четвртак, 28. мај 2020.

MILUTIN Ž. PAVLOV: DA SAMOĆA NE LIČI NA KOŠMAR


(kritički prikaz knjige priča „Telefonski imenim mrtvih pretplatnika2, Dnevnik, Novi Sad, 24.maj 2020. Kultura, str.11)

 

Familijarno bojeni odnosi u prepletu sa bračnim senkama lica zagledanih u komšijske prozore i prizore kreću se kroz pripovedne predstave Milana Todorova (TELEFONSKI IMENIK MRTVIH PRETPLATNIKA, Arhipelag – Beograd, 2019). U ovim pripovestima se govori o odrastanju, urastanju i starenju. Ljubav je štim instrumenta koji zove život a čiji tonus meandrira i u nebesa onostranog. Navike su u mislima vrtložne, sumnje se spotiču o snohvatice, a java neumoljivim pleksusima udaraju sa sviju strana. I kolekcionari imaju u sebi neku začudnu i fobičnu moć da se nadžive okolnosti zadate koordinate stvarnog i jedino mogućeg okruženja. Elem, ima ova pričaonica lakonske sličnosti sa Hemingvejevim prozama u tom odistinskom smislu životne rečitosti preciizne u detalj.

      Intonacija kao i u muzici, početnog tona pripovetke, otvara rečenični tok svesti koji svakim narednim fragmentarnim akordom otvara pripovetku polifonijom u razjašnjavanju slogova početnih rečenica. Upravo, pripovedna proza Milana Todorova sva je u tim pribranim finesama sa umećem prisvajanja čitaoca. Svaka priča u samom finišu, predočenog pisca, ima lucidni bumerang, nago izrečen, tako da iskaz nosi čar duple ekspozicije. Todorov je pisac  čija se zanatska strana kalila u radionici radijskih finesa, gde su rečenice vazda tesne i u cajtnotu, uređivao je svojevremeno humornu emisiju.  Šteta što je mnoge merne emisije književno-umetničke prirode Radio Novi sad zakinuo u korist sopstvene štete. Dakle, Todorov je čitaocu ponudio iskustveni pripovedni refleks s pažljivim uočavanjem sveta i mikrosvetova u sudbinski dogođenim  suočavanjima. To svedoči i noseća priča „Telefonski imenik mrtvih pretplatnika“ sa pripovednim akordom voza koji prolazi kroz Pletenicu uz šlagvortiran „Udarac“ nad čovekom kome je ulični „Kamen“ sve što ima u svojoj ukletoj nemaštini. Pripovetke laviraju kroz kulise Petrovaradina u prislonu pružnog nasipa i Dunava.

       Pojave i stvari nazvane su očitim imenima, bez okolišenja, onako kako se i javljaju sa bleskom i munjevitom senkom koja te pečati i iza odbleska čitanja. Pisac majstorski sagledava sebe u prezentu slučaja. Mislima prisvaja tuđu mku i nalazu daje oblik trećem licu jednine. On je uporišna tačka koja ne isključuje tvoje Ja trougla gde je Ti saputno jasna intriga u razložnoj prpovedi. Podsetio me Milan Todorov na vrsnog pripovedača koji je davnih pedesetih godina minulog veka baršunasto slušaocima Radio Minhena govorio  svoju prozu. Bio je to Volfgang Borhert. U toj ravni su Milanove priče : „Spinoza u Minhenu“ sa nezaobilaznom prozodijom „Vojnikov grob“.

       Koliko je „Prozor“ oko kuće na čijoj daščanoj obrvi sa unutrašnje strane u punom prozorskom krilu je pisac uvežbavao, tamo u ravničarskom Banatu (selo Banatsko Aranđelovo) sa sestrom Marom liniju ranih pisanih slova za kasniji život, toliko će i slovno opstati kao uslikani svet.“Pa imnogi istinski veliki slikari su opsesivno za motive svojih dela imali pogled kroz prozor“. Piščevo ukazivanje na Tajnu večeru i na ona čuvena tri prozora iza leđa Isusa Hrista nius slučajno na Da Vinčijevoj slici. I pripovedna knjiga Milana Todorova jeste prozor kroz koji ulaze za tebe i tvoj dom u čitanju, a prozor je tu „da znaš da neko stoji uz njega…uspravan i očajan.“ I kada te napusti sopstveno lice – vrati se pripovetkama ovog pisca da ti samoća ne liči na košmar, ma koliko  da te životna pomrčina pretvara u pouzdanog kolekcionara reči koje te prate čitavog života, a koje ti,opet, nedostaju u povratku sebi samom.


Нема коментара:

Постави коментар