петак, 20. фебруар 2015.

VLADIMIR BULATOVIĆ: MOLITVA PRED SPAVANJE

Niz bakine mršave ruke slivala se tamna krv. U lonac pun ugrejane vode potapala je obezglavljenu kokošku i čupala preostalo perje. Narandžasta marama na njenoj glavi kupila je zrake letnjeg, prepodnevnog Sunca.
            Ležao sam na ćebetu, u hladu oraha. Prebacivši nogu preko noge, savijene u kolenu, pravio sam krugove golim stopalom i posmatrao gusto isprepletanu krošnju. Duguljasti listovi su šuštali. Neki su trulili i deka je govorio da bi ih oporavila jedna dobra kiša.
            „Evo matorog“, reče baka, pa s obe ruke poduhvati lonac, podiže ga od stola i krenu ka kapiji.
            Nekoliko crvenkastih kapi padoše mi na nogu. Ustao sam i potrčao ka deki. Pri hodu stopala su mu išla u stranu. Stojan je govorio da hoda kao patak.  Oslonio je kosu na rame. Uz desni bok, svezan uz kožni kaiš, visio mu je kamen za oštrenje sečiva.
            „Ne grli ga, znojav je“, baka prosu vodu u koprive.
            „Njok! Njok!“
            Uzvratih deki istom merom, kroz nos i mrštenje.
            „Ajde matoro spadalo, ništa pametno od tebe neće naučiti!“
            Deka izvadi slobodnom rukom maramicu pa obrisa znoj sa naboranog čela. Otrese nos. „Njok, njok!“ Vrati maramicu u džep. „Njok!“
            U šupi je bilo pakleno vruće. U velikom, plavom loncu baka je otkuvavala rublje. Psovala je muve. Nije se znalo ko je nervozniji, ona ili leteće napasti.
            „Evo ti muhalica pa ih tuci!“
            Sedeo sam na hoklici, uz vrata. Nije bilo daška vetra. Odzvanjalo je dekino hrkanje iz kuće.
            „Matori đavo“, uzviknu baka, „Kako može da spava po ovoj vrućini!“
            Skinula je maramu sa glave. Prvi put sam je video da to radi preda mnom. Uzela je češalj sa kredenca. Zalizala je sedu, kovrdžavu kosu. Vezala je maramu.
            „Idem do brega.“
            „Bog vas ubio“, psovala je baka. Udarala je muve ubila bi konja. Tako je govorio deka.
            Uz prašnjav putić rasle su puhare. Kako bih koju zgazio nogom tako bi se iz nje podigao žućkasti dim. Preplavljena bodljikavom travom zvezdastog oblika, majčinom dušicom i kantarionom, livada je neobično mirisala. Sa ivice brega video se bazen. Dopirala je buka koju su pravili mnogobrojni kupači. Tamo je bio i Stojanov sestrić, Mika. Zvao me je da krenem s njime i Elvirom. Rekao sam mu da nemam kupaći. Imao je tri šorca. Probao sam jedan, karirani. Bio sam predebeo u njemu. Bilo me je sramota od Elvire.
           
