MILAN TODOROV: POTVRDA
Pisao si kratke eseje o slikarstvu i uočio u mnogim velikim slikarskim poduhvatima dvojnost u pogledu erotske snage i zainteresovanosti za nju. Kod Leonarda, recimo, erotsko nikada nije neposredno; ono je u osmehu koji ne zna da li će se otvoriti ili nestati, u pogledu koji lebdi između lepog deteta i pohotnog starca, između nevinosti mlade devojke i tajne njenog oca.
Kod
Mikelanđela — naprotiv — sve je napeto, mišićavo, spremno da
eksplodira, ali nikada ne prelazi granicu. Kao da se bojao trenutka
kada bi duh morao da prizna telo.
Čini ti se da su svi oni —
od Ticijana do Karavađa — bili svesni te tanke ivice između
svetog i telesnog.
Dok si pisao o tome, nešto u tebi se
pomerilo, nešto što si, pre mnogo godina, potisnuo u zaborav.
Čitalac
ima mogućnost da ovu temu tretira kao piščevu autobiografsku
priču, kao fikciju ili kao, kako neko reče, povod za drugu
temu.
Elem, bilo je to u vojsci.
Služio
si svoj vojni rok, kako se to nekad govorilo, u kasnoj mladićkoj
dobi, posle završenog fakulteta, nasuprot većini regruta koji su
imali jedva osnovnu školu i punoletstvo i kojima je vojska bila
očekivana odskočna daska u život seljaka, radnika, oficira. Od
njih se nije tražilo, bar se tako činilo, da sami biraju put.
Trebalo je samo da čekaju da u njima, usled raznih životnih
događaja — poput smrti roditelja, bolesti ili stupanja u brak —
sazri i pukne, kao iznenadni cvet crvenog maka, odluka da uzmu
siguran, ne bogat, ali uvek dostupan komad hleba i da guraju kroz
obično svakodnevni život, malo na početku obesni, a pri kraju
skrušeni i uskraćeni za nagradu koju je izbor skromne sigurnosti
nedokazano nudio.
U svakom slučaju, ličilo je to na pravednu
podelu uloga u obaveznom delu života koji niste želeli niti
odobrili. Naročito ljudi poput tebe — svršeni studenti,
arhitekte, tehničari, profesori, slikari i pesnici.
Međutim, u
tim početnim, a ipak krajnje egzistencijalnim situacijama, nemoguće
je proći bez skretanja unutra, u sebe, i pitanja o svom postojanju.
Vojska čoveka, čak i kad je u mirnodopsko vreme, približi smrti i
učini ga svesnim prolazne prirode svih stvari. Sve što ti se desi
tvoja je kopča sa trajanjem na koje nisi pristao, nego si upućen
rođenjem, brojem godina, obavezama prema zemlji koja je uvek
stepenica više od stepenice tvojih predaka, koji kao da nikada nisu
postojali.
Kao
mlad vojnik bio si sa grupom vojnika i jednim oficirom na planini, na
zimskoj obuci za preživljavanje.
Cele te kasne jeseni i
početkom zime boravili ste na otvorenom, pod vedrim nebom. Prethodno
su vas vakcinisali — kako ste se šalili, uboli vas u stražnjicu
iglom debelom kao da je izmišljena za konje.
Međutim, delovalo
je. Niko se nije ni zakašljao, a kamoli ozbiljnije razboleo.
Podigli
ste veliki zeleni šator, prostrli slamu na njegov pod u debljini od
bezmalo pola metra, prekrili je surim, braon vojničkim ćebadima i,
posle egzercira na planini, spavali kao zaklani na toj prostirci.
Niste se svlačili. Spavali ste u dubokim cipelama sa ostacima snega
i blata na njima, u odelu, u vojničkom kaputu od tvrde čoje, mnogi
i sa titovkom na glavi.
Bilo vas je dvadesetak, možda trideset
mladića raznih profila i starosti.
Ti si se najviše razgovarao
sa jednim Slovencem, pesnikom, i jednim Zagrepčaninom koji je živeo
u Austriji, ali je, ko zna iz kojih razloga, pobuda i strahova, došao
da odsluži vojni rok u zemlji iz koje je pobegao.
Nije se
ustručavao da loše govori o njoj.
Bili
ste već dugo na planini. Izgubili ste račun. Niste znali čak ni
kad će Nova godina. Možda je prošla, bez vas. Radovali ste se njoj
jer ste očekivali posete svojih devojaka, verenica i žena.
Seno
na kome ste spavali lomilo se, krckalo i pretvaralo u krljušt.
Solidarnost među vama bila je sve jača. Osetilo se to najviše
prilikom priča o ženama. Pokazivali ste slike svojih dragana jedni
drugima. Bile su to prilično erotizovane fotografije, na koje su
vaše izabranice nerado pristajale, ali su ipak pristajale posle
dugih preklinjućih molbi i lažnih strahova da se možda nikada
nećete vratiti iz vojske, jer ona je samo predvorje rata, tako da
nikad ne znaš kad ćeš i od kojeg metka biti ustreljen. One su,
posle tih klimavih argumenata, ipak pristajale da budu fotografisane,
za ono doba, u vrlo slobodnim pozama: u tesnim farmericama koje su
ocrtavale njihova uska, duga ili krupna i široka međunožja, ili
oble stražnjice na kakvom biciklu, ili dekolte u namerno nagnutom
položaju, tako da su oble, jabučaste ili kruškaste dojke znale sve
ono što vi tada niste znali — da ništa ne možete dlanovima, nego
samo u bestežinskom stanju sna, u kome je možda Bog sna — ljubav
u drugim, tačnije drugačijim zagrljajima.
