петак, 13. новембар 2020.

RATKO DANGUBIĆ: PRVOG, DRUGOG I TREĆEG

 



U čemu je smisao pisanja ako se napisano ne objavljuje, ne čita. A svako tegli svoju senku, a niko je ne nosi, tako on govori. A on veruje da je kaleidoskop jedini tvorac pravih iluzija. On je spisatelj za koga govore da je prilično čudan čovek. Što se mene tiče, ne mogu posvedočiti da jeste i nije. U razgovorima sam pokušao da otkrijem poreklo njegovih stavova, gde su skrajnute misli o dobru i zlu. Uveren je da neke boje slabe čoveku volju. On svoje pisanje pothranjuje i lažnim osećanjima. Za njega se govori da pati od pomamne potrebe da piše preko svake mere. Od nekud je pokupio misao da ne postoji tajna izvan čoveka, a  ni čovek izvan tajne. On je čovek srednjih godina, ljubazan i uporan, kao trgovac nekretninama, posuđem u američkim filmovima. Nije bio naročito religiozan, ali jeste izveštačen i sračunat, namirisan i uporan.

On puši i sam se čudi svojoj izveštačenoj bestidnosti. On mora da razmisli o svemu, i o onom što nije rekao, jednostavno-odluta mu sumnja. On se trudi da otkrije druge zakone pisanja, onaj pravi život svemira i prirode. U vreme burnih događaja našao se gde nije trebalo, gledao je da ljudi padaju kao pokošeni. U njegovim delima, malo pomalo i naiđe se na katastrofu. On ljude koji govore o religiji naziva vrećama punim predrasuda i rogova. Često pominje stakleni zid, a ljude, umesto imenima, označava brojevima, kao u logoru, zatvoru. Prvi, Drugi, Treći.  I kad priča ne ume da stane. Opseda ga rečenica koju je zapisao na poleđini svoje vizit karte: Oglašavala se rastresita zemlja, kao da pada na mrtvački sanduk. Plaši se da ni sam ne razume sve pojedinost onoga što smišlja, ispisuje. Uostalom, ne može ni svaka godina da bude plodna.

Tamo gde je preživeo pogrom nabijali su ljude na kolac, kao u narodnim pesmama. Opsednut je grobljima, grobnicama u koje su pokopane hiljade ljudi. Opisao je i tri grobara. Prvog, Drugog i Trećeg. Oni je smetio radnju svoga romana uz groblje gde grobari, kockari igraju do besvesti tablić i beleže dobijene i izgubljene partije karata: četiri vodoravno, jednu ispod druge, a onda jedna popreko. On i ne razume iz čega se sastoji ova banalna igra, a nema potrebe i da zna. Ne shvata kakvo zadovoljstvo pravi kockanje onima koji čekaju upokojene kopaju rake, otvaraju ploče. On govori kao iz želudca. Ne vidi se zašto su grobari kockari, odakle im nadimak matematičari. Još jednom, čini se prebrzo, ponavlja morbidan opis slaganja linija u tabliću. On ne zna svrhu smrti, i ljudi su mu nalik na stakla kaleidoskopa: u pričama ih gnječi kao buve.

Нема коментара:

Постави коментар