субота, 14. новембар 2020.

INTERVJU


SVE U NAMA BI DA SE KREĆE




 

Romanopisac, satiričar i pripovedač Milan Todorov osvojio je u godini koja izmiče nekoliko značajnih priznanja. Njegova četvrta po redu zbirka priča „Telefonski imenik mrtvih pretplatnika“ nagrađena je za doprinos umetnosti pripovedanja na Danima novosadskih izdavača, bila je u najužem izboru za Andrićevu nagradu a osvojila je i nagradu Društva književnika Vojvodine za najbolju knjigu u 2019 godini.

Uskoro u izdanju Arhipelaga izlazi novi roman Milana Todorova pod naslovom „NE MOGU SVI DA UMRU LETI“.

 

 

 

*Poznati ste kao pripovedač i romanopisac koji svoje svetove gradi na realnom, ali se u nekom trenutku dešavanja uvek nekako nađu s one, druge, često apsurdne strane života. O čemu se radi u novoj knjizi?

 

** Pre svega ovde se radi o nepovezanosti jedne porodice i nezadovoljstvu kao porodičnom prokletstvu. Ostavljaju nas ljudi ali i stvari i čovek se pita da li je to moguće promeniti ili zašto su odlasci, odlasci zauvek, toliko hitni.

Užasava ta hitnost života u vremenu kada skoro  da ne pripadamo nikome.

Osim toga, neophodnost promena se može razumeti samo kao jedna u nizu malih tragičnih senki naših života. Kad čovek to shvati, a shvata polako, isuviše sporo jer se boji boga u sebi, biva mu jasan samo jedan cilj: kako pronaći sopstveno vreme ili opšte vreme učiniti svojim. Ali ljudi nisu bogovi i ta stvar jednostavno ne radi.

 

*U romanu se razmatra odnos ljudi prema istoriji, prema grupnoj slici prošlosti. Šta nam to donosi? Nije li uzaludno?

**Polazim od toga da je sve podložno promenama. Fokusiranje na istoriju kao zaleđeni sled neminovnosti smatram pogrešnim, jer se onda ništa ne bi kretalo. Mrtvi bi bili mrtvi zauvek. A to nije tačno. Ni mrtvi nisu mrtvi dok  ih tumačimo i dok se na neki svoj način odnosimo prema njima i ukupnoj prošlosti.

           Svoj književni svet crpim iz osećanja da se već sutra sve može raspasti. Verujem da time čitalac biva obogaćen za iskustvo suočavanja sa samim sobom od ranije, za iskustvo koje je potisnuo živeći svaki dan kao da beži od loših iskustava prošlosti, što ne samo da je uzaludan nego je i uništavajući proces. Mi moramo da živimo jednako sa svojom prošlošću kao i sa sadašnjicom da bismo ostali celoviti, ma koliko ona bila zamućena. Bol koji proističe iz našeg iskustva je  naš najbolji prijatelj. On je onaj čarobni lepak kojim se može staklence držati na okupu, čak i pod vodom o čemu govorim u svom najnovijem romanu. Postoji, naime, neka legenda, a pre će biti da je reč o bajci, kako je neki mali narod preživeo napade osvajača tako što se skrivao u blatnjavom jezeru, dišući ispod vode pomoću trščanih slamčica. Nama su uvek preko potrebne te slamčice za disanje, ne samo sada u doba korone. Tako da se tu u opticaju nalaze mnoge neverovatne stvari. Prva je da ne možemo umreti. Bar ne sasvim. To je ohrabrujuće, mada ne mislim samo na hrišćansku utehu, nego više na pojam svetlosti kako je tu neuništivu životodavnu svetlost poimao Nikola Tesla. U suočavanju sa živom prošlošću mi uočavamo različite aspekte svog bića, aspekte kojih nismo ni bili svesni i tako se menjamo često i bez naše volje. Uostalom, rekao bih da je glavna tema svih mojih proznih dela potreba da se menjam, vapaj za promenom. Ne postoji nijedan razlog da budemo samozadovoljni. Razume se da pritom moramo da poštujemo ljude oko sebe. Ali ne nužno i svet koji su oni stvorili. Nisam siguran da iko može da nam pomogne  ako ne shvatimo u kakvim smo problemima. To mrtvilo je gore od fizičke smrti. To ogromno more apatije i beznađa koje se valja medijima i ulicama naših gradova. To verovanje da smo unapred poraženi i da ne bi trebalo uopšte da se borimo za bilo koju stvar u životu… to je toliko besmisleno, mada je moglo da se očekuje u naciji koja je izgubila rat i zadobila kompleks večnog gubitnika još od Kosovskog boja.

 

 

*U prethodnim romanima ste ispitivali i odnos prema osećanju nepripadanja zemlji, odnosno ono tragično lutalačko o kome je Crnjanski govorio pominjući plavu zvezdu i seobe…

 

**Posedujem rodoslov dela moje porodice, onog s majčine strane. On seže do seoba 1690 pod Arsenijem Čarnojevićem. O tome pišem između ostalog. To se proteže kao duga otkinuta grana sa tog stabla. I ne znam kuda te stalne seobe vode. Da li ka samouništenju ili nastavku sebe pod drugim imenima, licima, običajima, sudbinama najzad. Nadam se da će stasati generacija bez seoba, generacija koja će imati više strpljenja od svojih prethodnika, generacija koja neće biti ošamućena istorijom, generacija koja će odistinski verovati da je svet važniji od naciona, da je sopstvena soba domovina u kojoj živiš, radiš, vodiš ljubav. Život jeste cikličan, gume na tim točkovima su  ćelave, ali želim da verujem da ljudske mogućnosti nisu iscrpljene uprkos teškim iskustvima. Zabluda je da bilo koje vreme, prošlo ili sadašnje, obezbeđuje moralni okvir za čovekovo postupanje, jer sve u nama želi da se pomera, ali nema nikoga da nam to kaže.

 

                                                                                                                    Razgovarao: Branko Stojanović


1 коментар:

  1. Život je misterija s mnogo pitanja na koja treba odgovora. S kakvim se nevoljama suočavate na zemlji?
    Jesu li suprug ili supruga napustili vaš život bez ikakvog dobrog objašnjenja zbog čega ste zbunjeni i želite da se vrate u vaš život? Doktor Ajayi pravi je čovjek za taj posao, snažan je bacač uroka koji su blagoslovili njegovi preci i koji su ga bogovi prihvatili kao svoj usnik na zemlji, dr. Ajayi mi pomaže da spasim svoj slomljeni dom tako što će mi vratiti svog supruga svojom snažnom čarolijom . Ja i moj suprug bili smo razdvojeni 9 mjeseci bez komunikacije, no vrakom koji je bacio dr. Ajayi vratio se i opet smo jedna sretna obitelj. Obratite se dr. Ajayiju, bacaču čarolija, ako se suočavate s bilo kakvim životnim problemima i trebate brzo rješenje. Viber ili Whatsapp: +2347084887094 ili e-pošta: drajayi1990@gmail.com

    ОдговориИзбриши