четвртак, 28. октобар 2021.

RATKO DANGUBIĆ: HANIN ŠEŠIR

 

 

 

 

 


Najbolje je odmah istresti bizarne detalje i razloge pričanja, to ponekad uspeva.  Ovde je neophodno i poverenje između onoga što priča i onoga koji čita ili sluša, jer postoje stvari koje odlikuju ljude - jedni imaju dar da započinju priče, drugi da čitaju, slušaju. Ali se bojim da tada priči nedostaje ono što je čini dobrom, zato treba da odemo korak dalje i prekinemo sumnje. Vidim ovu priču kako izlazi iz Gogoljevog - Milanovog šinjela, i kako mi se pridružuje u hotelu Leotar, i diskretno zauzima prostor u mojoj glavi, ni sa kim priča - ne razgovara, nikog „ne pretiče“, jedva da zaostaje za događajima koji su se zbili. Deo priče je i festival filmova koji se u Trebinju održava, i on je ovde karika u lancu, a pre bi se reklo da je deo slagalice. U gradu se održava jedan od „kratkih“, letnjih, uredno potrebnih filmskih festivala koji imaju publiku, autore i pratnju. I razvoj priče kao umeće lepog, zagonetnog pripovedanja vidim i kao pravljenje gradske bajke, ali se bojim da ovo nekoga možda i nervira, pa je spreman da odustane od daljeg čitanja.

Nesnosna je vrućina, ponuđeni posao prijatelju Milanu da proprati kamerama, okom i umom događanja na festivalu i poziv prijatelja Milana meni doprineli su da dođem u polumediteranski grad. Ovaj događaj lomi i okorelost vremena, rastače strukture svakodnevnice koje ljude skučavaju i potčinjavaju, tera ih da istupe i potraže nove oblike bitisanja. Milana su začudila događanja, „zdrava“ klima, veseli ljudi, obradovao se da može da snimi hrpu fotografija i video zapisa za rad koji je tada zamislio i zamišljen neprekidno čisiti fotoaparat od koga se ne odvaja. Od onog što treba da traje dva dana, rastegao je Milan još nekoliko dana, smislio je slagalicu od fotografija i video zapisa za filmski portret Hercegovine, i pustio ekipu i svog prijatelja Srbu da se vrate nakon obavljenog filmskog, lepog posla.

Mogu da počnem da pletem priču i o samom Milanu, da je nadovezujem i razvezujem, mogu čitaocu i slušaocu da dozvolim da i sam pripoveda otvorenije, priču koja je njemu važna. Spavao je u starom hotelu Leotar, viđao se s kim se viđao, s preostalim filmadžijama, ali posebno ga je privlačilo da, za svoju dušu, snimi stari grad, crkve, manastire, i ono što grad čini posebnim. A ja koji pišem pokušavam da iscedim nešto znimljivo, iz rečenice u rečenicu. Ovo ne može da se dogodi samo od sebe, ovde su potrebni razni događaji i slučajevi. Jedan od „predmeta“ koji, ne retko, Milan nosi sa sobom, je i „panama šešir“ od najfinije vrste, u kojem se, odjednom, pojavio tog jutra na terasi hotela, nesumnjivo je bio šešir orginalan, vrsta remek – dela, sada već, videće se, vezanog za istoriju kinematografije. A u starim vremenim, a njh je bilo koliko treba, Milan je putovao svetom, tragajući za svojom ulogom u svom životu umetnika i sanjara. Naime,  tako se jednom našao i u Berlinu, u društvu koje je veličalo filmove Fasbindera i glumu prisutne Hane Šigule, i ovo druženje je potrajalo, tako da je Milan, slučaj je ili neko drugi hteo, postao srećni vlasnik Haninog „panama šešira“. Ovo sve se događalo, i dogodilo, u berlinskom kafeu KANT, Walter- Benjamin- Platz 8 i tako su događaj i predmet prerasli u uspomenu pre dvadeset i koju godinu. I Milan, od tada, nosi, povremeno, ovaj „panama šešir“, već pomalo otrcan, ali zahvalan kao sećanje“ na susret i zaštitiu od prejakog sunca, ali i kao vrstu amajlije. Tako je ovaj šešir ušao u priču, i ne mogu da kažem koliko je tužan što se rastao od Hanine glave.

Ovde Milan postaje sa, već istorijskim, šeširom jedinstven akcioni junak priče, on i šešir su na trebinjskoj sceni, njihovo prisustvo je ovde nesporno, jer priče o demokratiji pripovedaju svi, prave svi, ovakve o šeširu - ne. Sa šeširom se, sat - dva kasnije, posle „hercegovačkog“ doručka, našao Milan na Crkvini, uz crkvu, zadužbinu u Trebinju, u koju su prenete kosti pesnika i diplomate Jovana Dučića. Ne mogu da tvrdim da sve znam, već prepuštam da se „klupko samo odmotava“. Opčinio ga je pogled, snimao je crkvu, zgrade, sat - tri, sedao u kafe da odmori, slušao magarca koji negde dole, nizbrdo, boluje i riče, i ne peva, i onda ponovo bazao po ivici brdašca. Bilo je svetao, sunčan dan, duvao je „neprirodan“ vetar, i dogodilo se, gle čuda, dok smo stajali uz „upozoravajuću“ ogradu podno Crkvine, iznad samog grada, da je Milanu vetar odneo šešir dole, među borove i drveće koje raste u sazvežđu brda. Ovde je priča samu sebe „iskopala“, i mislio sam da sačekam kuda ona sebe vodi. Nije mogao Milan da dođe sebi, koliko se radovao snimcima, toliko je tugovao za šeširom. Bio je tužan, neutešan, vratili smo se u hotel.

Dali je ovo samo nehat, opomena ili nekakav znak Boga, manje više prebirao sam u glavi. Tu sa strane, primetio sam pre odlaska, stajala su dvojica biklista, i sam Bog zna kako su se popeli, u nekim providnim jaknama, gotovo da su presekli put. U daljini se „baškarilo“ Trebinje, krivudala njegova „modra – zelena“ reka, putevima su vrvela auta, Milan je pomenuo nekakve orijaške osmanlijske konje koji su ovda svojevremeno frktali. Kao da je hteo da kaže da ništa drugo ne može da se uradi, „trenutak ga je oskatio“. Odavde priča nalazi put prema svome kraju, gotovo čudnovat, bajkovit, jer Gogoljev šinjel ne bi bio čaroban koliko jeste, ni glumica Hana ne bi bila što jeste, da slučaj nije namestio da se ujutru Milan nađe na terasi hotela sa poznanikom, novinarem lokalnih novina, kome se požalio za šešir. Novinaru je ovo delovalo i kao „živ“ događaj, lepa priča, nije se predao i naterao je Milana da odu na Crkvinu, s momkom vičnim planinarenju, koji je bez problema, među rastinjem, našao „panama šešir“. Moja ideja da se sačeka jesen pa neko pošalje da nađe polutruo šešir bila je cinična. Milanovom zadovoljstvu, gotovo sreći nije bilo kraja. O tome je pričao s prijateljima, a onda je u hotelskoj  sobi gledao jedan film koji je Fasbinder snimao s Šigulom, a šešir je mirovao na krevetu.   

Нема коментара:

Постави коментар