понедељак, 20. фебруар 2023.

MILAN TODOROV: NIČIJA I NEČIJA

 


 


Šetajući jedno veče gradom, primetih u izlogu zlatarnice natpis: „Bušimo uši“.

Odmah me je zagolicao. Ta stara praksa da se devojčicama (a može biti da se danas to radio i dečacima) još nesvesnim svog tela nametne bušenje mlade kožice uha radi kačenja đinđuva koje će privlačiti tuđe oko, probudila je moj mazohistički duh za razjašnjavanje.

Bilo je to, ako se ne varam, u Zlatarni Celje.

Bušite uši, pitao sam ušavši u prodavnicu.

Dve mlade žene ili devojke se trgoše. Jedna plava i druga brineta. Obe uskog tela i visoke.

Da, rekoše skoro uglas.

Ovde ili negde u nekoj lekarskoj ordinaciji?

Ovde, rekla je prodavačica zbunjeno. I dodala:

To je laka intervencija. I brzo se obavi.

Primetio sam da je imala ogromne minđuše na oba uha.

Vi bušite ili lekar?

Ja i moja koleginica. Sve je sigurno i higijenski.

Imamo mali pištolj. Ja njime probušim uvo detetu, a koleginica mu odmah u tu rupicu ubaci dezinfikovanu  zlatnu zvezdicu ili, po želji, neku drugu sitnu minđušu. To je potrebno da rupa u uhu ne zaraste.

Pogledao sam diskretno plavu koleginicu. Nije imala minđuše, a rupice u uhu nisam mogao da uočim. Bila je mlada, ne baš mlada, tako oko četrdeset godina i nosila je na licu laki prezir, kao zaboravnost da skine šminku pre spavanja.

Za koga je bušenje ušiju, upita tiho, gotovo stidljivo. Za vas?

Nasmejao sam se:
Zar na takvog ličim?

Šta mi znamo? Ima i takvih, dobaci crna zadirkivajućim tonom.

Kakvih?

Zrelih muškaraca, reče, izbegavajući epitet stari,  koji žele da probuše uši. Uostalom, ne biste bili manje muškarac sa probušenim uhom.

Da li to boli, upitah.

Malo i kratko, rekla je. Nije to ništa. To je bol koja se ne pamti.

Ne znajući šta da kažem na besmislicu o pamćenju boli, upitah, gledajući sada bez stida njene uši:

Vama su bušili uši?

Zar ne vidite, reče i okrete se koketno. Imala je okačene o uši četiri teška srebrne kruga. Nisam mogao ni da zamislim kako je uspela da te, relativno široke metalne krugove, provuče kroz rupice u svojoj koži. Ali, pomislih, svet mi se već odavno otkriva neočekivanim slikama i potezima koji nemaju veze sa zakonitostima postojanja. Bar ne zakonitostima dosadašnjeg.

Plava zlatarka, očigledno joj beše dosadna naša rasprava, izađe napolje i, videh kroz staklo, zapali cigaretu. Bila je u crnoj dugoj haljini, bez rukava, što je isticalo bledilo i mekotu njene kože oko ramena i potpazušja. Prekrstila je noge u kratkim sjajnim crnim čizmama.

Gledala nas je kao da sam zauzeo njeno mesto i da samo čeka da joj ustupim parking.

U prodavnici je bilo toplo, toplije nego što je neophodno.

Napolju pak beše prilično hladno. Devojka napolju je cupkala i premeštala se s noge na nogu kao da će se upiškiti.

Devojka sa rupicama u ušima se pak odjednom osetila pozvanom da mi održi kurs o složenosti ali i bezbednosti bušenja ušiju devojčicama koje će, jednog lepog dana, kako reče, biti zahvalne roditeljima ili dekama i bakama, za tu malu uslugu.  Podsvest mi je govorila da je sve ušlo u domen igre u kojoj se svi osećamo dobro. To je nešto kao zabranjena ljubav u kojoj partneri, obično na daljinu, razmenjuju dvosmislene poruke koje mogu ali i ne moraju da budu izdajničke i obavezujuće. Dribling srca, voleo sam to tako da zovem.

Plava je sporo dovršavala cigaretu.

Utom se pojavio mali čupavi pas pred vratima.
Plava ga je posmatrala sa simpatijama, ali mu nije to davala do znanja.

Igrala se sa njegovim iščekivanjem nežnosti. On je nekim šestim čulom osetio da joj je simpatičan a ona se, očigledno, bojala direktnog kontakta.
Kad je najzad ušla u prodavnicu upitah je, šta ona misli, kad je najpogodnije vreme za bušenje ušiju. Za unuku mog prijatelja, slagah (ta bar u priči se može lagati veselo). I još dodadoh, nepotrebno, kako on misli da bi to trebalo uraditi a detetovi roditelji nisu ubeđeni u to. Bakine minđuše, kaže, mora neko da nasledi.

Tek posle treće godine, reče stisnutih usana plava, moguće je uraditi rupice. Pre toga ne, jer uši još sazrevaju.

Želeo sam da je upitam zašto ona nije dozvolila da joj probuše uši.

Pitanje je bilo pomalo indiskretno. Oćutao sam, ali pročitala mi je misao.

Da sam to učinila, reče onim svojim odsutnim očima, ili tačnije da su mi to učinili, postala bih nečije vlasništvo.

Možda, rekoh, ali žena i treba da bude na neki način muškarčev drugi deo… Anima i …

Izbegavao sam ružnu reč vlasništvo.

Pogledala me je krajem oka.

Mislite?

Izašao sam sa pomešanim osećanjima.

Uši.

Zlato i srebro koje visi. Afrikanke bele kože.

Orijentalni izgled koji zlato daje ženama.

Obred bušenja ušiju kome je teško odrediti pravu, duboku svrhu.

Tradicija ili nasleđeno mišljenje o nečemu što je ipak duboko intimno?

I najzad, što sam se uopšte upetljao u bilo kakvu raspravu o stvarima koje me se malo ili nimalo tiču. Moda se menja, ljudi i žene se menjaju a zlato…ni zlato nije ono što je nekad bilo.

Mislio sam o tome samo kao o komadiću života bivšeg i prošlog po izlasku iz trgovinskog centra u kome se zlatara nalazila; mislio pa ubrzo zaboravio.

***

Posle nekoliko nedelja prođoh ponovo pored te iste radnje sa žutim minđušama tankim i lakim kao kap meda… Zastadoh.

Izvolite, reče plavokosa prodavačica koja nije želela da bude bilo čije vlasništvo. Očigledno me nije prepoznala.

Oko vrata je imala nisku sivo belih rečnih školjkica. Ništa preterano, ali ipak beše to kićenje gorde paunice.

Hvala, samo razgledam, rekoh i osetih neko tiho zadovoljstvo. Pretpostavljao sam da postoji konkretan razlog za njeno ukrašavanje. Takođe sam jasno osećao da to ne mogu da budem ja. Možda niko jasan i stvaran. Bilo je to samo sočivo kroz koje sva druga pitanja postaju jasnija. Uostalom, kako razumeti dugu prigušenost ljubavnog života u nekoj osobi a zatim iznenadno bujanje želje, kao početka novog sveta u kome postajemo bezvremeni, za malo čega.

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар