MILAN TODOROV: O KRIKU


 Turbulentno nebo u pozadini čoveka koji stoji na mostu pojačava osećaj uznemirenosti, gotovo egzistencijalnog straha. Njegove ogromne uši kao da nisu organ sluha, već rana otvorena prema svetu, spremna da primi svaki šum, svaku eksploziju postojanja. Taj čovek je sam — izolovan od drugih, napušten od smisla.

Nema žena na slici, a bez njih nema ni identiteta muškarca.

U Kriku Edvarda Munka, ako umetnost uopšte može da se tumači, osećam nedostatak identiteta kao centralni motiv. Čovek bez identiteta nije samo izgubljen u društvu — on je izgubljen u sopstvu.
Identitet je osnova svake emocije, svake slutnje smisla; on je okvir kroz koji prepoznajemo sopstveni strah, nadu i ljubav.

Erotika i krik često su dve strane iste traume. U njima se sreću bol i radost, iskupljenje i gubitak. Erotika može biti uteha, ali i povratak u tamu iz koje smo potekli.
Niko, pa ni Munk, ne pamti krik svoje majke pri rođenju, ali taj krik ne prestaje da odzvanja u nama.
On postaje nečujna podloga našeg života,
melodija koja oblikuje naš odnos prema drugome, prema ženi, prema svetu.

Ponekad pomislim da sam mizogen — ne iz mržnje, već iz straha.
U hotelskim sobama sa tankim zidovima slušam
ženske krike, uzdahe, jecaje koji se pretapaju u smeh.
I čujem muški smeh, težak, samouveren, kao potvrdu iluzije o sreći.
Tada pomislim da je
krik, bilo stvaran ili umetnički, remek-delo iluzionizma, trenutak u kojem čovek veruje da dotiče život, dok zapravo samo čuje njegov odjek.

Krik je granica između bola i postojanja, između identiteta i praznine.
On nas podseća da smo živi — ali i da živimo u svetu u kojem svaka sreća ima svoju tišinu posle,
i svaki smeh — svoj krik.“

(odlomak iz romana u nastajanju "Sve što dodirneš, toga nema", 2025)

Коментари

Популарни постови са овог блога

NINUS NESTOROVIĆ: SIJALICA

MILAN TODOROV: KENIJA, KENIJA

RATKO DANGUBIĆ: JESEN U TREBINJU