уторак, 10. фебруар 2015.

RATKO DANGUBIĆ: FIZIČAR

Sreo sam ga tako jedne daleke jeseni na Kalemegdanu, tačnije u restoranu Kalemegdanska terasa. Upoznao nas je moj prijatelj Mladen: „Ovo je moj drug Milan, koji je pročitao Stari zavet.“ To sa Starim zavetom je uvek palilo, ljudi se onda opuste, pa se razgovor nastavi bez ustezanja. Podseća, pomislio sam, na poznatog danskog fizičara Nilsa Bora iz mladosti. Izigravao je domaćina ruskom tajkunu, koji je tragao za zemljištem za gradnju skladišta naftnih derivata. Slovio je za drogoša i propalicu do dolaska nove vlasti, a onda se prometnuo u demokratu i otrgao od belog praha, bar pred javnošću. Lajav, jak na rečima, okrenuo se politici i osnovao partiju koja treba da okupi ljude koji negiraju istoriju od Kosovskog boja do Broza. Tražio je od Mladena, koji vodi agenciju za nekretnine, rekao je, zemlju uz Dunav, gde bi se, bez obzira na namenu zemljišta, moglo graditi postrojenje toga Rusa Jakovljeva. Upamtio sam prezime po konstruktoru aviona, jer je tamo taj Jakovljev bio jedan od najvećih konstruktora aviona, po kome i određeni zavodi nose ime, kao i avioni koje prave.
Sastanak i ručak su trajali jedva dva sata, ali su neke misli koje sam tamo čuo dugo odjekivale u meni. Bilo je dana kada bih se setio potpuno banalnih, nevažnih detalja: vina koje se pilo, salate koju sam jeo. Ima od tada petnaest godina, više se nismo sreli, a ni danas nemam odgovor zašto sam to upamtio. I Mladen pamti, kako i ne bi: taj lopov, onda, na njegovu ponudu za zemljište nije odgovorio, a on je i ručak platio. Kupio je, rekao je Mladen, imanje na fingiranom tenderu, u vreme privatizacije, za šerpu ribe, i prodao ga istom Rusu za debele pare. Pune su ga novine: stalno izdaje se za demokratu (primicao se i odmicao i kriminalcima), sledi sigurne linije i koristi starce kao etikete, da proda svoju prljavu političku robu.


Namicao je, obratio sam i sam pažnju, jedva cenzus, ako ne, krio se pod mrkom kapom kakve koalicije, da ne izgubi imunitet: verujući da se rasuti glasovi, kao rasuto perje, mogu sakupiti u njegovu jastučnicu, da može opet mirnije da spava. Oni spolja ga gledaju kao Trojanskog konja u kome mogu da unesu političko smeće u zemlju. Stići će i do njih aber, da je konj počeo da truli: u posprdnom razgovoru čuh, nedavno, jednog od tajkuna da ga naziva Fizičar; setio sam se kako mi je onda ličio na gospodstvenog Nilsa Bora. Ispostavilo se da je počeo da greši, da pravi dilove s pogrešnim ljudima. Tako je pojeo i cenzus, rekao je, kada se udružio s odrtavelim političarem koji je bio crna rupa u njegovom svemiru. Tajkun se rugao da mu treba dati Nobelovu nagradu za praktičnu fiziku, jer je prvi čovek koji je sam napravio crnu rupu: jedva da može da sakupi dva procenta glasova. Vele da crna rupa usisava sve što joj se primakne.

Нема коментара:

Постави коментар