MILAN TODOROV: O KRIKU
Turbulentno nebo u pozadini čoveka koji stoji na mostu pojačava osećaj uznemirenosti, gotovo egzistencijalnog straha. Njegove ogromne uši kao da nisu organ sluha, već rana otvorena prema svetu, spremna da primi svaki šum, svaku eksploziju postojanja. Taj čovek je sam — izolovan od drugih, napušten od smisla.
Nema žena na slici, a bez njih nema ni identiteta muškarca.
U Kriku Edvarda Munka, ako umetnost
uopšte može da se tumači, osećam nedostatak
identiteta
kao centralni motiv. Čovek bez identiteta nije samo
izgubljen u društvu — on je izgubljen u sopstvu.
Identitet
je osnova svake emocije,
svake slutnje smisla; on je okvir kroz koji prepoznajemo sopstveni
strah, nadu i ljubav.
Erotika i krik često su dve strane iste
traume. U njima se sreću bol
i radost, iskupljenje i gubitak. Erotika može
biti uteha, ali i povratak u tamu iz koje smo potekli.
Niko, pa
ni Munk, ne pamti krik svoje majke pri rođenju, ali taj krik ne
prestaje da odzvanja u nama.
On postaje nečujna podloga našeg
života, melodija
koja oblikuje naš odnos prema drugome, prema ženi, prema svetu.
Ponekad pomislim da sam
mizogen — ne iz mržnje, već iz straha.
U hotelskim sobama sa
tankim zidovima slušam ženske
krike, uzdahe, jecaje koji se pretapaju u smeh.
I
čujem muški smeh, težak, samouveren, kao potvrdu iluzije o
sreći.
Tada pomislim da je krik,
bilo stvaran ili umetnički, remek-delo
iluzionizma,
trenutak u kojem čovek veruje da dotiče život, dok zapravo samo
čuje njegov odjek.
Krik je granica
između bola i postojanja,
između identiteta i praznine.
On nas podseća da smo živi —
ali i da živimo u svetu u kojem svaka sreća ima svoju tišinu
posle,
i svaki smeh — svoj krik.“
(odlomak iz romana u nastajanju "Sve što dodirneš, toga nema", 2025)

Коментари
Постави коментар