понедељак, 28. јануар 2013.

RATKO DANGUBIĆ: KRASTAVCI


Ovo je kafana, a u kafani se ljudi uglavnom bave sobom i fudbalom. Jasno je da alkohol iz ljudi izgoni životne priče. Ne volim ni  jednu vrstu sentimentalnih meditacija. Po prirodi sam rađe melanholik nego veseljak. Ne volim ni kada se na mene udara sa strane. Nema ovde ni ispovesti o kakvoj poznoj ljubavi. Zamislite profesora istorije penzionisanog pre vremena, s penzijom od koje on i njegova Mileva ne mogu da sastave kraj s krajem; profesor je uvek malo pod gasom, a ona nedostatak para nadoknađuje dizajniranjem venčanica u nekom krojačkom salonu. Ona je mnogo pametnija od mene i veselija, prepustila mi je da sam dođe do ove misli. Nemam nameru da govorim o sebi, ni o njoj tako da to bude slika tvrdog braka, nekako po skandinavski.Treba krenuti od pretpostavke da je sva odgovornost i nevolja u domu na meni. Ne kažem da se u sve razumem, ali nisam ni dileja. Moj mozak sam neke stvari sklanja, a druge gura u prvi plan. Zurim podjednako u formule za izračunavanje brzine vetra i recepte za pravljenje prirodnih medikamenata za osvežavanje lica. Mene je život pripremao na iznenađenja, ali uvek izleti od nekud novo sranje. Ta stvar sa kremama za kožu je mojoj Milevi opsesija. Tako svake nedelje jednom moram da kupimo korpu kratsvaca i ona ih iseče na kolutove i stavlja, sa jugortom i bez njega, da prostite, gde stigne po sebi. Ne mogu da joj prigovorim da ne treba da održava telo,dosta je i mlađa od mene i gleda da joj koža manje stari. Ne voli ona strane skupe kreme, i kod nje to nije pitanje samo para, jer misli da tamo uvaljuju svakakve otrove. Neko je jednom rekao da je umro kada se oženio, ja ne mislim tako. Imamo i ćerku koja nema posla, ali se nije dokopala ni kakvog zanimanja, pa i ona mi je na vratu. Iz stana izlazim rano, po pravilu, gunđajući, jer ne volim da idem na pijacu i tamo me zbog prokletih krastavaca svi znaju. Ponekad se bunim pred Milevom, ponekad jogunim, ali krastavce sa pijace redovno donsim. Od kada sam u preranoj penziji traljavo sam raspoložen, a ni autoritet u kući mi nije nikakav. I jutros me je Mileva terala da idem na pijacu, da kupim kratsavce, a meni se nije dopalo da idem. Ova jebena penzijia me tera da se sklonim od svake vrste nepotrebnih izadataka; na drugoj strani, znam da nema logike, ne pristajem ni da budem u komisijama za glasanje na izborima, iako dobro plaćaju. Katkad mislim da je moja svrha postojanja da nabavljam krastavce za moju Milevu. Jugurt i druge stvari uzima sama, jer misli da ja ne gledam datum i uzimam robu onako, s reda. Namerno, kada idem na pijacu, obučem odelo, stavim crvenu kravatu, a to nju izluđuje. Na pijaci me znaju zbog francuske kape koju ne skidam sa glave, ona mi je dar jednog rođaka legionara. Stigla je i jesen, ume da se proteže i mazi na suncu. Od svih prodavaca krastavaca najbolju robu ima onaj Vlajko iz Lazarevca, ali on, namerno, kad god me ugleda, stane da se dere, da svi okolo čuju da sam ja stigao: Krastavac sa Uba, jede se bez zuba. To njima deluje kao reklama, a ja mislim da nije, da je erotika. Motam se kratko na pijaci i onda svratim u ovu staru, šrljavu kafanu Unu. Ovde volim da sedim.i posmatram kroz staklo ljude i robu koju voze na pijacu. Mileva me pita uvek gde sam se zadržao, šta tražim u ovome ćumezu, a ja joj jednako odgovaram: Tamo jedino imaju čiviluk, i mogu kao gospodin da obesim mantil i stavim francuzicu na onaj Tonet savijutak na vrhu. Osećam ovde i nekakav spokoj. Na kraju krajeva, vinjak samo izbacuje i potiskuje emocije. Idem: zamislite da život nije ono što govore da jeste.

Нема коментара:

Постави коментар