            „Kartaroši“, promrmljala je baka, upinjući se čitavim telom koje se treslo dok je brisala sto sunđerom.
            „Gledaj baba svoja posla“, odgovori deka. Kažiprst mu se nalazio duboko u nozdrvi, a odmah potom i u uvetu iz kog su virili dlakavi čepovi.
            U kući, na polici ispod televizora, nalazila se ikonica Sv. Marije a odmah do nje pletena korpica. Uzeo sam špil karata, hemijsku olovku i dekine naočare. Stavio sam naočare na lice. Sve mi se pomutilo.
            „Na čemu ćemo pisati“, upita me deka.
            Otkopčao je košulju.
            „Majmun ti nije ravan“, baka je širila veš na žici razapetoj između dve stare kruške.
            „Pogledaj ispod kredenca u šupi, ima stare hartije“, pokaza mi baka.
            „Ćita“, reče deka. Počešao se po maljavom stomaku.
            Neka muva mu se zapetljala za guste dlake na grudima. Uhvatio je rukom i stavio u usta.
            Smejao sam se.
            Promešao je karte. Pružio mi je špil. „Seci“, reče. Zacvilela je kapija. „Tučeš dedu“, reče Stojan kroz nekoliko preostalih krnjavih zuba. Otkad ga znam nije skinuo sa sebe crvenu košulju kratkih rukava i svetloplave farmerke.
            Deka mi pogledom pokaza da mesto ustupim komšiji. Stojan me potapša po glavi. Na podlaktici je imao istetoviranu golu ženu, nedovršenu, bez nogu i ruku. Papuče mu otkriše prašnjave tabane i žute nokte koji su ličili na nadute puhare.
            „Hoćemo li da sredimo matorog?“
            Baka je gunđala.
            „Sve si košulje iscepao. Ne bi te ni vojska zakrpila!“
            „Baba, donesi rakiju.“
            „Ne brinite Anice, sad ću ja da ga zakrpim“, reče Stojan i tresnu na sto novi, neotpakovani špil.
            Polako se smrkavalo.
            Po običaju Maslaćev ker je promuklo lajao na svakog ko bi prošao putem. Uglavnom su to bili golišavi kupači koji su se vraćali sa bazena.
            Deka je vodio četiri jedan. Stojan se pogurio za stolom. Pri sumraku bio je još crnji nego po danu.
            Baka je iznela krofne i pekmez od šljiva.
            Pred kapijom se pojaviše Mika i Elvira. Elvira se glasno smejala. Mika joj rukom skloni plavi pramen kose s lica.
            „Ajdete na krofne“, viknu baka.
            „Neće karta poštenog čoveka“, procedi Stojan.
            „Hvala teta Anice, moram kući“, odgovori Elvira.
            Nosila je prugasti šorc. Imala je jake butine, tamne od sunčanja. Mika se nagnu ka njoj da je poljubi. Izmakla se, uz kikot.
            Mika uđe u dvorište šireći se kao da je osvojio čitav svet. Vitlao je krpom koja je podsećala na peškir.
            „Čika Mišo, zna li ujka nešto?“
            „Zna da gubi“, odgovori deka kroz osmeh.
            „Duri, duri, pa se zguri“, reče Stojan, pa odnese „debelom“ desetkom sve sa talona. „Tabla“, doda, zapljunuvši se.
            Mika stade pokraj svog ujaka. Sunce ga je opalilo po licu. Kukast nos mu se ogulio skoro do mesa. Baka mu donese stolicu da sedne. Potom postavi tanjir.
            „Ima li gužve na bazenu“, upita ga.
            „Ima“, odgovori Mika punih usta. Gutao je testo kao da danima ništa nije jeo.
            „Četiri dva“, uzviknu Stojan. „Deliš“, doda i ustane na noge.
            Podigao je ruke i okrenuo se u struku nekoliko puta. Nešto mu je krcnulo u leđima.
            „Jesi li snimao kičmu?“, baka je iznela krpe za peglanje i razmotala produžni kabl.
            „Daleko mi Ruma“, odgovori Stojan i vrati se za sto.
            „Hoćeš li sutra sa nama na bazen?“, upita me Mika.
            „Ne verujem.“
            „Ići će i Vedran. Možda i Elvirina sestra.“
            „On ti, Miko moj, po čitav dan leži na krpari pod orahom“, umešala se baka. „Šta će s nama matorima po čitav dan? Nismo mi društvo za njega.“
            „Samo drobiš baba“, reče deka. Nije bio zadovoljan deljenjem.
            „Ajde ti, matori đavle! Gledaj svoja posla!“
            „Prdi, prdi.“
            Mika se iskezi. Zubi su mu bili umazani pekmezom.
            „Tabla!“, viknu Stojan.
            Komšija Maslać udari Blekija. Čulo se tužno cviljenje.
            „Nije ti pseto krivo“, reče baka, više za sebe, pa pritisnu peglom po rubovima snežno belih jastučnica.  
            Zunzara je bučno brundala oko lampe na plafonu u dnevnoj sobi. Baka ugasi svetlo i za trenutak insekt se umiri. Potom poče leteti oko uključenog televizora. Baka snažno udari novinama. Osta musav trag na ekranu.
            Deka se trgao iz sna.
            „Jel to nestala struja“, reče s kauča.
            Baka uključi svetlo.
            „Matori, treba noge da pereš!“
            Ljuljao sam se na stolici za stolom i gledao u hartiju sa rezultatom. Nije mi bilo jasno kako je deka ispustio onoliko vođstvo.
            Deka sede na ivicu kauča i izu čarape.
            „Noge ti se osete do Stare kolonije“, reče mu baka vrativši se sa lavorom punim penušave vode.
            „Bole me leđa.“ Deka mi namignu.
            „Bogami ćeš sam prati noge!“
            Baka je spustila lavor. Pena preli po tepihu.
            „Hoćeš ti“, pogleda u mene pa ka svojim beskrvnim stopalima sa čukljivim prstima.
            Namrštih se.
            „Njok“, nasmeja se.
            U spavaćoj sobi su bili razmešteni kreveti. Uštirkane ivice čaršafa mogle su da poseku kožu.
            „Imaš tople vode u bojleru“, reče mi baka.
            Otišao sam u kupatilo i skinuo se do pojasa. Oslonih se jednom nogom na ivicu kade a drugom na korpu. Svako veče sam posmatrao sebe u ogledalu. Uvukao sam stomak i isprsio grudi. Zamislio sam Elviru i njene osunčane butine. Sklonih joj pramen kose sa lica. Poljubih je. Ukrutih se dole.
            „Hoćeš li možda krofnu pred spavanje“, viknu baka.
            Vrata spavaće sobe ostala su poluotvorena. Deka je glasno puhao na kauču u dnevnoj. Svukao sam jorgan sa sebe, bilo je pretoplo. Zidove sobe oslikavala je senka kruške iz dvorišta. Preko puta mene, na krevetu, baka je dugo i tiho izgovarala „Zdravo Marijo“. Elvira je sanjala.




Нема коментара:

Постави коментар