среда, 24. децембар 2014.

RATKO DANGUBIĆ: PRSA I VISINA

Na njega mislim, i na one oko njega koje jesam i nisam poznavao, a upleli su se u priču. O ovome o čemu govorim malo i znam, ali slutim da je, skladno nađenim dokumentima ovako bilo. Na vreme sam o njemu iskopao hrpu intimnih podataka, pa recimo i taj o regrutaciji. Negde sam ja sustigao njegovu priču, negde je ona sustigla mene. Rugrutovan je u Beogradskom pukovskom okrugu aprila 1932. i izdato mu je odgovarajuće uverenje komisjije, po članu 38, da je privremeno nesposoban za vojsku, po članu 3, tačka 3. Naime, kako glasi nalaz, kod njega je lekarska  komisija utvrdila da je odnos obima prsa i visine  75/165, a to je izvan utvrđenih normi i on je proglašen privremeno nespoobanim za vojsku. Sa izdatim uverenjem regrut se mora javljati svake godine, najkasnije do 10. septembra, do navršetka 24. On je rano krenuo putem umetnosti i kao, gotovo, formiran slikar, otputovao je godinu kasnije za Pariz i otuda se nikada nije vratio. Tu se susretao sa izazovima velegrada, ali ni s čim od čega nije mogao da utekne. Tamo je po potkrovljima, podrumima i kafeima proveo godine.
            Koliko je slika uradio na Monmartru, koliko je poklonio i prodao, to je pisano u monografijama, iz njegovu obaveznu uzrečicu: „Pa bilo je tako jednostavno.“ Ta slika o kojoj snujem da govrim je napravljena dok je nepoznat spavao kod izvesne Julke, sam ili s njom, gladan ili pijan. Nema sumnje, nije ni krio u ispovdima, rekao je da je dugo ostao siromašan i buntovan. Tu sliku o kojoj pletem i priču, kako govori datum na njoj, slikao je pred Hitlerov rat, a među desetk drugih, doneo je urolanu u Beograd 1941. srpski student sa Sorbone, kasnije poznati akademik po osnovu studija o preplitanju događaja iz Velikog rata i atentata Gavrila Principa na Ferdinada. Slika je, ima, i o tome diskretan trag, prodata na aukciji 1985., kada je akademikovom sinu, sklonom bežanju od stvarnosti, ponestalo para za drogu. Slika ima naziv: „Lavirint u paklu“, a kupio je bogati osobenjak, neženja, koji je drugovao sa slikarom u Parizu. Igrom slučaja, kada je ovaj lekar umro i kada je njegova imovina razvučena kojekuda od daljih rođaka, ljudi koji su praznili stan nisu se razumeli u umetnost, pa su uzeli samo pozlaćen ram, koji valja za ogledalo, a samu slika su ostavili u podrumu. I tako se platno našlu u rukama Cigana koji prazne tavane i podrume. Kupio sam je jeftino, ravno iz freze u kojoj Cigani prevoze starudije. Tako je slika, restaurirana, nastavila da živi kod mene. Tek sada, kada se u nju zagledam, vidim: umtenik je prorekao sudbinu slike i naslutio kloniranje ljudi. Poznat je, veli negde njegov biograf, bio i po izreci: „Ne otimaj mečku od mečkara.“ Zanimljivoje da je, uz sliku ostalo nalepljeno pismo u maloj kesi od najlona, koje je slikaru, verovatno ne drugome, u Pariz poslao prijatelj. Uz sve drugo, u pismu stoji: „Mislim da je najbolje da pređem na stvar, bez uvoda. Što se Vere tiče, ja znam, s njene strane, da ti je prestala pisati. Razlog je jednostavan, njeni ne dozvoljavaju da ti piše. Potpuno je razumem. Ipak, verujem da mogu stvoriti modus, da bar održite vezu. Ti možeš da pišeš na onu moju adresu u Beogradu, a ja njoj pisma da prosleđujem. To je jedan od načina da za koresponeciju između tebe i Vere. Bio sam pre nedelju dana u Pragu, pa sam se po povratku sreo s Verom u Knez Mihajlovoj. Ona radi kao novinar u nekom od listova vlasti. Nismo mnogo razgovarali, ali sam ipak natuknuo da si se ti raspitivao za nju. Ona se nije veselo oglasila, samo je rekla: „Hvala.“ Po očima sam joj video da tuguje. Tako bih, rekoh, ovo mogao da uredim: da tvoja pisma dolaze na moju adresu, a ona tebi da se javlja.“


            Ovo moje ređenje misli o jednoj regrutaciji, o jednom slikaru, o jednoj slici, o jednoj ljubavi se odužilo na punu stranicu i koji red više. Stigao sam do mesta sa koga je kasno da se bilo gde vratim. Pomalo sam zbrkan u mislim i nisam siguran koja je svrha ovoga. Trebalo je da priču o sudbini jedne slike ostavim netaknutom. Imama utisak da sam sve uradio dosta grubo i kao da sam od nekud sve to iz korena istrgao. Odakle znam za uverenje i da je kasnije poznati momak, umetnik proglašen privremeno nesposobniom za vojsku? Pa ne mogu da reknem da sam čuo nekoga da o tome razgovara, jer mlo je sada i živih iz tog vremena. Među hartijama koje sam preturao u jednom muzeju gde je legat njegovih slika, tragajući za istorijom kupljene slike, bilo je i ovo požutelo uverenje. Kao da je ono samo pokucalo na vrata moje znatiželje. Posle proglašenja za nesposbnog na regrutaciji, on se još jednom pojavio pred krutom regrutnom komisijom. Pozadi na uverenju je potpuno suvo napisano: „Ostaje i dalje član 3., tačka3.“ I lep potpis pukovnika Matijevića. I,eto, tako je nastao slikar.    

Нема коментара:

Постави коментар