понедељак, 12. новембар 2018.

RATKO DANGUBIĆ: SASVIM KRATAK KOMAD





izvor: pinterest.com
To je jedan sasvim, sasvim kratak komad. Scena može da bude u bolnici, ludnici, u penzionerskom domu. U vezi sa ovim komadom mogu se postavljati i pametna pitaja, ali nema potrebe. Na sceni su njih petorica pod maskama, u sastav je uključen i sam pisac, a ne zna koji je od njih, jer svaki put je drugi. Ovaj komad ima izuzetno jednostavan smisao govora o životu, a možda nema nikakav smisao: oni zajedno prekraćuju penizonerske dane u sali u kojoj nema nikada gledalaca. Svaki dan se nalaze, bez pozdrava, sedaju na dugu klupu, jedan pored drugoga na rastojanju od pedeseset cantimetara, i svaki govori svoj monolog, ne čekajući ni od koga mig, ni odgovor.
Taj prvi, kada je prvi, bez uvoda, redovno ponavlja tromu misao: „Pitaju me kako živim, gde živim. I svakome odgovaram: Ne živim nikako, ne živim nigde i svugde.“
Taj drugo, koji je, navodno, ima uniformu, penzionisani policajac, ponavlja kada on treba da ponavlja: „Ne pitajte me šta radim, gde radim. Koje piće pijem znaju kelneri.“
Taj treći se, kada je treći, a kada treba je treći, svega priseća, ali ne može da se seti šta treba da kaže, i njemu je obešena oko vrata velika tabla sa krupnim slovima, pita se gde mu je maramica sa vezanim čvorom, mora nečega da se seti, a nju je izgubio, i on uporno ponavlja: „Nema veze, setiće se svega ona onaj koji maramicu nađe.“
Taj četvrti ima, prividno, jednostavnu i zagonetnu ulogu intelektualca, a ne deluje tako, iako mu je penkalo u ruci, on jednako govori, kada govori: „Pao je Berlinski zid.“
Taj peti ponekad je peti, kada je peti, srećković, ima kofer pored leve noge, skriva se iza iza banalnog pitanja, on samo provocira i uzdiše: „Igrate li dalje? Igrate li dalje?“
Tokom izvođenja scene njih niko ne obilazi, niko ne uznemirava. Oni pre nego krenu da govore mrmljaju svako za sebe. Tikovi su im uobičajeni: jedan odrečno maše glavom, drugi udara sebi dlanom po prsima, treći se kezi-kezi kao lud na brašno. Izvesno je da pisac nije stručnjak za likove, otuda maske na licima. Ne postoji upustvo šta koji rade, improvizuje se od slučaja do slučaja. Ovi ljudi su slika i prilika onoga što, možda, druge čeka. I kako koji bude umirao, komad se kruni, ostaju bez jednog od monologa. Niko ne može kazati kojim redom će umirati, ali red negde postoji i ne zna se koja će grupa rečenica, od ovih pet, biti poslednja.

Нема коментара:

Постави коментар