RECENZIJA

 

SVE NAJBOLJE GODINE

(Milan Todorov: „Najbolje godine“, Adresa, edicija Čas, Novi Sad, 2023.)

 

 

Pisac, rekao bih, svaki pisac, najviše voli da piše u prvom licu jednine. Međutim, to, naravno, ne mora da znači da je tu reč o autoru. Možda samo ponekad i usput. Pišući „Najbolje godine“ Todorov je imao na umu upravo potrebu i pravo pisca da indivudualno postojanje učini univerzalnim i obratno. Možda pritom nije sve rekao. Čini se da je računao kako neretko naglašena nerečenost i namerna tišina  govore jasnijim glasom od ostalih tehnika pisanja.

Okvirna priča o klubu Čarlsa Bukovskog, koji kao ilegalna birtija postoji u malom gradu, poslužila mu je kao transkript  uspomena.

Ali prošli događaji su zapravo epohe, odbosno kolekcija nataloženog vremena u posudi sa peskom i zemljom. To je pisanje sa gusto isprepletenim narativom.

Stoga ova proza, osim guste mreže likova, donosi i svež vazduh poezije u roman, jer se u njoj sve ljulja i  to se ljulja sve vreme između pripadnosti i nepripadnosti društvu. Između raja i pakla su sve naše, poručuje pisac, najbolje godine.

Lik glavnog junaka, usamljenog novinara Predraga Krstića je vedar i nije, kako bi se moglo pretpostaviti, bolesno vezan za nostalgiju.

Naprotiv.

On se, u zrelim godinama, brine za svoje telo, odlazi redovno na plivanje na, takođe, neregulisanu plažu, prisećajući se roditelja, ali i stvarajući, najčešće u imaginaciji, snažne nove ljubavne veze. Ponekad stvarne ali kratkotrajne. Kao trzaj na licu lepe žene u prolazu, koja ga pogleda budeći u njemu nadu i ode svojim neznanim putem.

Grad zauzima posebno mesto u svim Todorovljevim romanima, ali na način izmicanja od njegove zgusnutosti u nervne čvorove savremenog prebrzog toka.

Glavni junak je, stoga, fasciniran crnim poludivljm mačorem zbog koga odlazi svako veče u krčmu uz njenu obalu da bi ga posmatrao. Crni mačor kao metafora strašne i čudne sile zvane smrt i željeno osećanje pripadnosti lebdi u centru ovog dela.

Dok sam sa uživanjem čitao rukopis „Najbolje godine“ neretko sam se prisećao Tišminog, malo poznatog romana „Ženarnik“. I u jednom i u drugom delu je, razume se različitim stilskim postupkom, opisan, vrlo uverljivo i nepatetično, odnos sa nekolikim ženama a sve je to pomešano u svojevrsni dnevnički hibrid koji bi se mogao svesti na krajnje ozbiljnu rečenicu koju svako od nas kaže jednom u životu: „Kako sam dospeo do ovoga?“

Do čega?

Najtačniji odgovor bi bio do onoga šro Englezi zovu „kuga duša“ i njome izazvane žudnje da se slavi život, ta lista mogućih fantazija.

Sjajan roman, stilski besprekorno ostvaren i jezički zategnut između prisile umrtvljenog življenja i čežnje za  ljubavlju zbog  koje čovek ne oseća potrebu da se izvinjava kad je (ako je) pronađe, jer je ona so ljudskog postojanja.

 

Branislav Stojanović

 

 

 


Коментари

Популарни постови са овог блога

NINUS NESTOROVIĆ: SIJALICA

MILAN TODOROV: KENIJA, KENIJA

RATKO DANGUBIĆ: JESEN U TREBINJU