(Vladimir Bulatović: Duhovi satire, Presing,
Mladenovac, 2013.)
„Duhovi satire“ su, po redu pojavljivanja,
druga knjiga mladog beogradskog pripovedača Vladimira Bulatovića. O
važnosti druge knjige nije potrebno previše govoriti. Druga knjiga, naročito
kada je reč o ovakvom, pretežno satiričnom viđenju sveta i sebe u njemu, nije
ništa drugo do istrajavanje u literarnoj subverziji.
Čini se da na našoj humorističkoj i satiričkoj
sceni odavno nije bilo svežijeg glasa, jer u njoj, na žalost, preovlađuje
diskurs aforističkog podteksta u satiričnoj priči. Koliko se time odmaže
razvoju kratke satirične priče, kao čehovljevskog nespornog znamena, vidljivo
je upravo i po tome što se retko koji mlad i poletan autor danas okreće satiri.
Vladimir Bulatović jeste to dragoceno, novo
seme za književno validnu kratku pripovetku. U njegovim tekstovima je prisutna
ona laka, mladalačka nadmoć nad pojavnim stvarima, onaj vedri nezlobivi
sarkazam i ironija koja predmet realnosti čini nama bliskim, ponovno
prepoznatljivim, iako košmarno bolnim.
Njegove proze izmiču očekivanom tumačenju
sveta jer je recepcija aktivnog subjekta u njima zasnovana na višeznačnoj
paradoksno obojenoj fantazmagoriji.
Služeći se često hiperbolom u svojim pričama
ovaj mladi autor kao da sve vreme poručuje da naš svet ne samo da nije najbolji
od najboljih, nego, iako sazdan od pohlepe i pretvornosti, na žalost nije čak
ni najgori.
Najgore tek dolazi, ako nastavimo ovako!
U jednoj od najboljih kratkih priča ove
zbirke, u KAMENOLOMU taj vapaj upozorenja lebdi iznad beskonačne trake našeg
nerazumevanja i ravnodušnosti – kao krik nove Gernike sveta.
Ali, pogrešno bi bilo pomisliti da je naš
pisac sklon uopštavanju pojedinačnih malih životnih fenomena. Vladimir
Bulatović je u svojim pričama uvek vrlo ličan i ne libi se nezahvalne uloge
glavnog junaka u kakvoj nepodopštini, manje ili više tragikomičnoj. On se
predaje svojim osećanjima gneva, razočarenja, propasti nadanja, znajući da je
sve to bolje, plemenitije i učinkovitije od prepuštanja ovoj našoj društvenoj
kolotečini u kojoj vladaju bedni supstrati uma i duše.
Svet Bulatovićevih junaka je uvek grbav,
soptav, slabovid, drogiran, smradno nemoralan kao što je, čini se, i nad ovom
našom malom domovinom stalna, neuklonjena provincijska sramota greha i
lutalačko beznađe. Zbog toga se junaci Bulatovićevih pripovesti često okreću
životinjama, rizikujući da budu od okoline zarovašeni kao sakalude i vilenjaci.
Ali, tom kontrastnom genezom u likovima, Bulatović nam ukazuje na potrebu da
budemo čistija i čestitija bića a ne licemeri bez stida i srama.
Ako je zadatak svake ozbiljne satire da
demaskira lažne svetinje i prljave protokole koji ih prate, onda se može reći
da je Vladimir Bulatović na dobrom tragu.
Opor i, na momente, vedro, skoro poetski
raskalašan kritičar i opservator, čini se da je Bulatović više naučio od
Crnčevića nego od svog prezimenjaka Viba.
Нема коментара:
Постави коментар