недеља, 30. септембар 2018.

RATKO DANGUBIĆ: NA SUPROTNOJ STRANI





       
izvor:pinterest.com
Tih dana sastajo sam se trupom koji sprema moj pozorišni komad sa ljudima bez lica. („Hej, sudbino, kako se zoveš“? „Sudbina“, doviknu grbavi glumac ne pokazujući lice.) Ne uskladim uvek ono što mislim, sa onim što pišem, izvinjavao sam se glumcima, ima dana kada se misao urušava. Stoga sam se tada povukao da radim, da proverim dijaloge, a onda sam već sledeće noći sanjao začuđujući san. Negde sam čitao kako su snovi zastrašujuća stvar, i da se njima ne može verovati, i najbolje je da se zaborave. Te noći sam sanjao san u kome se valjaju, ne znam sa koje i sa čije strane, kaleidoskopi kao balvani. Ti valjci prvo prikazuju šarene, kineske zodijačke znake, onda pacove koji izlaze iz kanalizacionih cevi. Ta noć nije bila posebno mračne, ni nemirna: bila je noć u kojoj se telo tami pokorava. Umeju snovi, ovo je moje iskustvo, da budu i vrlo predustretljivi, drugi put im je teško da se slože sa nemirnom psihom. Tako sam tada sanjao i da čitam knjigu koju treba da napišem. To je, o ovome sam drugog dana razmišljao, prjava igra, gde vrvi od reči. Ne znam koliko sam čitao ovu knjigu, ali kada sam se probudio ugledao sam u prozoru pun, plavi mesec. Kao da je osvetljavao i plavkaste stranice koje čitam. To je malo i opteretilo moju dušu. Uveren sam, listao sam stranice tuđe knjige, i odjednom sam se, ko zna zašto, prenuo. Nije bilo zvukova, kuća je na osami, nema ni laveža kerova. Uzalud sam se trudio da se setim šta sam čitao, nisam mogao, sve je bilo nadrealno. Jedino što mi je ostalo u pameti je da sam čitao ovu knjigu koju ja treba da napišem, a ne znam odakle je i ovo saznanje stiglo. Od besa sam udario rukom po jastuku, okrenuo se na drugu stranu da zaspem, san nije dolazio, imaginarni crv je radio u glavi. Probao sam da vidim koliko je sati, nisam razaznao fosforne skazaljke. Tada meseca nije bilo u prozoru, zurio sam u polumrak, shvatio sam da sam na suprotnoj strani nečega, ali nisam znao čega. Sve je delovalo kao gluvo doba noći: isprekidano sam disao, ozlojeđen da sam se probudio i da ne znam kakvu sam knjigu čitao. Odvukao sam se do kupatila, umio se hladnom vodom, udarala mi je i hladnoća na bosa stopala, dok se nisam vratio u krevet. Moje poimanje snova je, i inače, traljavo. Ne znam šta sam mrmljao, radio, i ponovo sam se ušuškao. Inače, nisam težak na snovima, lako se budim, i lako utonem u san. Tek sam izjutra, istinski, napipavao šta je ovaj poslednji san doneo. Tragao sam za papučama, nisu bile uz krevet, a znam da sam ih tu izuo. Onda sam ih našao ispod stola, uredno postavljene da uvučem noge, kao da su čekale da sednem i pišem. Uz nešto truda otvorio sam lap-top, a tamo je (već) titralo lice bez lica i čekala me je opskurna poruka: „Taj san je mala greška, izvini!“ Ne, nisam mogao da saznam čija je ovo greška: pritisnuo sam kvadratno dugme „delete“. O ovome nikome ne pričam ni reč, čemu?

Нема коментара:

Постави коментар