субота, 12. октобар 2019.

RATKO DANGUBIĆ: GREŠKE


pinterest.com
Ima koji dan, prijatelj me je pita: „Šta ti je, izgledaš kao da te je poplava izbacila?“ I pomislim da ne treba pisati koještarije, a onda se razbesnim: šta su koještarije? U slobodno vreme se bavim uzgojem organske hrane. To je vrlo lepo, organska hrana je zdrava, povrće je lepo, stižu razne pohvale. Tim pre što je čovek postao već ugrožen i sam, a nije uzgajano povrće, ni cvećka. I sam pomislim da se pretvaram u luk, krastavac, papriku, i govorim ljudima da ima onih koji se posvećeni borbi za zdrav život, očuvanju prirode. Ispada da sam ja opunomoćenik prirode, koja je spremna da se bori.
Ali ne odustajem od pisanja, gro vremena provodim, ipak, među knjigama. Tako, umem da sedim sa rukama na kolenima, ponekad klonuo od slatkog ratarskog umora, tek da se priberem i da se prihvatim druge vrste posla koji me čeka. Prokleto pisanje, pomislio sam, ne jednom, okružen nepotrebnim stvarima i knjigama i mislim kog đavola sam se upustio u sve ovo, kada znam da znam da je sve uzalud, za zaborav. Tako, ima svega, pa i neka unutrašnja sila me obavezuje da s ne odričem starih knjiga: kupljenih, dobijenih, ukradenih, ne vraćenih u biblioteke, izgubljenih. Tu, stvarno, ima svega. Knjige se ne smeju spaljivati. To svi znaju. Na posebnim policama držim, odvojene, ove knjige s kojima ne znam šta ću, kao da su, ne budi primenjeno, šugave. Ustanem iz stolice, odmaknem se od stola, skinem jaknu, obesim je na čiviluk, stojim pred zidom od knjiga minut-dva. Tako sam jednom sebe nazvao pogrdnim imenom, u sebi, za svaki slučaj, ljut na sve, ali ne i uzbuđen. Jasno, ovo ne izmišljam, stanem nasred sobe i zurim u knjige. Hteo sam nepotrebne knjige da poklonim, a znam da ih neće niko, a nemam srca da ih šaljem na otpad, bacim u kontejner s novinama. Ideja mi je da država napravi biblioteku od knjiga koje nikome ne trebaju, koje niko neće makar kao ukras na policama, da biblioteka bude vrsta utočišta za knjige, „sigurna“, modernim jezikom kazano, biblioteka. Otkuda to? Pa država je za sve odgovorna, prava i kriva, vlast je vaše prevashodstvo, sila.  I s najbliže police uzeo sam jednu od debljih knjiga, otvaram je, a otuda osim prašine i mirisa ko zna kada ubuđalog papira, ne izlazi ništa. U rukama mi je knjiga autora koji je dugo slovio za voljenog pisca naroda i partije, „bestseler“ pisca. Ne znam odakle da krenem, šta treba u njoj da tražim, nađem. Odjednom, otuda „izranja“ listić, kakvih je pre pedest godina bilo, gotovo, u svim knjigama, koji potvrđuje da u knjizi ima grešaka. Izdavač, odgovorni urednik, korektori, lektori i štampar priznaju, zajednički, da u knjizi ima grešaka, navode ih koje su, na kojoj strani, ali se ne izvinjavaju, ne navode, pomislio sam, s malo cinizma, čijom su greškom greške nastale. Mislim kako je prošlo vreme kada su se, uopšte, greške priznavale, ne samo od onih koji prave knjige, a kako u današnjim knjigama i nema ovakvih listića. Sve su prilike da su danas izdavači, odgovorni urednici, korektori, lektori, štampari nepogrešivi. Vraćam knjigu na mesto odakle sam je uzeo i mislim kako ima razloga da se ne odričem ovih knjiga  s kojima ne znam šta ću.
Pre nego se vratim gajenju organske hrane, slušam muziku, Mocarta, slušam onog istog prijatelja koji govori kako, po njegovom mišljenju, uopšte nije potrebno ni pisati. Uzmi mene, isprsio se, zašto bih pisao, skroman sam čovek, pametan, miran. A kakve, ne odustaje, država ima koristi od pisanja, troši silne pare na, da izvinem, bljuvotine. A  kako je sad skočila cena toalet papira, na primer, da i ne govri, uzvikuje. Uostalom, njemu i ne treba  država, ako mu redovno šalje penziju, „ostalo je flauta i prohujalo s vihorom-dim“. Treba, izvinjava se, objasniti tim piscima: „Ljudi, pišete uzalud!“

Нема коментара:

Постави коментар