уторак, 15. децембар 2015.

RATKO DANGUBIĆ: MOŽDA PRIČA


Ume i priča da se spotiče u hodu, tajanstveno kleca, naleti na nevidljive stvari, da zaboravi i gde se nalazi. Nudio sam saradnici prijatelja, Snežani, koja je bila direktan svedok događaja koji je okosnica priče, da je sastavi, nije prihvatila. Tako su misli, nalik svrakama, sletele na papir, i kratak događaj sa dijalogom od nekoliko rečenica, koji je Snežana upamtila, počeo je da se bori na papiru za svoju priču. I kada sam zagazio u pripovedanje, shvatio sam da mi se ukazala prilika da budem pisac priče o osobi koju sam i sam prepoznavao: sretao sam je i ja na buvljaku, nasmejanu i izazovnu. U pitanju je dama, koja u sebi ima seksipila, i muškarci je primećuju: ima lepo lice, tamnokosa je, deluje da je živog duha, i pretpostavljam da njena pojava teško može da izađe na kraj s onima koji joj se udvaraju ili joj dobacuju. Pamtim je, jer mi je jednom ispred nosa, kupila kod mog antikvara grafiku, i tada sam i sam obratio pažnju na nju.
Snežana je, i sama lunjalica po buvljacima, kada sam joj pomenuo tajanstvenu damu i grafiku, rekla da je srela i pored tezge dva brata, mlađa Ciganina, koji su se, od nekud razumeli u antikvitete i donosili ih kradom iz Rumunije ili Segedina i sama zapamtila. Posmatrala, je veli, kako se s njom cenjkaju, na improvizovanoj tezgi, oko neke Herendi porcelanske tacne za kolače.
Hoće - neće, gospođa odustaje i kreće dalje. Gospođo, gospođo, čekaj, hoće moj burazer nešto da te pita.Gospođa ponovo prilazi tezgi.
Jesi ti udata? Gospođa se nasmeje i kaže: A što pitaš? “ „Pa, imam čiču, znaš.“  „Čoveče, vidiš valjda da imam burmu. Imam i ja gospođo“, nasmejao se Ciganin.
Tri puta sam se vraćao, na nagovor Snežane, da od ovoga pravim priču. Možda je ovo pričа“, rekla je. Možda, razmišljam, teško je da odbacim da tu nema priče. Ponekad priča nema veze ni sa sobom. Polupijani Ciganin nije mnogo rekao, ali iz ovo malo reči videlo se da se i njegovo telo obraćalo gospođinom telu, i nema šta tu da se odgonetne. Prija mi da pričam o veselom prizoru iako mu nisam prisustvovao. Tek kada sam u sandučetu za poštu našao letak koji govori o uređenju Starog grada, gde sam ugledao njeno nasmejano lice, i sam sam mislio: imam i ja burmu. „Postoje priče u priči“, rekao sam Snežani, „i u njima nešto što se i nije dogodilo.“ Valjda. Možda sam zbog ovog letka, ovako dugo, u glavi, nosio ovaj Snežanin upamćeni dijalog. Ako ništa drugo, na buvljacima može da se razgovara ovako i onako, da se zaboravi na probleme. Ta bizarna scena na pijaci, sada je za mene jedna vrsta zabavnog intermeca.


Нема коментара:

Постави коментар