уторак, 28. септембар 2021.

MILAN TODOROV: GREH UŽITKA

Oko ponoći, po običaju, stavio sam pred kardiologa zmiju od

ohlađenog Remi Martana, duplu dozu i pitao ga:

„Doktore, da li verujete u boga?“ Ne znam otkud mi to pitanje

te noći. Mogao sam da ga pitam milion drugih stvari i on je

mogao da kaže milion koječega.

„Taman posla“, odmahnuo je rutavom glavom doktor Melhior

Mutavdžić.

„U šta verujete?“

Zamislio se. Zatim čuknuo u čelo čvornovatim kažiprstom.

Čekao sam da nastavi. Gosti u kafiću su se proredili.

„Razmišljao sam o svim tim stvarima. Nije da nisam.“ Zurio

je kroz prozor. Naspram lokala, ispod zidina stare tvrđave, teglio

se Dunav. Bio je smolast i zlokobno tih kao i uvek na kraju zime.

„Zaključio sam da je naš predak jednog jutra izašao iz pećine

i pogledao u nebo. Bilo je gadno, tmurno, vrcale su munje. Ali,

to ga nije obeshrabrilo, jer je njegova glad bila jača od straha.

Šunjao se okolinom dok nije spazio lepu, mladu divokozu. Sagnuo

se, dohvatio kamen i razbio joj glavu.“

„Svi lovci su ubice!“

„Razume se. Međutim, od toga mu je zavisio život.“

„Šta je posle bilo?“

„Posle je lovinu uprtio na leđa i krenuo ka svojoj pećini. Kad

je stigao već blizu ulaza, grom je rasparao nebo. Pećinar je od

straha pao na kolena i ostavio divokozu da visi pred vratima.

Kad se, posle nekog vremena povratio, pošao je napolje.“

„Pretpostavljam da je koza nestala.“

„Ne. Koza je visila na steni, onako kako je ostavio, samo malo

obibana gradom. Nebo se razvedrilo. Sunce je počelo umilno da

greje. Umilostivljen ponuđenom žrtvom, čoveku se rodio bog.“

Zadihao se kao da je trčao dok je držao ovu tiradu.

„Čekajte, profesore, a rođenje Isusa, Marijino bezgrešno začeće,

Josip koji prihvata saznanje da mu je žena trudna i da ne

nosi njegovo dete? Šta ćemo s tim?“

Gleda me belim očima, već starim, jer oči, valjda, prve ostare

na čovekovom licu.

„To nije pravo pitanje.“ Nisam ga sasvim razumeo.

Donosim mu drugu turu.

 „Koje je, po vama, profesore, pravo pitanje?“ Gleda me podozrivo.

Osmehnuo sam se neodređeno.

„Usraćeš se od straha. Hoćeš da ti kažem?“ Klimam glavom.

„Ne bojiš se da čuješ? Dobro. Onda slušaj. Pravo pitanje je

da li je majka sveta doživela orgazam prilikom bezgrešnog začeća?“

Dobro sam ga odmerio. Od glave do pete.

„Orgazam pri bezgrešnom začeću! To je suština. Zašto proroci,

mudraci s istoka i sva ta potonja milionska svita govnara od

kaluđera, fratara, opata, monaha, sveštenika, biskupa, vladika,

patrijarha, papa i šta ti ja znam ko sve, ne postavi to pitanje?“

Ćutao sam.

„Prednost duha nad lepotom tela nije dovoljno obrazloženje.

Telesni užitak se ne sme zanemariti. Naše telo je sveto telo.“

Bilo je očigledno da ga je piće sve više hvatalo.

„Užitak majke božije koja nam je podarila spasitelja...“, nastavio

je i na tren zaboravio šta je hteo da kaže. Nakašljavam se:

„Hm? Da li ga je bilo?“

„Ako nije bilo užitka, onda je to ipak bilo samo silovanje, nasilje,

sramota, bol i sve što prethodi svim gadostima ovog sveta.“

Krenuo sam da gasim svetla. Jedno po jedno, kao svećice.

Najzad, sedeli smo neko vreme u mraku. Kao u pećini. Dve

mračne prilike u tami kafea bez anđela koji su čuvali svoja stada

podalje od svega i bez silne vojske nebeske i bez istočnika i bilo

kakve repate zvezde na nebu.

Ustao sam, primoravši tako i njega da ustane. Pertle na cipelama

bile su mu razvezane. Napolju, od Limana, grad je smrdeo

na spaljenu kamionsku gumu. Melhior Mutavdžić je prevalio

šezdesetu, ali je još nosio oklop ratnika. Solidno je nosio ulubljen

čelični oklop starog ratnika i tako trešten pijan u cipeletinama

sa gurtnama koje su ga svaki čas saplitale i vukle nadole

kao kamen oko vrata.

 (Milan Todorov PRISTANIŠTE, Adverto, Novi Sad, 2018, drugo izdanje)

Нема коментара:

Постави коментар