среда, 21. јануар 2015.

RATKO DANGUBIĆ: MIRISI I FROJD

Ako je Amerika otkrivena jer nije otkrivena Kina, pa i ja mogu da otkrijem nešto ako ne otkrijem Finsku. Ima pun mesec da se ovde rvem sa jednom Frojdovom knjigom i njegovim baljezganjem o potisnutim željama. Iako povremeno gubim strpljenje, ne mogu da je ostavim. U Helsinkiju mi je tako kako je: ovde je „manje dobro za ljude, bolje je za automate“. Sve je prividno uređeno, ljudi su opsednuti svim i svačim, gotovo hladni. I ovo je, rekla bih onim tvojim jezikom, samo moje finsko poglavlje. Ti znaš da ja ovamo nisam htela, ali diplomatija je lutrijski bubanj. Po dolasku u Helsinki Milan je radom i osmesima uspeo da nađe put do ljudi, hteo bi da pomogne toj jebenoj zemlji, da uveze bar kajmak.
U Milanu ovde vide kosmopolitu, govori pet jezika, a ja vidim jadnika u zamci usranih evropskih vrednosti. Kako provodim vreme? Sve me nekako pritiska i jedva da sam u stanju da se nasmejem. Bavim se poslovima koje Milan ne stigne da privede kraju.Trudim se da komponujem po dva-tri sata dnevno. Iza mene je prokleta Muzička akademija, pa ne mogu sa svojih četrdeset i koju sve da bacim u vodu. Retko sednem za klavir samo zbog sviranja, mislim da smo ga uzalud selili ovamo, zauzima pola dnevne sobe. Deluje lepo kad dođu „ovi njihovi pingvini“, ali mene čini nervoznom. Ne mogu da se nadive odakle nama u Srbiji Petrof. Pre neki dan sam računala, ima preko sedamdeset mojih balada i kojekakvih sranja koja se vrte na radio i TV stanicama. O emitovanju brine kilavi Savez kompozitora, imaju odeljenje za autorska prava.
Iskreno, volim da se jadam i prepirem u mejlovima, posebno s tobom - otuda mi onda nagrne smrad uboge zemlje. Sve mi se izmeša, kao mirisi i ukusi u kineskom restoranu. Tada, nekako, osetim da sam živa, da me ima i gde me nema. Ovakve misli, kakve mi sada razmenjujemo elektronski, razmenjivali su ljudi pismima, samo sporije, valjda. I mogu ovako da naklapam, a da me ne zamori priča: ovo nas obe odvodi u prostore polusveta, u kome sve ima smisla i kada nema smisla. Tako mora da bude i kada nas izda logika. Radujem se susretu u Berlinu. Nikada mi nije bilo jasno kako uspevaš uvek da budeš vesela. Htela bih u sebi da probudim kakav-takav interes za finski dizajn, i, ne želim nikoga da uvredim, ali sve mi je to nekako sterilno. Tek da se zabavimo, rekla bih da kod njih ni vaza nije samo vaza.
Ozbiljno, iznenadila si me svojim opažanjem, o tvojoj Ivani. Ona je, i za mene, bila i ostala miks krutog estete i blago nasilne osobe. Jeste malo na svoju ruku, to je istina: pametna je iznad proseka, ma do one stvari. Ta njena „svemirska“ medicina je ozbiljna igra, a pamtim da je diplomirala za tri i po godine. Ne znam, i iskreno se pitam, kako je ostala svoja. Ti si joj sestra od tetke, i trebala bi da se bar tebi poverava, da se ne tegli na kaučima psihijatara. Ako se ne varam, ona ima trideset osam, a nije se do danas udala. Znam da je imala onih par usoljenih ljubavnika, ali uvek ih je ocenjivala sa: Nema ovde kape za Rajka. Skoro sam bila u Oslu na seminaru za negu kerova lutalica i gradnju egzila, i upoznala sam neku Francuskinju koja, zamisli, poznaje Ivanu. Francuskinjin suprug, inače hirurg, je vodio u Beograd kao na foto-safari, i upoznale su se na prijemu u ambasadi.
