среда, 7. јануар 2015.

MILAN TODOROV: BETTY BOOP

          


          U poslednje vreme čini mu se da život protiče suviše ravno. Ne kao tahograf, nego kao poslednji EKG, ej! Potpuno bez događaja. Ni onih ničim izazvanih nije bilo. Zbog toga je imao utisak da mu se nešto loše sprema. Nije znao šta. Ali, nije ga ni bilo briga. Levitira. Kao Bog kad je prestao da ide po zemlji Sinajskoj i moru mramornom. Kao da ne postoji. Nije to bilo pitanje dostojanstva, nego prosto odsustvo bilo kakvog opipljivog dokaza o mrvicama sopstvenog postojanja. Nije to bilo ni samo odsustvo radosti, nego pre nedostatak jasnog osećanja života. Bilo kakvog: muzgavog, tesnog, lepljivog, čak ni mazohističkog. Da te opeče ledena voda ujutro pod tušem (uvek je bila bar mlaka!), prizor razlupane pseće glave na asfaltu  u predjutarnjem mraku, tople njuške  iz koje još curka u ritmu poslednjeg damara verna krv.
          Spavao je loše. Ako se to može nazvati spavanjem, između noćne i preksutrašnje jutarnje smene. Kuća je na brdu, registruje svaki jebeni šum u dolini. Stara dobra, ali loše izolovana kuća, roditeljska. Uglavnom bezazlene stvari koje izjedaju polako, kao crvi grede. Čuo se voz na železničkoj stanici Dunav, u dolini mestašca zvanog Novi Majur. Dvaput u toku noći. Prvi put u jedan, a drugi u tri, poslednji voz za Peštu. Ustajao je da piša. Teško je mokrio, na curku i dugo otresanje palamara. Svi prozori mračni, jedan lupa na vetru, ali ne može da pogodi koji.        
          Nije imao težak posao, ali se zamarao previše, nekako iznutra. Osećao je stalni zamor unutrašnjih organa, kao da jetra ima mišiće.
         Radio je na dovozu i odvozu mobilnih toaleta na različita mesta u gradu. Obično tamo ge su izvođeni neki radovi ili se očekivala sportsko navijačka  gužva.
         Ženski toaleti su drugačije vonjali. Negde je pročitao da je to zbog začinjene brze hrane.Goveče se ugoji za tri meseca na tabletama. Možda su mu se ženski klozeti više gadili. Nikada ne bi pomislio da je ono što ostane iza neke pristojne ribe toliko odvratno. Skoro da zamrzi ženski rod.
         Muški su vonjali na alkohol i spermu, izmešanu sa znojem. Znalo se šta traže u gradu. Ženu i posao. Bilo kakvu ženu i bilo kakav posao.
          Toaleti su zapravo sve nesnosnije vonjali u tom gradu. Naročito kad ih dugo ne bi praznili. Kad bi zaboravili na sopstvena govna. Kad bi grad uhvatila neobjašnjiva ravndušnost. Mrtvilo mrtvog Panonskog mora.
           Sve se zapravo punilo i praznilo  bez voljnog principa. Živ si i sereš, dišeš i pišaš, pljucneš u šaku pa onanišeš, čučneš samo ako si ona. Penju se na plastične preklope, lome potpetice, gade se onoga što izlazi iz drugih pre nego što će izaći iz njih, isto to. I one su, savršeno naparfemisane i napuderisane, u traganju za prljavim mirisima po svim javnim mestima u gradu. Ponekad se spoje. Obično padne žestoko ali kratko karanje u klozetu na januarskoj golomrazici. Bljuzgavi otpaci, ponekad krvavi. Kao klanje koze, kada je kao gimnazijalac išao na reprize beogradskog festivala dokumentarnog filma. Seća se tog Zafranovićevog „Moje prvo pijanstvo“ iz sedamdesete godine prošlog veka. U maloj sali bioskopa Tribine mladih. Mutno pamti scene, više kao fizičko osećanje: tupi bol u potiljku, Sunce na golom ostrvu, krv, koza, vino, na kraju seks... Da li je tu uopšte bilo pornografije? Sada se toga ne seća. Film mu se zauvek svideo. Neko osećanje zla koje je jače od ljubavi, neko osećanje da te pokreće zlo čak i na ljubav. Otprilike tako.
            Ali, kako to zlo počinje? Naoko običan dan se raspucava. To je to, što jutros oseća, iako je danas sunce suviše visoko, zimsko, severno, može da oseti kako su mu zraci jednako topli, na delićima kože skoro vreli. Sunce je isto, razlka je samo u percepiji.
         Uključio je televizor, zapalio cigaretu, čeka da se ugreje jedina preživela ringla na električnom šporetu da skuva kafu. Veliku, crnu, sa malo mleka. Dugo je tražio džezvu koja bi mu odgovarala za jutranju sikterušu. Jedva je pronašao jednog petka na buvljaku. Izgledala je kao da je korišćena. Crvena drtina od kalajisanog pleha na kojoj je pisalo „Pozdrav iz Sokobanje“. Stvar koja ima svoju priču. Bolesnici koji odlaze u Sokobanju i sa osećanjem greha kuvaju kafu u memljiim tuđim kujnicama, strahujući da će ih gazdarica uhvatiti po mirisu, a oni  siroti u mraku zakuvavaju  možda svoju poslednju kafu,koja im nagriza oboleli želudac ili diže ionako visok pritisak u glavi do izliva krvi na mozak.
