Prema
različitim verodostojnim izvorima, počev od Kasija Diona do Historie Augusti,
supruga cara Marka Aurelija, Anija
Galerija Faustina Mlađa, bila je sklona varanju svog muža, uključujući afere
sa gladijatorima, mornarima i običnim vojnicima.
Poznata je priča o tome kako je završila
njena naklonost prema jednom gladijatoru. Kad je car zapazio pomenutu sklonost
svoje žene, naredio joj je da ima seks sa dotičnim gladijatorom koji je tokom
čina, dok je on bio "gore" ubijen tako da iskrvari na nju. Faustina
je morala da ga pusti da ritualno iskrvari, počisti krv i zatim vodi ljubav sa
svojim mužem.
Ova surova
istorijska anegdota, pod uslovom da je tačna, navodi današnjeg čitaoca, na dugo
premišljanje koje naravno ostaje bez konačnog odgovora.
Da li je
Marko Aurelije mogao da ženinu grešnu prirodu kazni po kratkom imperatorskom
postupku: drakonski, brutalno, ne osvrćući se previše?
Naravno! To bi značilo da postoji mogućnost da se stvari još
dovedu u kakav takav red. Da se sačuva ono malo preostale časti. I bilo bi u skladu sa onovremenim običajem kažnjavanja nevernice.
Marko
Aurelije bi tako, krvavom osvetom, bar delimično, zadovoljio povređenu mušku sujetu.
A nekolicina koja
je prisustvovala morbidnom, prisilnom ljubavnom činu između gladijatora i
imperatorove supruge ostala bi uskraćena za saznanja o teškoj intimnoj i, po
carski ugled, nedopustivoj drami.
Međutim, čak i da je takav razvoj situacije
između cara i neverne Faustine bio moguć, u šta je teško poverovati, značio bi
nepotpunu osvetu. Nedovoljno za oprost.
Kao
filozof, car Marko Aurelije je nesumnjivo znao da bez svekolike patnje nema
pravične katarze ni u čemu, pa ni u osveti.
Da bi
osveta bila potpuna ona mora da podrazumeva patnju. I to obostranu patnju:
žrtve i krivca.
Nesumnjivo
je da je Marko Aurelije patio dok je posmatrao ljubavni čin između gladijatora
i svoje supruge. Uostalom, on je taj čin i iznudio da bi patio.
Ali,
patili su i carevi ljubavni izabranci.
Gladijator,
iako nošen isključivo mužjačkim porivom, morao je da bude svestan šta ga posle
orgije čeka.
Patila je, svakako, i neverna Faustina. Možda
se čak i kajala, ali to nije od presudne važnosti.
Važna je
patnja, čiju pojedinačnu veličinu ne može da odredi niko, do Bog sam.
Нема коментара:
Постави коментар