Milan je jutros rano otišao u kancelariju. U kuhinji je Poljakinja koja nam održava rezidenciju. Ja sam se oko devet izvukla iz kreveta. Dok sam se obukla i ustala, evo ga jedanaest. Uz kafu sam sela da ti trunim, imaš na ekranu, u jedanaest i deset. Nije mi trebalo dugo da krenem s pisanjem. Na sreću, nisam omeđena papirom, pa mogu da trabunjam, a i da brišem: ne volim da se zapletem, pa posle ne mogu da razmrsim. Ne kori me da sam dugo odsutna iz Beograda, i ja bih radije sedela tamo u kakvom kafeu. Milan mi veli da se Ivanin otac Petar, nakon povratka sa odmora, spremao da preda zahtev za penziju, a sačekalo ga je unapređenje uprave Ministarstva. Ne potcenjuj diplomatiju, bio je Milanov komentar. Ne, Petar je diplomata od karijere, i drago mi je za njega, radi mnogo, ali se bojim da tu nema para, jer plate tamo nisu velike.
Ne dopada mi se što te muči kamen u bubregu, pa ni tvog tatu prostata, i ne mogu da shvatim da ni ti ni on nećete u bolnicu. To sve zvuči nekako baš frojdovski sjebano. Za pola sata mi stiže dekoraterka s kojom moram u ambasadu, menja zavese. Moj unuk, Junior? Tako ga zove Milan, javlja mi sin iz Johanesburga, da je prohodao, i juri po travnjaku one njihove prekrasne vile. Spremamo se Milan i ja da odletimo do njih na nedelju,dve. Upozorila sam skoro sina da pazi da mu dete ne bude ženskaroš, kakav je on. Razgovaram sa njim i o onim dijamantima. Nekako sa strane, ne bez ironije, on dodaje, i podbada me, da tamo ima svega, ali da ne sanjam preveliki broj karata.
To da se tvoj bivši muž oženio ne bi trebalo da ti smeta. I ti si se udala. Dobro je da radi na VMA i da se nada da će postati pukovnik. Pa, ne treba se ustezati ni da se uzme i kakva alimentacija. Drago mi je što si sa mojima u vezi. Volim kada na sav glas hvališ moju porodicu kao divnu, a znam da ne misliš uvek tako. Bojim se da moja majka ne izgleda najbolje, i da su male šanse da odbaci štap. Ta moja otkačena kuma Jelisaveta, kako si rekla, jeste mala rospija. Tu se nema šta ni dodati ni oduzeti. Videla sam pre dva dana da je dala beslovesni intervju, pun lupetanja i nametanja. Ta njena vezanost za jebenu Akademiju i posvećenost nalaženju tragova Kelta u Srbiji je iracionalna.
Pominjala si mi kolegenicu Veru, kažeš da si je videla u dragstoru. Vidi, Vera ima sina koji je diplomirao i postao advokat i lep je momak, tako da bi valjalo da ga upoznamo sa onom tvojom sestričnom Mirom. Mislim da je lepa partija.
Nego, da te zabavim: Skoro mi je prijateljica iz Madrida, koja je radila s majkom u Institutu, poslala skenirano rešenje njene prije, koje je potpisao dekan fakulteta, koji priji, doktoru i profesoru, nalaže da izvrši izmenu fotografije u karti za javni prevoz. U obrazloženju dekan veli da prija, u ispravi koju on treba da potpiše, ima fotografiju, koja odudara od estetskih principa, tako da se njome ne može služiti u saobraćaju, već samo u dečjem vrtiću. I pošto  imenovana ima dimenzije zbog kojih ne može da uđe u vrtić, pa čak ni dečiju baštu, celishodnije je da izmeni fotografiju, pa da zalazi među ljude saobrazno proporcijama. Upućuje dekan imenovanu da ode kod frizera, manikira, pedikira, a ukoliko može i kod krojača i tašnera, i prvu fotografsku radnju i uradi ono što joj se nalaže u dispozitivu, jer nema pravo žalbe. Nisam se skoro tako slatko smejala. Očigledno je, prija nekome tera inat, a ni dekanov stav nije za bacanje.


Pa Frojd smatra, to sam zapamtila, da je uzrok mentalne bolest psihološko stanje pacijenta.  Izgleda da mi je danas ovde neki toplo-hladno dan. Upravo mi je iz banke stigla poruka o uplati autorskih honorara po osnovu prava mehaničke reprodukcije, ružnog li izraza, za proteklu godinu. Taj honorar se obračunava iz evidencije i podataka producenata nosača zvuka i prodaje istih u prethodnoj godini. Pa, i nije u pitanju mala suma, obradovali su me. Mogla bi da padne jedna haljina kod Diora, a htela bih i tebe nečim da iznenadim. Moram da idem. Evo mi dekoraterke, da je samo vidiš. Pisaću ti. Puno pozdravi Ivanu, i vidi da nađe kakvog ko ima kapu za Rajka.

Нема коментара:

Постави коментар