          Setio se da bi trebalo da se fotografiše za ličnu kartu koja mu je istekla još pre nekoliko meseci. Neko mu je rekao da sada ne mora da odlazi kod fotografa. Fotografisaće ga službenik na policijskom šalteru. Danas je sve u rukama policije. Bez onih nametljivih priprema u stilu „Gledajte u ovu tačku...ne tako...malo više...osmeh....tako“ što je uvek izazivalo crvenilo besa na njegovom licu, jer ga je dovodilo u poziciju nameštanja lutke u izlogu. Da se vide pravilne male plastične sisice ispod ponuđene košulje za prodaju. Noge su duge, malo previše raširene i tanke, na jednoj je slomljen prst, viri armatura iz njega. Ko hoće da vidi, može sve da vidi u izlogu radnje, ne mora da se udubljuje u sistem. Ali, pomisli, tada je bar bilo nekakvog karaktera.
          Fotograf kod koga je odlazio, odavno ne radi. Ponekad ga vidi na ulici. Ne ide sam, uvek je u pratnji ćerke. Gura ga u kolicima. Ćerka je lepuškasta crnomanjasta dunda, konfekcijski doterana i hodajući pod rukom sa starim  ističe uvek sebe u prvi plan. Jednom je zastao da se pozdravi. Stari se obradovao kao malo dete, ali nije ga prepoznao. Demencija, rekla je ćerka, i to ozbiljan oblik. Udružena sa Parkinsonom. Zapamtio je kako je izgovorila Parkinson, kao da je reč o nekom koga oboje poznaju i poštuju. Napućila je usta kao da će reći B a rekla je ppun, son ooo Parkinson.  Statika života na kraju. Zamislite, on koji je toliko lica uslikao ne može više da se seti nijednog, rekla je.  Možda je stari zato veseo, hteo je da kaže, ali ne bi imalo smisla. Ćerka mu je pružila ruku. On je kao dete, rekla je. Kakva koincidencija, pomisli, upravo su se sreli ispred dečje igraonice u ogromnom holu megamarketa. Još je držao za ruku, belu, oblu, vlažnu. Nije pokazivala nameru da se otrgne. Naprotiv, uspijala je telom. Stari se cerio uskim neobrijanim licem, jedno oko mu je bilo zatvoreno a drugo žuto kao od upotrebe izglancan dukat pronađen u božićnoj česnici. Krkljao je neke nerazumljive suglasnike. On pomisli na klokot zgusnute mokraće koji se čuo dok je pumpa njegovog kamioneta istovarala sadržaj plastičnih mega posuda u šaht na obali reke.. Uostalom, verovatno je starac poludeo  od mnoštva raznoraznih likova čije je prodane duše slikajući preuzeo na sebe.
         Pozvao je na kafu. U stvari, da je povali na brzinu. Brzina i blizina su uvek radile stvari u takvim prilikama. Bilo je stvarno blizu. Ni pet minuta od marketa do ove njegove kuhinje sa otomanom, kako su zvali ulegli krevet uza zid. A deda? pitala je. Nije se začudila, opirala, zgrozila. Unuka fotografa. Tek tad je shvatio da je to unuka starog a ne ćerka sa kojom je išao u istu školu, ali ne i u isto odeljenje. Bila je starija od njega. Čerka je ista ona, samo za generaciju mlađa. To ga podjari. Ostavićemo dedu u igraonici. On je sad kao dete, zar ne? Niko nije nadzirao salu sa rekvizitima. Tobogan sa raketnim sedištem je sijao mlečno plavičastim svetlom plastike. Podiže starca i ugura ga između rukohvata rakete. Neonski Šilja ga je zadiljveno gledao. Fotograf je sve to posmatrao bezglasno. Samo su mu sad oba oka bila otvorena na slepo. Šta ako on sve vidi? - pitala je mala. Biće mu zabavno, Beti Bup. Videćeš. Uvek je zabavno kad se vratiš u detinjstvo kuda svi u stvari ceo život stremimo, rekao je maloj koja ionako nije ništa kapirala od tih stvari koje su ga sve više mučile.
         Brzo se svlačila, bez ikakvog reda i smisla, dopola. Nije čak ni svukla hulahopke, samo jednu, onu na desnoj nozi koja je ostala upetljana na podu sa ružnim roze gaćicama.Nije dugo petljao, odjednom je želeo da prestane da se mrcvari s njom. Osećao je da je stari tu, uz šporet i onom svojom pegavom mršavom ptičjom rukom hvata ga za grkljan i iskreće mu glavu za slikanje na naslonu propalog kauča na koji se strovalio a ona ga tako nespretno zaskočila da nije mogao da se pomeri, da je ugrize za upalu bradavicu.
          Pozdravi mamicu, rekao joj je, na odlasku. U stvari, hteo je da kaže da mu dovede sledeći put mamu, ali se ugrizao za jezik. I čuvaj dedu.
          Kad je otišla ispovraćao se u lavabo i tek ga sutradan pred polazak na posao očistio od skorele bljuvotine. Lakše se čisti skorelo. Znao je iz iskustva. Onaj prozor je opet lupnuo. Dobro je što postoji bar jedan otvoren prozor u kući, pomislio je. Bez toga čovek može da poludi.
               

Нема коментара:

Постави коментар