петак, 24. октобар 2014.

RATKO DANGUBIĆ: FROJD NA DLANU

Svukao je naglo crveni džemper preko glave i pritom mu se kosa razabrušila pa je i psovao. Veli da uvek zanemari da je jutro hladno, a da ne mora i u podne da bude hladno. Ovaj moj drug Lane dolazi ovde, s vremena na vreme, i bez mene. I malo se kolebao da se vrati do kola i ostavi džemper, a onda ga je vezao s leđa oko pasa. Pa parkirali smo kola u  sporednoj ulica, tamo gde su prizmene kuće, i radnja ka kojoj je tabla: MARKET. Stigli smo na vreme, rekao je Lane. Pogledao je na sat i mrmljao: devet i trideset i tri. Pogledao sam i ja na sat: toliko je bilo sati. I kada se on pojavi među prodavcima, veli, odjednom ga obuzmu ova igra glasova, stvari, pokreta i senki. Kaže, da se iskreno raduje ovoj velikoj graji, obmanama, predmetima, povicima. I nije mu jasno koji je razlog da piskarala buvljak nazivaju panađurom. Onda se rukovao pred prvim nakrivljenim kioskom, saznaću kasnije, sa perjarem Mandom, a ovaj je tamnokafen u licu i podario mu je osmeh, sa zlatnim zubom, i imao sam vremena da vidim: trojkom. Osmehut i sam, Lane je rekao da namerava jednom da porani i da ostane na najlonu ceo dan. Ne odobravam mu, niti ga od nauma odgovaram. Odavno nisam, rekao sam mu, video osmeh kakav je kod ovog njegovog Mande: pun je dobrote i bistrine. Ovoga puta Lane je naumio i da doručkujemo na pijaci. Kod njega se među ovim ljudima, rekao je, sve pretvara u ritual i igru. Na tezgi do kisoka sa hranom, mlađi Ciganin prodaje rublje, vitla jarko crvenim ženskim gaćicama u desnoj ruci, a u levoj drži hamburger. To sve ja vidim i nekako me i zanima. To se zove berza ženskog veša, veli bez ironije Lane. Na buvljaku je sve umetnost, ne predaje se Lane, seks i novac. Ne bi ni znao, gunđao sam mu, da mi nisi obratio pažnju. On pogleduje stalno u malu mapu, koju je sam nacrtao: pomaže mu da nađe prodavce knjiga koji su na buvljaku redovni. Volim i ja, ne poričem, da pazarim stare knjige, i ima u toj vrsti trgovine lepote, mistike i ljudskosti. Jednom u dve-tri nedelja dođem s Lanetom do nekog od ovih mesta i prebiram po knjigama na krparama, gumiranom platnu. Na ovome buvljaku imamo i omiljenog prodavca Nikolu. Onda su mi zafalile cigarete, ali sam odustao da ih kupim. „Onaj profesor tamo, idemo tamo“, okrenuo se Lane, „ima debele knjige.“ Stari profa je s preostalim zubima frfljao o Adleru, prstima lupkao po Frojdu na dlanu i onda gurao ispod njega Junga. Ugojena, odrtavela spikerka, pamtim da je najurena iz Studija B zbog magije, pored njega prodaje tajne astrologije. Ima na zemlji i tezgama svega, od raskupusanih atlasa, gravira, knjiga iz prave i podmetnute istorije, dela teoretičara marksizma i komunizma, od Lenjina do Kardelja, pa do prave literature: kompleta Zole, Tomasa Mana, Hemingveja i Dostojevskog. U casrtvu ste umetnosti, smeje se profesor koji frflja. Ja sam zastao sam kod crvenog kaveza s golubovima: volim ptice, i posmatrao sam ih kako kljucaju zrnevlje. Moj prijatelj Lene se ove nedelje zanimao i za stripove. Njegova tetka iz Bona moli ga da nađe one stare iz „Zlatne serije“. Kopao je po hrpama „Alana Forda“, „Komadanta Marka“, „Zagora“, „Blek stene“ i „Malih rendžera“. Lepa, sredovečna žena gurala se s njim oko „Komadanta Marka“, a on se izmakao i sa osmehom rekao: Ova je nalik na tetku Stevku. I stvarno, gospođu kao da je skovala Mir Jam. Jedan omanji ker s pedigreom kidisao je na avlijanera, i to sam video, ali se jedan drugom nsi primicali. Ovde je sve umetnost, citira sebe Lane, seks, novac i dodaje: subkultura. Meni stare knjige, od od pre Velikog i Hitlerovog rata i arheologije, ko zna kako, nalazi pominjani krivonogi Nikola. Od njega sam do sada uzeo desetine lepih knjiga. S njim radi sin Milomir, a Nikola je nepismen. On zna brojeve, mudruje, i njemu drugo ne treba: gleda godinu kada je knjiga izdata i cenu određuje po starosti knjige. Starije su kod njega jeftinije. Dok mi odvaja knjiga, da izaberem, Lane razgovara s prodavcem ventilatora, pisaćih mašina, uredno poređanih na fosnama dignutim na dve krnje „Singer“ šivaće mašine. Posmatram ih. „Majstore, pošto tranzistor?“ pita Lane. „Za tebe, gospodine, hiljadu“, smeje se Majstor. „Je li radi,“ zanima se Lane. „Da radi, ne bi bio hiljadu,“ smeje se Majstor. Udaljavamo se od Nikole sa knjigama u crnnoj kesi, a Lane veli da ovde valja kradeno, a da je ostalo đubre sa tavana i iz kontejnera. On se zasutavio onda kod Brozove fotografije i cenjkao se iako ne misli da je kupi. Prodavac je sedeo u platnenoj fotelji, kakvu imaju reditelji, nalik je na ovog Rusa Mihalkova. Stolica pod njim izgleda kao da će se razvali, ali ona traje. Taj prodavac glorifikuje ovako i onako Tita i fotografiju. Pokazuje Lanetu da je neko nekome pre hrpu godina poklonio fotografiju: ima i autogram. Od njega dobijam cigaretu. I onda je dotrčao, zadihan, Nikolin sin i rekao nam: „Tata poručuje, da u sutra ima gomilu knjiga od jednog akademika. On misli da treba da ih pogledate.“ Ovde je sve umetnost, seks, novac, subkultura, smeje se Lane, i dodaje: privid. I da ne zaboravim da se i ja predstavim: ja od ovog svega pravim radio priču s ironijom, a meni je ime carsko: Dušan.        

Нема коментара:

Постави коментар