Spavali ste na tom
senu, dok je napolju vejao sneg, koji vas je zatrpavao kao u trapu za
zelen ili krompir.
Ti si uvek sanjao plažu na dalekom, toplom
ostrvu, na kojoj su žene, u lakim, tesnim kupaćim kostimima iz dva
dela, izvodile svoje minijature u igri zavođenja.
Uvek su ti
se, mislio si, dopadale žene koje se ustručavaju, a iznenada budu
vrlo slobodoumne, tako da nikad, u snu, nisi znao šta te čeka.
Zagrepčanin
koji se zvao Alojz, ali je tražio da ga zoveteAleks, imao je u
Gracu verenicu.
Pokazao nam je sliku. Bila je to visoka, suva,
koščata Nemica, sa čudno razvijenim kukovima i jakim grudima, za
koje se nije moglo sumnjati da su veštačko cveće.
Pitao nas
je šta mislimo o njoj.
— Sve zavisi — rekao je pesnik
Slovenac neodređeno, a zatim dodao — sve zavisi kakva je u
krevetu.
— Pogledajte te bokove — rekao je pomalo uvređeno
Aleks. — San svake noći.
Tebi se nije naročito svidela, ali
si, pomirljiv kakav jesi, rekao da je erotski tip ženske.
Sa
slikama žena nikad nisi načisto. Da li je urađena u fotošopu ili
je prirodna? Koliko je šminke i šmire uloženo u nju?
Zima
je stegla i nije popuštala. Činilo se trajno.
Erotske
fantazije su se, možda zbog toga, samo uvećavale.
Na tvojoj
plaži, sada već poluobnažene žene, sa jakim grudima, izlazile su
iz vode prskajući sve okolo. Zatim su trčale ponovo u vodu, kroz
vreli pesak, dok im se skladne, oble zadnjice njihale u skladu sa
koracima.
Samo što uskoče u vodu, evo ih opet: bacaju se
potrbuške na pesak, na slamu na kojoj spavaš sa drugovima,
vojnicima.
Odjednom se trgneš. Ne znaš ko je ta žena koju
vidiš u snu.
Njeno telo sada pada na tebe, meko je i
svilenkasto.
To nije telo tvoje skore verenice, lepotice koju si
ugrabio od njenog dugogodišnjeg mladića, uvek se potom osećajući
kao lopov. Njenu sliku si takođe podelio sa drugarima.
Komentari
su se svodili uglavnom na viceve:
„Kako je takva riba tebe
izabrala?“
Trudio si se da što pre zaspiš.
Alojzova
verenica je uspevala, niko od vas nije znao kako, da mu se njena
pisma redovno dostavljaju.
Pisma tvoje sveže verenice nisu
stizala.
Sanjao si kako muškarac uskog struka i preplanulog
tela izlazi iz vode i staje pored suncobrana.
Nisi znao ko je
pod suncobranom. Na čas je to bila tvoja verenica, a drugog trena
ti.
Ne, nije ona. Ipak si to ti i sada osećaš kako se njeno
telo privija uz tebe, ali na način na koji to nikada nije činila.
Bila je to drugačija energija. Ne meka i spremna da se uvek povuče,
nego sigurna, uporna, muška — ona koja ne pita i ne traži
dozvolu.
Pokušao si da se okreneš na drugu stranu i tako
odmakneš, ali on je išao dalje.
Uspravio si se na tom
improvizovanom ležaju i polubudan shvatio da te s leđa opasuje
napaljeni Aleks svojim debelim kolenima i butinama.
Odgurnuo si
ga, a on je, ne budeći se, ili se samo pretvarao da nije budan,
nastavio da nerazgovetno mrmlja u mračnom prostoru šatora.
Sutradan
ujutro nisi mu to spomenuo. Ni pesniku Slovencu, sa kojim si nastavio
vojničko drugovanje, nisi rekao ni reč o noćnom incidentu.
Nikome.
Premda si od tog protivrečnog događaja izgubio dobar san u narednim
sedmicama logorovanja na planini.
Osim toga, sada ti se činilo
da znaš o njemu nešto što je definitivno poremetilo ravnotežu
dotadašnjeg redovnog druženja dvoje mladih ljudi.
Kada si
odlučio da ispričaš svojoj ženi, negdašnjoj verenici, epizodu u
vojničkom šatoru, shvatio si da je tvoje dugo izbegavanje da
govoriš o tome najpouzdaniji znak da sve što se te noći, u snu ili
na javi, desilo, a nikad nije objašnjeno, jeste potvrda da je reč
upravo o onome što si u prvom trenutku, odgurujući teško, tuđe,
muško telo sa sebe — pomislio.

Коментари
Постави коментар