субота, 21. септембар 2024.

MILAN TODOROV: PRERANI STRAHOVI

Kad sam bio vrlo, vrlo mlad

plašio sam se da uđem u kafanu.

Plašila su me žumancasta svetla

u njihovim prozorima.

Plašili su me kockasti crveno beli

stolnjaci.

Bojao sam se ozbiljnih crnih muškaraca.

Svi su nosili iste golmanske dresove

pričali isuviše glasno

pili i pušili

kockali i lupali jedno drugom

ćelave glave

pivskim flašama.

Plašio sam se mirisa olajisanih podova

u njima i Save udbaša

koji je držao čuvenu Koreju

za vreme Korejskog rata

sa naravno Amerikancima

pretio im službenim

trofejnim pištoljem

kao i osoblju

kao i nevaspitanim gostima.

Plašio sam se da na kraju neću

imati novca za pića koja pazarim

za sebe i novu devojku

koja je poput mene

izgledala prilično izgladnelo.

Plašio sam se da ću se osramotiti.

Plašio sam se harmonikaške muzike

i pijanih pogleda dokonih siledžija

koji su spavali u tunelima

varadinske tvrđave posle

nejasnih ubistava.

Plašio sam se žena u crvenim brokatnim

haljinama sa razrezom

tako da su im se videle bele

tako bele noge kao noge bolesnika

u razrezima tih haljina zavesa.

Plašio sam se masnih jelovnika

i njihovih tajanstvenih sadržaja.

Naročito sam se plašio jednog bogalja

sa krvavim očima

koji je držao belog psića u znojavoj

crnoj potkošulji.

Plašio sam se muva u lusterima

i ponekog mrava u tanjiru.

Plašio sam se usoljenih ringlica

u okruglastim fićocima koji su stojali

na šanku da bi se popilo

što više kiselog vina.

Ali sve to behu stvari

koje docnije nisu izgledale

ništa gore od običnih sranja

i mislim kako je to bilo dobro

vreme i kako čovek i u strahu

može da nađe grudvicu sreće.

Osim toga u kafani

u koju sada već odlazim svako veče

snizili su cene za dvadeset

odsto i dugonoge kelnerice nose

uske farmerice

tako da je najbolje

samo sedeti uveče

za svojim stolom

sa kariranim stolnjakom

gledati reku kako slobodno teče

i ne misliti šta si izgubio.




Нема коментара:

Постави коментар