Posmatranje sveta kroz prozor, kuće ili stana svejedno,
oduvek mi je predstavljalo izvor prigušenog
zadovoljstva. Postoje ljudi koji to ne mogu da razumeju ili, štaviše, u tome
vide neku pomerenost, čak nenormalnost. Ali, posmatranje sveta kroz prozor je
dobra disciplina. To je nešto kao genetska glad za potvrdom postojanja sveta
izvan sopstvene samoće, glad koja ne može da bude ničim i nikada utoljena.
Prati nas i na putovanjima.
Naročito volim prozore vozova koji ne gledaju previše
dugo u nešto određeno i stalno. Taj šarm putovanja koji oličavaju. Prozore sa
preteškim niklovanim ali već potamnelim rukohvatima od silnog naginjanja. Njihova
muzgava a uvek radosna staklena lica, jer su okrenuta stalno novim prizorima,
prvom uskliktalom viđenju zatalasanog mora, recimo. Ili seljana koji se štite od sunca crnim starinskim kišobranima u kamenoj porti sa grobljem.Ali, ne može se stalno putovati i sada ponekad, kad čuješ pisak vozova, kažeš: prokleti vozovi...
Što je čovek stariji, sve više je uokvirem
običnim svakodnevnim prizorima. Ali u njima ponekad ima više draži od bezličnih
prizora velikog sveta koji se nude sa visokih televizijskih tornjeva poput onog
na Avali ili najvišeg TV tornja na svetu, onog u Šangaju.
To su suviše uopštene i koprenom daljine
zamagljene slike u kojima ne zapažate zgažene žute grančice na lokalnom putu
koji pravi luk baš oko vaše kuće ne dozvoljavajući vam da vidite njegov
svršetak ili sivo zeleni šljunak nehotice
prosut iz velikog crvenog kamiona uz drvo na kome su se još prošle jeseni
gnezdile crno-bele svrake, frakcija kamena pripravljena za izgradnju ograde na starom parku, zida na kome će docnije sedeti sklupčani ljubavnici i koja će
izmeniti jedan mali delić spoljašnjeg sveta zvanog kosmos i kad biste takve stvari prestali
da zapažate mogli biste jednog dana da kažete da vaš život više nema nikakvog smisla.
Sedeći u prozoru ulične gostinske sobe baba
Budinke u ravnom i tavnom Banatu, naučih da pišem prva slova. I ne samo ja,
nego i moja sestra od tetke, Mara.
Bili smo parnjaci i roditelji bi nas ponekad
ostavljali kod babe koja nas je, ne znajući kako da brine o nama dok namiruje
kravu ili cecka žute ludaje za napoj svinjama – zaključavala u duboki ulični prozor.
Kuća u kojoj je ona živela sama bila je nekada
zapravo seoska kovačnica i imala prozor koji je bio tipičan za kovačnice, visok
i širok da se jara, dim i železna prašina mogu brzo i leti i zimi provetriti.
Bio je to jedini prozor na velikoj uličnoj sobi u kojoj je nekada bio meh i
neki kovač kome se zagubilo ime, raspirivao je njime vatru za kaljenje konjskih
potkovica, kosa, klinova i koječega drugog.
Tako smo - naročito za dosadnih i dugih
prvojesenskih kiša, kada napolju postajete pomalo zimogrožljivi a u prozoru vam
je dovoljno toplo od vašeg detinjeg daha - sedeli u njemu ja i ta moja sestra i igrali se
olovkama i bojicama. Slikali smo svet viđen iz kaveza prozora, svet kakav nikad
docnije nećemo videti. I u kome nikad nećemo živeti, iako smo to posle poželeli
mnogo puta.
Pa i mnogi istinski veliki slikari su opsesivno za motive
svojih dela imali pogled kroz prozor, često kroz čipkastu gvozdenu rešetku,
pogled koji je otkrivao trg, reku, zagonetnu lepu devojku opijenu svojom
mladošću u sobi sa malim klavirom, uzbuđene dečake među golim telima zrelih žena na plaži, kabinicu tramvaja koja seče
plavi zrak i propada tamo u nekom gradu ko zna kom...
Međutim, u meni je najviše uzbuđenja uvek
izazivao pogled na svetle ali nejasne obrise sveta koji se nazire kroz ona tri
čuvena prozora iza Isusa Hrista na Da Vinčijevoj
Tajnoj večeri.
