U
Amsterdamu je padala kiša i na ulicama nije bilo lica ljudi, samo su se mogli
videti blago nagnuti kišobrani na stranu s koje vetar duva. Takvo vreme traje
ovde danima. Poslove sam priveo kraju dan-dva ranije. Posetio sam onda par
galerija i muzeja, tek da razbijem osećaj dosade. Tako sam prekratio vreme do
odlaska. Kada sam odleteo popodnevnim letom iz Holandije za Beč znao sam da na
aerdromu u Beču imam do leta za Beograd puna tri sata. Nisam bio gladan, ali
kafu nikada ne odbijam. Mrtva aerodromska svetlost, koja je ni dnevna ni
veštačka, valjala se svuda. Kad god sam na ovom aerodromu nađem vremena da se
smestim u kafe „Demel“, kvazi-repliku carskog kafea iz grada, i tu popijem
„haus kafe“ i pojedem kakav komad torte, ako mi se posreći i uz muziku s klavira.
Smestio sam se po dolasku s leve strane, tamo odakle vidim ekran sa poletanjem
aviona. Imam iskustvo da umeju da promene izlaz, pa ne bi voleo da jurim po
aerodromu zbog toga. U kafeu nije sedelo mnogo sveta: dve devojke i troje Rusa
su jeli i pili ćutke, pobožno slušajući klavir. Tek kada mi je konobar doneo
kafu i vodu, primetio sam da za klavirom marke „Feurich“ nema pijaniste. Nisam
odmah shvatio kakva je ovo igra, mislio sam da muljaju s kakvim CD-om, i tek
tada sam primetio da se mehanizam na klaviru mrda, da se dirke dižu-spuštaju:
jednom su bele, drugi put crne. Mislim da sam u tom trenutku izgledao blesavo,
jednostavno sam zurio u klavir. Trajalo je to nekih desetak sekundi i onda sam
uzdahnuo. Imao sam osećaj kao da me neko udario po glavi mokrom krpom.
Prepoznao sam u „igri tehnike“ povratak na muzičku kutiju: nju je pokretala
kakva dobra opruga, a ovaj klavir je imao umesto opruga pogon na električni
motor. Kako se saznanje o obmani i iluziji produbljivalo, nisam mogao verovati
kuda je potreba za iluzijom i racionalizacijom otišla. Sigurno da mehanizam
vredi hrpu para. Pomislio sam na pijaniste po zadimljenim lokalima Amsterdama,
Berlina i Njujorka tridesetih godina prohujalog veka. Vratile su mi se maglene
slike iz filmova sa Crncima koji prebiraju po izlizanim dirkama. Ovde nema
zanosa, mislio sam, samo perfekcionizam automata. Kao da je pijanista snagom
svirke postao nevidljiv, kao da su njegove emocije pomogle da nestane. Tu su
bile samo žice i motori. Ovde nije bilo nikoga razdraganog, ko bi drugom
dotakao ruku. Navirale su mi ne izgovrene reči u filmu Kazablanka. Hemfri
Bogart je rekao:“Sviraj.“ Posle je vreme uradilo svoje i tuđe, i s neke strane
je izronila fantomska rečenica:“Sviraj to ponovo, Sem.“ Sema ovde nigde nema.
Нема коментара:
Постави коментар