среда, 2. јул 2014.

RATKO DANGUBIĆ: LEKTOR ZA UMRLICE

Pamtim ga sa kaubojskim šeširom, ali tada je bio gologlav. Povremeno bi se trgao, a onda trepnuo. Sav je bio sasušen, omalen, nalik na Hemfri Bogarta. Voleo je da nosi prsluk od odela i ispod njega kariranu košulju. Bilo je u njemu taloga otmenosti i zavodljivosti. Pa kada i ponavlja: „Ništa od svega ja ovde ne razumem.“  Neke rečenice je izgovarao gotovo šapatom, sa zagonetnim osmehom na licu. Otkinuo bi peteljku sa trešnje, bacio je u travu, a trešnju progutao sa košticom. Mislio sam kako mu je ta navika ostala iz detinjstva kada se ovde, davno, pentrao po drveću. Oči su mu, od starosti, utekle u glavu, ali umeju da zasvetlucaju. Odaje, i pored šarma, utisak isceđenog, potrošenog čoveka. Jednoga dana doneo sam mu izbledelu fotografiju iz drugog razreda, kada je imao osam godina. „To je bilo koju godinu pre nego sam s majkom, pred Hitlerov dolazak na vlast,  napustio Novi Sad“, rekao je. Moj pokojni deda Obren ostavio mi je u amanet da mu fotografiju vratim. On i deda su bili ispisnici i viđali su se u deset ili petnaest godina, ali su se i posvađali kada je Staljin pritisnuo Jugoslaviju. Deda Obren je umro jesenas, u dubokoj starosti. Kao deca su bili malo i drugovi, a njihovi očevi kumovali su jedan drugome, pričao je deda Obren. Ne jednom mi je deda pokazao ovu njegovu kuću, koju je poslednijih godina izdao izbeglicama iz Hrvatske, bez kirije, samo da je održavaju. Sedeli smo onda na tremu, ispred sobe koju je uvek čekala njega, i razgovarali kako je deda umro i kako mu je srce stalo u snu. Bilo mu je žao što dedi nije ispričao svoj život. Navodno, uvek je deda odlagao razgovor, valjda i zbog te glupe prepirke oko Staljina. Onda je drhtavim rukama uzeo kajsiju iz porcelanskog tanira i rascepio je: izvadio je košticu i bacio i nju u travu, a kasiju  pojeo. „Eh, znam ja tu priču da kasnije razgovaramo o tome ili ovome“, rekao je. „Sve nešto biće, biće, pa nikad ne bude“. On je povratnik iz Amerike. Ima  devedeset i četiri godine. Sedam-osam puta dolazio je ovamo na po pola godine, kako on kaže i nadao se da će ovde umreti, da svojima smanji troškove. Nije krio da je prvo bio rudar, a kasnije profesionalni kockar. I sada ne misli da se vraća, rekao je, čekaće da umre pod krovom kuće u kojoj se rodio. Ima lepe i ružne uspomene. „ Je li ti baš hoćeš da slušaš sve ovo?“ Onda je ponovo uzeo trešnju i uradio isto kao sa onim ranije. Uspomene mu malko liče na prosutu ogrlicu, sve je tu, ali razbacano, bez reda, rasulo se po podu. Umeo je i da slika, pa je naslikao grad Rino u pustinji u Nevadi, tamo prema Kaliforniji, rekao je, gde je proveo zadnjih trideset i devet godina i ta slika stoji na zidu. Ne umem da crtam ni blizu kako je crtala moja Indijankaiz Las Vegasa, rekao je. Svugde je ubacivao uzrečicu: „Neto nije ni blizu koliko je bruto.“ Imao je neobično ime, govorio je neobično i ne voli obične stvari, smejao se. Hteo je da napiše u dalekoj Nevadi memoare kockara, ali mu se nije dalo. Sedeo je povazdaan, od kada se povukao od kockarskih stolova, u restoranima svake vrste i lokao jeftino pivo. Na salvetama je zapisavao datume i događaje i sve je ovo ostalo u kutiji za Indijankin šešir u Nevadi. I te uspomene su zapisane potpuno kao njegove, navlaš, kakvim ih pamti, rekao je. Istovremeno je bio mističan i dostupan, kao i drugi isceđeni starci. Govorio je i ovo: „To su davna sećanja i davni ja.“ Od pre desetak godina on sumnja i da su to njegova sećanja. On ni biološki nije onaj koji je bio, rekao je oporim glasom. Više nije imao ni potrebe da sebi povlađuje. San mu je ostao da uradi kakav mural na zidu. I verovao je da će uraditi jednu sliku na svome tremu. Svoju umrlicu napisao je sam, imao je para da se plati čitava strana. Njegovu umrlicu odneo sam ja u „Politiku“, kako je on sročio. Pre uplate, kada je pročitala tekst, lepa mlada žena mi je rekla: „Ne ljutite se, ovde ima dosta jezičkih grešaka. Mora da se ispravi.“ Tako sam saznao da postoji i lektor za umrlice.

Нема коментара:

Постави коментар