субота, 25. јул 2020.

RATKO DANGUBIĆ: VREME SKAJPA






Ne može se razumeti odjednom privlačnost novotarija, jer iza njih stoji i zatamnjeno vreme. Tako i shvatam ovo što donosi uzavreli vek, i ne uzimam zdravo za gotovo. I pomislim kuda svet može da odvede jedan pronalazak, a nije Teslino obrtno polje i naizmenična struja. I vidim koliko je čovek osuđen da bude sam sa sobom. I zar je svet, pitam se, u ovo kljakavo vreme interneta i bolesti, baš dovde doterao. Tako, zanimaju me besplatni razgovori preko interneta koji su preplavili svet. I dobro, pitam se ne dešava li se ovo s nekim ciljem? Nekad sam mislio da je skajp namenjen samo sirotinji, dijaspori, nostalgiji, onima koji hoće jedni druge da čuju i vide a nemaju para, a vidim da je ovo uzelo prilično maha, i evo skajpa na sve strane, u svim TV ordinacijama. Sede dokoni, umišljeni ljudi po stanovima, kućama, u gradovima i vukojebinama, ovde i belom svetu, i odgovaraju na mudra, pripremljena pitanja TV novinara.
Na ekranu se odvija program uživo i umrtvo, snima se odzdo i odozgo, svakako. A ljudi nisu uvek jedno drugom ono što treba da budu. Jednom su sami sebi dovoljni, pa onda ne mogu jedni druge da vide, ni da čuju. Gledaju drugi, gledam i ja lica, izobličena, koja na momente postaju i sablasna. Buljieći u TV ekran počeo sam da se pitam, šta ljude nagoni da budu ono što nisu. Koliko u svemu ima egoizma, straha, i nečega trećeg što psihijatri nazivaju svakakvim imenima. Tako, svako jutro s TV ekrana nam se javljaju tugaljiva lica, s prstom na uvetu, gde je slušalica, čekaju se pitanja onih koji pitaju, brižnih, a onda slede odgovori, istina i mišljenje, dok se još nismo rasanili. Ovde je, po pravilu, reč o osobama koje izražavaju nezadovoljstva i strah za budućnost sveta i samih sebe. Onda mislim da je vreme da pošaljem poruku, krik: Ne uključujte TV! A onda shvatim da sam isuviše jarosnog pogleda i ustreptalog srca.
Odspavam, ne uvek dovoljno, i onda s bosim nogama u papučama i kafom u rukama sam pred TV. Ta razna imena kako se zovu jutranji TV programi ne nude uvek ni nagoveštaj ko nas čeka priključen na skajp. Zašto sam pokazao pomamu da ovu pojavu naružim? Nema tu nikakvog ozbiljnog povoda. Hoću samo da kažem da ove nesrećne TV kuće ne vode računa o tome kakvu sliku o sebi i sagovornicima šalju među ljude. Posmatrač sam i slušalac mnogih trabunjanja. No, treba savladati sebe i svoje porive, zadržati poštovanje prema pojavi, tehnici. Na primer, kao dekoraciju na skajpu obavezno je imati u pozadini kakvu uljanu sliku, uređenu biblioteku, svoju ili tuđu, da se gledaocima predoči koliko je sagovornik kulturan, koliko je knjiga zbubao u glavu i dušu. A ja mislim, gde su ona moja srećna londonska vremena kada nisam mogao da se ugrejem u potkrovlju, a da ne ubacim metalni novac za gas u kutiju.

Нема коментара:

Постави коментар