субота, 13. октобар 2012.

RATKO DANGUBIĆ: OD SVEGA PO TRUN



Kada se o meni razgovara u mom prisustvu, ja gledam da promenim temu: ima ljudi koji nemaju pojma kakav sam ja. U trenucima dobrog raspoloženja nagovorim sebe da pravim kružna putovanja kroz moju prošlost. Desi se da se čovek obeznani od tuge, a ponekad i od smeha i magle. Tako ja uhvatim svoj pogled u ogledalu i ne ispuštam ga po sat; upijam sebe u sebe i jednako govorim o svojim manama. Imam službeno ime i prezime, imam i nadimak. Ponekad sam vešt, pa vrdam pred sobom, kao da kormanom od bicikla mlatim da izbegnem bare na putu, da ne skvasim nogavice. Pitanje prepoznatljivosti ličnosti u društvu svodi se na pitanje unutrašnjih veza između: fizičke pojave toga lica, njegove sudbine i njegovog karaktera. Jedni su saboteri, drugi su heroji, a ja sam, da kažem, od svega po trun. Za neke sam i prevrtljivac, pa i za sebe: meni najbolje ideje dolaze pred ogledalom. Ima ljudi oko mene koji na moju pojavu i ne obraćaju pažnju, a ima i onih kojima sam prirastao za srce, kao čičak za nogavicu. Priznajem da se bojim podvala bezbrižnih ljudi. Postoje i pitanja na koja ne dajem odgovore. Umem pred ogledalom da stisnem usne, kao da smišljam kakvu podlost sebi da učinim. Kada mi sve ovo dosadi, kada me zabole leđa, ja se okrenem od ogledala i onda kažem sebi: Ovo je kraj. Naravno da je to lažna reakcija. Kada sam posebno dobar prema sebi, udarim i na veselje: uletim u kupatilo da se kupam i pevam, pevam. Toliko sam tada veseo, da bi mogao i da zapomažem koliko mi je, kao samcu, sve potaman. Ljude bune dva prezimena koja imam, ali to je otuda da je moj pokojni otac pristao da mome imenu i prezimenu doda i devojačko prezime moje majke, jer njegov tast nije imao muške dece, pa je gledao kako da produži lozu. Ne znam koliko je ovo njegov tast uradio posebno smišljeno, ali ja nisam sa te strane dobio neko nasledstvo. Ponekad mi se sve te pomije ljuljaju u glavi, kao da su u kanti na traktoru. Na određenim stranicama moga života motaju se ljudi kojima ne znam ni ime, ni namenu. Pred ogledalom umem i da opsujem prilično sočno i to kod mene, koji imam gospodsku pojavu, deluje ružno. Ne uklanjam se ja pred nevoljma, umem da se suočim sa gadnim stvarima. Novinar sam, pa i pišem o svemu i svačemu: ne živi se od lepote, nego od broja prodatih tabaka. U nekim pričama vraćam se i u detijnstvo. Jednom sam , kada sam imao deset godina, sedeo besposlen kod nas na peronu železničke stanice, a na mene se okomio neki profesor muzike: A kuda ti putuješ, momak? Ne putjem nikuda, ja čekam, rekao sam. Kako ti je ime? Nemam ime rekao sam. Evo ti delijo banka, je li ti daleko kuća? Tu je iza stanice, rekao sam. Posle je profesor gledao put šume divljih rogača, koja štiti stanicu od vetra i rekao: Ništa se dobro ne vidi kao ono što se ne vidi. Onda se zakašljao i udaljio. To je jedna od slika iz detinjstva. Prošost nije opipljiva i ona je uvek u ogledalu. Prošlost ima svojstva: istinitost, tugu i radost, tamu ili svetlost. Prošlost nije samo neki apstraktni pojam, nego je uvek sastavni deo igre u vremenu, među ljudima i stvarima. Ja ogledala imam u svim prostorijama, nema izuzetaka. Ja sam, u svakom trenutku, izmišljotina sebe.

Нема коментара:

Постави коментар