Ako ih požaljivije osmotrite primetićete da je
večera bila još po danu. Dnevna svetlost,
naime, u prozorima je boje sleza što bi
moglo tek da ukazuje na dolazak sumraka, ali noć u kojoj će izdajničko srce triput izdati pre nego što čuje petla, još je daleka i još se ništa posebno ne dešava. Ipak cela ogromna slika
je nabijena baš tom dinamikom iščekivanja tame koja će nahrupiti kroz prozore.
I kada sam odrastao, rekoh već, zadržao sam tu
naviku gledanja kroz prozor, ali sada već sa osećanjem da činim nešto
neprikladno izlažući sebe pogledima drugih ljudi i još više kad bih pomislio da
se moje takvo ponašanje moglo protumačiti kao oblik necivilizovanog zadiranja u
intimu tuđeg sveta. Stoga najčešće bejah prepušten zvucima koji kroz prozor
ulaze u moj dom, glasovima koji se podižu i gube kao planine.
Docnije kao da potpuno iščeznu moja glad za
prozorom, naročito onim kuhinjskim na istočnoj strani sa koga se videlo kako se
krajem leta reka isparava i šuma koju noću probadaju brza zaverenička svetla na
automobilima tajnih ljubavnika, lovački pas čija figura menja boje ili to meni samo tako
izgleda zbog daljine ili zato što senka psa brzo zalazi iza trščane lovačke
osmatračnice presečene svetlom zalazećeg sunca ili šta slično.
Razume se da me to nije činilo nimalo
spokojnijim.
Okrenutost unutrašnjosti svog doma, svojoj majci, ženi, detetu takođe je ponekad tražila upornost, odricanje i hrabrost.
Ponekad bih u prolazu ugledao svoje lice u ogledalu prozora i osećao krivicu zbog nečega nepojmivog i neuhvatljivog.
Okrenutost unutrašnjosti svog doma, svojoj majci, ženi, detetu takođe je ponekad tražila upornost, odricanje i hrabrost.
Ponekad bih u prolazu ugledao svoje lice u ogledalu prozora i osećao krivicu zbog nečega nepojmivog i neuhvatljivog.
Odavno smo otišli iz onog banatskog sela.
Odavno je otišla i baka na onaj svet. Stric je prodao onu njenu kovačku kuću.U
prvo vreme u u toj prostoriji koja je nekad služila kao kovačnica, bila je berberska radnja. Onaj
naš detinji prozor novi vlasnik je pretvorio u vrata kroz koja su sada ulazili
seljaci da ih majstor obrije ili ošiša. Samo mogu da zamišljam kakve su priče
ulazile kroz taj nekadašnji prozor.
Maru, sestru od tetke sam retko viđao iako je
i ona bila u istom gradu. Jednostavno, svako od nas je stekao nov krug u kome
je živeo. Prolazile su godine a da se ništa među nama, koji smo kao deca bili
nemerljivo bliski, nije pomeralo. Prozor se zatvorio sam od sebe. Nije se
pritom razbio. Samo se sklopio, kao što to biva često bez nekog posebnog uzroka
i povoda.
Onda, jedne večeri, baš kad smo se svi u kući
spremali za spavanje, začu se telefon. Neki nepoznati ženski glas, za koji se
ispostavi da je Marina snaha, prenese mi da je Mara umrla i da je sahrana već
sutra pre podne u jedanaest sati na gradskom groblju.
Te večeri sam pisao, čitao i na Guglu razgledao
fotografije ljudskih lica. Naročito su me zanimala izmučena lica starih ljudi.
Bila je već uveliko prošla ponoć kada sam lako večerao. Kiselo ovčije mleko i
crni hleb.
Zatim sam otvorio prozor i dugo gledao kroz
njega dok me je letnji topli vetar povremeno obujmljivao pa iznenada napuštao
ostavljajući me orošenog teškim,
lepljivim znojem...
Ovi zastakljeni otvori na kućama su, pomislih,
potrebni i kada se napolju ništa ne vidi, kada je napolju tamno jednako kao što
je tamno unutra.
Možda samo zato postoji ta stvar zvana prozor...Da znaš da neko stoji uz
njega u beznadežnoj noći uspravan, očajan, bedan, pijan, zaljubljen ili
razočaran...Stoji i osluškuje noć. Samo toliko. Ne čeka nikog, ne očekuje
ništa. Čovek ili žena.
To je ponekad sasvim dovoljno.
To je ponekad sasvim dovoljno.
Нема коментара:
Постави коментар