среда, 10. новембар 2021.

RATKO DANGUBIĆ: TAKO STOJE STVARI

 



Ne mogu da potvrdim da sam cinik, ni ironičan. Možda sam glumac, s prikrivenim talentom za apsurd. Činilo se očiglednim, barem meni, da sam uvek tragao za načinom kako da i od pisanje živim i u tuđem svetu. Taj unutrašnji nemir mi je „vraćao apetit“ i da pišem, jer fotoaparati kamera nisu jedino oruđe da se zarade pare, izraze osećanja, oličenje duše. Obuzele su me sumnje, stvari nisu mogle da budu gore nego su bile. Te godine sam boravio u tuđoj zemlju, odakle su bombardovali Srbiju, a ni na jedan način nisam bio u ovo sranje uključen, osim željom da bude mir i da živim od usranih reportaža o spomenicima, fontanama i kejovima i kakvog-takvog pisanja. A jedno je biti cinik na papiru, drugo u životu. Umeo sam iz očajanja da urlam, tresnem novine, knjigu o pod. A činilo se da pred sobom imam svu belinu papira i ekrana laptopa i dozvolu da čuvam misli, da nema razloga da odbacujem pogled na stvari i bes.

Hteo bi ispričam jednu pomalo nepovezannu i zakasnelu priči onog vremena. Sada mogu reći, otišao sam u vreme bombardovanja jednom, valjda tri pita na smušene proteste, bez parola i barjaka, onda me je okupirala reportaža koju sam radio, i nisam se, priznajem, ni usuđivao da me markiraju. Njihove novine nisam čitao, retko sam gledao TV, zapravo bolela me je duša, sve me je onda bolelo. Bio sam antiratno raspoložen, a prijatelju, saradniku iz Australije, moje ponašanje je bilo  tužno, poprilično jadno i otkačeno. Nije se ni on smejao. Lice bi mu se promenilo kada bi ja upro prst u ekran, u generala koji govori šta su razorili, koliko je ljudi stradalo od raketa, bombi. Onda sam mu rekao da pogleda bolje, da vidi da nije ostalo ništa od generalovog lica, da je on maska smrt koja govori, koja se cereka. Taj general Klark bio je za mene sama smrt, ona koja se povampirila. Amerika je, okupivši belosvetske protuve, birokrate i zločince, slala malom, sabijenom narodu ultimatum raketama i bombama, poruku kako mora da veruje da neće da preživi i jednog od tih dana ubili su i devojčicu Milicu u krevetu, usnulu. Zemlja je mesecima uništavana da bi zločinci napravili prostor da smeste svoje „nacističke“ misli. Zaboga, preklinjao me je Australijanac, on je poreklom Škot, molio da ne upropašćavam ono čemu sam se posvetio, da se okanem rđavih misli, svestan je da je ovo jedna od „svetskih crnih priča“. Ja sam rat uvek video kao ludilo, mislio sam da sve mora da se uradi da se rat izbegne, pa i ovo prokleto bombarodvanje Srbije 1999. A onda sam seo i napisao priču o Milici i Australijanac mi je zakazao sastanak sa urdnikom poznatog časopisa za književnost. Ja tada nisam bio sasvim svoj, otišao sam kod urednika, sa željom da zaamolim sve što imam.

I moj pripovedčki i patriotski pogled na svet je nervirao „obezbeđenog“ urednika, kome sam ranije poslao priču na njegovom jeziku, i nije umeo da mi odredi mesto u svojim fasciklama, uviđajući da zbog Škota treba da bude i ljubazan. Nekavim crnim humorom hteo je da se udalji od moje priče, od mene samog, delovao sam drugačiji od onog kakvog je očekivao. Pokušao je da kaže da ja ne verujem ni u šta osim u svoju istinu. On ne misli da događaji imaju toliko nemuštog da ne umem da se i sam odredim, ali nije prikladno da osuđujem one koji bombarduju moju zemlju, on to ne vidi kao tragediju, ni farsu - nego kao čin milosrđa prema onima za koje su oni „hteli“ da se nazovu ugroženim. Ne, rekao sam, ja to vidim kao tragediju, jednu veliki zločin s kojim se moj narod suočio, i nikakve maske ne mogu pokriti moje lica očajnika. „Nikad, nikad, nikad!“ Urednik je uzdahnuo, vrataio priču i promumlao: „Tako stoje stvari!“ Bio sam pred njim kao isleđivan, ali mislim ne tužan, razočaran, skoro sa normalnim licem. „Šta da radimo s Milicom?“ smešio se bezvoljno, oporo. Sećam se da su moj glas, ali i urednikov bili ispunjeni melahonholičnim tonovima, glas ljudi koji su svedoci užasa koji se desio, ali oni koji žele od njega da se udalje. Ovajo moje sećanje gde treba ima jednu crnohumornu liniju: radi se o prikazu sveta koji je izgubio razum, u kojem se ratovanje svelo na radovanje idiota koji upravljaju džojsticima. Tako sam se prvi put tamo suočuo lično sa izobličenom stvarnošću, licemerjem-kako može na jednoj strani da se tvrdi da je njihova stvarnost demokratska, malo izlomljena, ali slobodna i posebna. A ja sam mislio da su stvari takve kakve jesu, da se sa silom i licemerim ne vredi raspravljati, jer za njih su stvari kakve jesu i kad nisu.   

Pomalo je neizbežno da se na svojvrstan način vratim ovom sećanju. Ne pretendujem da izreknem jednu jedinu istinu. Onda sam onu turističku reportažu sa Škotom iz Australije završio, imao sam pare za povratak kući. Verujem da je istina posledica sukoba mišljenja, viđenja očiju, i da treba da se naviknem da savladam sukob. Kao povratnik, od onog što je daleko odavde, posle tog vremena u jebenom svetu, nisam prihvatao ni priče koje su ovde kolale o svemu tom, i to sam rekao polupijan u baru, odakle je moje mišljenje od koga treba došlo kod koga treba. Prebacili su mi da sam se nalazio gde ne treba, kada nije trebalo, zatvoren u čauru. Nisam bio svestan šta se od mene traži, očekuje dok mi ko treba nije ponovio frazu: „Tako stoje stvari!“ Tako je ova fraza onoga s kim sam razgovarao zaokupila mene, prilično jako, pa je preuzela mesto u samom pisanju. Toliko puta sam pročitao tvdnju da svet nije stvorio Bog nego Sotona.   

Нема коментара:

Постави коментар