субота, 1. мај 2021.

RATKO DANGUBIĆ: LAVOR

 

 

 


Ruke su mi bile prekrštene na grudima, napola sam bio stegnut, odsutan. “Ako želiš da živiš od pisanja, treba da pišeš kako svi danas pišu.” Sedim s prijateljem, urednikom u poznatom časopisu, u muzeju i buljimo s klupe u bizarnu sličetinu iz ko zna koga veka, na kojoj je prikazan vlastodržac okružen svitom. A kod pisaca koji vole satiru više od svega, prepliću se protivurečne istine, branim se. “Tako je priča najmanje dve – tri priče”, ruga se. Prijatelj ume da postavi na jednu stranu slobodu - na drugu diktaturu, na jednu stranu vođu – na drugu ustalasani narod. A meni crtice koje pišem po kojekakvim novinama jedva da popunjavaju budžet da preživim. Prijatelj ne prihvata ponuđeni sadržaj priče, veličinu i njenu formu.

A nudio sam sledeće: “Osumnjičeni se obrće na crvrnoj stolici, udišuću smrdljivi vazduh. Policajci i doušnici, svake večeri i noći krstare gradom, a neki zalaze i po kućama ili bar vire kroz prozore, love prokazane. Jutros su, otišao je glas kroz narod, u praznoj vili trgovca Milinkova, našli ovoga kako krade knjige. A pred bioskopom Guliver, ljudi su se okupljali, o svemu pričali. Jedan veli da u gradu služba koja se bavi svakodnevnim poslovima  špijuniranja ima dva spavača: Onog i Ovog. Ta dvojica kad dođe vreme treba da urade u gradu nešto što niko ne zna šta je. Njihov opis je tajna, veli Debeli. Kada bi se o njima nešto znalo, dodaje, moglo bi da se potvrdi: Onaj je stalno pijan, Ovaj voli da peca ribu u Dunavu. Osumnjičenom inspektor potura neku zabranjenu knjigu pod nos, on priča policiji što zna o knjigama; izgleda da su sa batinanjem policajci preterali, odjednom mu je pozlilo, odvukli su ga do ćelije i sručili na leden krevet. A onaj Debeli govori okupljenima, a svi veruju da je on mentalno zaostao: Za Onog i Ovog zna samo Bog.”

I urednik moj prijatelje ustaje sa tvrde klupe, dosta mu je posmatranja slike, i mog prepričavanja i sa strahopoštovanjem kaže: “Ne volim naručene portrete”. Za vedrih noći u stanju sam satima da gledam u nebo, brojim zvezde koje padaju i smišljam bajke. Kome treba da kažem da sam u očajnom finansijkom položaju? Za Onog i Ovog smišljam da liče na lasice i da posle ispitivanja osumnjičenog o zabranjenoj knjizi nastupi ćutanje. A sredovečni, lepuškasti urdnik, prijatelj, moli da ne maštam,da s spustim na zemlju, da tražim prikaldene reči za pisanje. Bili smo nasred ulice, sa lutajućim pogledima, pita koliko para hoću za ovo sranje. “Dovljno”, rekao sam. Onda sam objasnio da mi je terapija za smirivanje da na trem stavim lavor vode, i pun sat sedim, buljim u kermačku posudu ukrašenu ružama.  

Нема коментара:

Постави коментар