to što napišu. Skoro u svakom književnom kritičaru čuči više ili manje ostvareni pisac koji će se kad-tad pojaviti, a dok se to ne desi, baviće se teorijom. I očekivaće, s pravom, da se njegova teorijska dela tretiraju sa istom, ako ne i većom pažnjom, nego dela takozvane lepe književnosti. Iz prošlogodišnje književne produkcije kritičari su izdvojili i za nagradu "Meša Selimović" predložili 22 knjige izašle iz pera književnih kritičara, književnih teoretičara i istoričara književnosti! Aforizme ne čitaju, ali zato pažljivo evidentiraju i glasovima bogato nagrađuju svaku ili gotovo svaka knjigu svojih kolega.
Nije teško zamislite kakve bi reakcije književne javnosti bile da žiri u tri decenije žiriranja nije pomenuo nijedan roman. Ili zbirku pesama. Nema sumnje, to bi bio kulturni skandal. A ovako kako je sada, to je u redu.
Stav da je aforizam već sam po sebi problematičan i sumnjiv žanr zaista je površan i neodrživ.
Srpski aforizam polako, ali sigurno krči sebi put do svetskih antologija. Domaća književna kritika očigledno ne želi da ga na tom putu prati, a na kritičarima je da kažu zašto.
Jednom sam nešo i pisao o ovom, a povod je bio sličan komentar o mestu aforizma u našoj književnost gospodina Aleksandra Baljaaka i tom prilikom rekao da ima dosta grešaka i do samih aforističara, jer smo nejedinstveni, jer postoji visok satepen gradacije, odnosno nejednakog vrednovanja, podela na "elitu" i ostale i zatvorenost u okviru "krugova" koji su teško ili skoro nedostupni za "neafirmisane" aforističarde iz unutrašnjost, i td., itd Znam da će ovaj moj komentar naići na negativan prijem, ali nije na odmet da odgovorni ipak razmisle o ovome.Srdačan pozdrav.
ОдговориИзбриши