U prljavom, tuđem predgrađu, u zgradurini bez duše, sa
fasadom išaranom grafitima, spremao sam se, toga dalekog juna, za snimanje
dokumentarnog filma. Prvog dana boravka padala je kiša i nismo mogli da snimimo
početne kadrove u parku, odakle je trebalo da krene priča. Izgledalo je kao da
se nebo otelo kontroli, kao da se sprema potop. Umrtvila se i priča, kao da je
stajala na granici između sna i jave. Kamerman je sve vreme sedeo na podu,
zanimao se pasijansom, i samo bi
povremeno digao glavu da upita: „Kada ovo sranje misli da prestane da pada?“
Kako ni ja nisam imao volje da izlazim
napolje, sedeo sam, na balkonu, za pisaćom mašinom Andervud i prepravljao
scenario u tom teskobnom, iznajmljenom stanu. Ostatak vremena sam provodio u
dnevnoj sobi sa kamermanom i njegovim kerom Maksom. Trebalo je da snimimo film
o urbanom bilmezu koji se bavi muzikom i koji je spavao, i po danu i po noći, u
garsonjeri na spratu iznad nas. Postajao je sve ratoborniji, zvao telefonom kad
se probudi, dolazio kod nas, i jedva da je slušao uputstva koja sam mu davao
(kako treba, u određenim situacijama, da se ponaša). Smirivalo ga je kada mu
naručim picu ili špagete i kada nam, iz obližnjeg bistroa, donesu na vrata, uz
hranu, i pivo. Taj balkon na kome sam radio bio je odvojen providnom plastikom
od drugog dela balkona koji pripada susednom stanu. Tamo je, neprekidno, sedela starica koja je morala
imati devedeset godina. To je bio moj prvi film posle akademije i osećao sam se
nekako kul, a jedva su u familiji skupili pare za traku. Ona devojka koja mi je
iznajmila stan, koji smo pretvorili u mali studio, rekla je da se ne zamajavam
mnogo sa matorom, ali ako me zanima mogu i o njoj da snimim film, bolji nego o
mom reperu. „Imate sjajan dokumentarac pod nosom“, rekla je, „a ne znate to i
ne vidite.“ Nisam bio siguran da umem da procenim prirodu njene priče, ali sam
osetio da to što govori menja moje raspoloženje. Objasnila je da je starica kao
dete provela, u logoru Mathauzen, pune tri godine. Kao i mnogo toga drugog, kod
takvih ljudi, dosta se moglo da vidi u njenom ponašanju, rekla je, i negde u
njoj, u dubokom mraku, su ostale slike onoga što je tamo doživela, kao i sva
njena patnja. Ono o čemu mi je govorila mlada stanodavka ticalo se staričinog
neprekidnog heklanja ili čitanja; izgledala je kao neko ko ima zadatak koji
mora da obavi: ako nije heklala, ona je čitala kakvu knjigu. Ponekad joj je
govorila, slegnula je ramenima stanodavka, da postoji tajni plan da se svet
uništi, a drugi put da se to samo njoj tako čini. Posmatrao sam staricu i sam,
kradom, dok sam sedeo na balkonu, kada bih zastao sa lupanjem po slovima i imao
sam osećaj da u njoj stvarno postoji nešto misteriozno. Umela je da sedi, jedva
da je ulazila nešto da pojede, satima i da i ona posmatra mene, povremeno,
direktno kako kucam, pijem kafu i pušim. Jednog dana je ustala, primakla se
pregradi na podeljenom balkonu i pružila mi, bez reči, zelenu jabuku, kao da mi
daje kakav okultni predmet. Zahvalio sam se. Imao sam osećaj da me uvodi u igru
kojoj ne znam pravila. Uzvratio sam sutradan bombonjerom Godiva koju je uzela
bez reči. I onda se opet nije ništa događalo mimo uobičajenog. Na TV su
najavili da će početi da se razvedrava i mi smo sa našim junakom razrađivali
kako da nas provede kroz kraj u kome je stasao i da na filmu dočara vreme
odrastanja. Starica je ostala na balkonu, a mi smo otišli svojim putem. Stan je
bio iznajmljen na deset dana. Moj film je napredovao kako je napredovao. Menjao
sam scenario svako malo, kreten bi se naduvao ili napio, pa nismo mogli sve da
snimamo. Poslednjeg jutra mog boravka u
stanu, dok sam pio kafu na balkonu, starica je progovorila, i rekla suvu
rečenicu: „Nije li, gospodine, Gebels bio velika svinja?“ I to je bilo sve. Ja
sam, iznenađen, blago ponovio: „Gospođo, Gebels je bio velika svinja.“ Imao sam
priliku, tada, da se uputim u deo tajni njenog sveta, ali se nisam usudio. Nije
izgledala ni kao osoba na granici ludila i smrti. I danas mi je jad što nisam
pokušao da snimim film o njoj. Umrla je kroz mesec dana, rekla mi je mlada stanodavka,
u koju skoro da sam se zaljubio, kada je po uzavrelom predgrađu plovio
poslednji miris cvetale lipe.
Нема коментара:
Постави коментар