субота, 10. август 2013.

MILAN TODOROV: NEŠTO NEVIDLJIVO POSLE SVEGA

Njegova majka je ista kao i moja majka, mislim dok ulazim u crkvu Svetog Križa, na zaupokojnu misu. Jedino što on nije živ. Mnogo ljudi, mnoge više ne prepoznajem. Zar si ti ostao mlad, kaže moja žena koja je za mene ostala mlada. Ili nije? U predvorju, većina umoči prste u kameni lavabo sa vodom i zatim se prekrsti, istovremeno učinivši mali naklon. Crkva je samo naizgled hladovita. Unutra je miris tropskog leta, uvukao se u končane trake na podu koje, pretpostavljam, služe kao tepih starijim vernicima u zimske dane. Ali, sada je avgust, vrelina od skoro četrdeset stepeni Celzijusa...
Prethodni sveštenik je uklonio stare drvene klupe i postavio nove od mlevenog drveta koje deluju plastificirano i lepljivo. Ali, razumem da je to isto, nanos vremena. I on će biti istorija za nekoga, samo je potrebno da prođe dovoljno našim životima ispunjenog vremena. Nekada najugledniji lokalni doktor ginekolog, koji će docnje ubiti svoju suprugu, bio je ktitor najvećeg vitraža u crkvi. Vitraž prikazuje svetu porodicu.
Crkva je prevelika za broj katoličkih vernika koji su preostali u V. Okružena je isto toliko velikim parkom, u kojoj su kuće za Gospodina, za poslugu, ogromno visokim zidom opasano dvorište sa drvoredom lipa i parking mestima u njihovoj hladovini, tu je još jedna oniža duga kuća u kojoj je nekada bilo katoličko zabavište ili tako nešto.
Mirišu tela na letnjoj omorini. Onako kako mirišu ljudi koji se ne kupaju svaki dan, ali su se sada okupali. To je sasvim drugi miris, nepatvoren, gotovo bolno prisutan u vazduhu. Možda je to samo zato što je subota. Sad sam potpuno siguran da je tako, jer pre samo mesec dana sam takođe bio na isto takvoj misi i miris ljudskih tela je bio neprijatan, kiselkast i težak.
Posetioci u crkvi kriju svoju uplašenost. Oni jesu uplašeni onim što se dogodilo tom nesretnom mladom čoveku, ali sada je to gotova stvar, prvobitno uzbuđenje je prevaziđeno i sada se u dnu zenica svakog od nas krije strah za sopstvenu i sudbinu svojih najmilijih.
Vreme kao da je stalo, to je kratki i brzi, prepoznatljivi predjesenski  trzaj između  pune sunčeve svetlosti i mraka. Jedina senka koju primećujem na zidu je visoki sedi sveštenik preplanulog očinskog lica. Skoro da ne zapažam šta govori. Njegov govor je bajalica. On govori zvukovima u kojima je smisao naznačen samim činom govorenja. Njemu nije potrebno ništa konkretno i opipljivo u tom njegovom smirujućem mrmorenju. Ono je uteha baš kao takvo, nešto u šta se ne trudimo da proniknemo jer nam je rečeno da se od nas ne očekuje da razumemo. Odgovore na pitanja šta je život, šta ljudski trud, plemenitost i žrtva, uostalom, zna samo Gospod. I zašto se onda,  na kraju sve završi loše, ako je to tako?
Nigde čovek nije usamljeniji, nego, čini se, u ovakvim prilikama. Možda je to zbog toga što nam je ponekad zaista potrebna samoća suočavanja. Šta bi drugo? Jer ovo je mesto i trenutak za koji je najbolji izraz: sve se već desilo.
Po izlasku, rođak M. prepričava u vedrom tonu soj poslednji razgovor sa sada pokojnim S.
Jake, mužjačke dosetke. Mlečac i miris oporog vina. Sve nabijeno erotikom do prskanja u oko. Tako se branimo od očajanja. Život je, kaže, stalno navikavanje na gubitke. Rastao sam se sa ženom. Ne znam čijom krivicom, kaže. Oboje smo to jedva dočekali. Sada ću izgubiti i stan. Sa ćerkom u Švedskoj ne govorim, jer je stala u majčinu odbranu. Majka je pevačica, ali sada peva u crkvenom horu u jednom malom primorskom gradu blizu italijanske granice. Njena majka je ostala sa mnom. Valjda to dovoljno govori. Doduše, ta dobra stara žena ima Alchajmera. Stalno pokušava da pobegne. Bojim se da će otići na reku. Imala je i jedan infarkt. Srećom, spasili smo je. Ugradili su joj stent.
Nemamo vremena.
Kuda se žurite?
Glupo je da kažemo.
Ulazimo u kola, spuštamo prozore i trenutak samo pošto stavim ključ u bravu iz zaboravljenog radija grune neprikladna muzika.
Nagnuo sam se na desnu stranu i poljubio  iznenađenu ženu u kosu.


Нема коментара:

Постави коментар