среда, 4. јун 2014.

VLADIMIR BULATOVIĆ: DOBRI PLASTIČNI VOJNIK HANS

,

         
        Niko nije bio srećan nakon što smo prodali stan. Majka je plakala, od sreće, ubeđivala nas je. Otac je bio zadovoljan zarađenim novcem, ali ne i prelaskom u bučniji i zagađeniji kraj grada. Meni je nedostajalo svakodnevno viđanje sa drugarima iz kraja, a moju skrušenost pojačavala je činjenica da zauvek napuštam gospođu zanosnih oblina koju sam svakodnevno krišom posmatrao s prozora sobe kada god bi se presvlačila u zgradi preko puta.
         Novi stanar, gospodin ogrubelog, masnog lica i nesrazmerno velike, oficirske glave, nije žurio s useljenjem. Krpio je ostatke svog, kako nam je pričao, zamalo propalog braka, zadovoljavajući ne male prohteve supruge pod stare dane željne putovanja i avanture. Pre useljenja čekao ih je dvomesečni boravak na prekookeanskom brodu, krstarenje beskrajnim plavetnilom okeana i hranjenje kitova ubica.
         Neverovatno je, i meni smešno, koliko predmeta može da nakupi jedna porodica za dvadeset godina stanovanja. Masivni, trokrilni ormar, poput mučenika razapet od zida do zida, pretrpan garderobom, posteljinom i porculanskim antikvitetima, predstavljao je upečatljivi simbol neumornog i višedecenijskog gomilanja stvari. Ipak, ukoliko biste pitali majku, najveći izazov u čitavoj selidbi predstavljala je moja soba.
         Oduvek se žalila da nešto smrdi na buđ. „Brišeš li ti prašinu“, pitala bi me još s vrata. Potom je produžavala do računara i, prethodno zapinjući nogom o loptu, tegove ili gitaru, skidala kažiprstom debeli sloj prašine sa ekrana.
         „Sad bih ti natrljala nos ovim“, rekla bi preteći sivkastim naprstkom.
         Htela je da pobacam veliki deo stvari u kontejner. Umesto kartonskih kutija predložila mi je da upotrebim kese za smeće.
         Najviše police u plakaru, koji je dosezao plafon, retko sam koristio. Popeo sam se na merdevine i odškrinuo vratanca koja su bučno zaškripala. Preda mnom se otvorio jedan potpuno zaboravljeni, i doduše prašnjavi svet. Albumi sa sličicama, spomenari, sveske sa prvim ispisanim slovima i brojevima, slikovnice, lego kockice, stoni hokej, plišane životinje bez jednog oka, bez usta i repa, i još mnoštvo drugih igračaka koje su oblikovale moje detinjstvo. 
         Majka je svratila da vidi kako napredujem.
         „Trebaće mojoj deci, mislim, jednog dana“, rekao sam držeći u rukama plastični bager kojim sam, jednog leta osamdeset i neke, preorao pola plaže u Ulcinju.
         Skinuo sam poklopac s jedne metalne kutije oslikane čajnim pecivima i panoramom jednog skandinavskog grada. Tu sam pronašao davno zaboravljenu britvicu, oštru kao žilet; karte sa golišavim devojkama, među kojima je bila i dugokosa brineta po čijem sam liku kasnije tražio sve svoje fatalne ljubavi; potom, prva ljubavna pisma, groteskna i nezrela, nikada poslata na pravu adresu.
„Čoveče“, radosno sam uzviknuo ugledavši plastičnog vojnika Hansa.
Boja njegovog nepokretnog lica stapala se sa zagasitim zelenilom nemačke vojne uniforme iz Drugog svetskog rata, s puškomitraljezom i tankom elipsastom podlogom za koju je bio zakovan dubokim čizmama. Primetio sam da po telu ima sitne rupe, verovatno probušene špenadlom. Sa opasača je visila kupasta kutija, čuturica s vodom i torbica za hranu.
         Spustio sam ga na policu pokraj kreveta, uz starinsku lampu, mesto s kog je nekada stražario i čuvao moju sobu.
         Kao mali, verovao sam da Hans štiti mene i sve moje igračke od „ludog Pohehagena“, lika nastalog u glavi mog ujaka. „Ludi Pohehagen“ je krao igračke deci koja su izbegavala podnevnu dremku i mrštila se na kuvanu blitvu i pileću džigericu. U pohode je išao uglavnom noću. Ujak ga je opisivao kao „majmunoliko biće, svetlećeg nosa, s oštrim zubima i repom kao u pauna“. Dešavalo mi se da, skriven ispod jorgana, ne zaspim do svitanja strepeći zbog njegovog dolaska. „Ludi Pohehagen“ se na kraju nije pojavio, a ja sam, ubeđen da kradljivac igračaka strepi od Hansovog puškomitraljeza, mogao konačno da spavam spokojno.  
         Moju maštu su razbuktavali mnogobrojni partizanski filmovi prikazivani na televiziji. Nisam se usuđivao da govorim o simpatijama koje sam gajio prema nemačkim vojnicima. U svima njima video sam Hansa. Verovao sam da je Hans, pre nego što je postao plastični vojnik, bio čovek od krvi i mesa, običan mladić, na silu mobilisan i doveden kao okupator u našu zemlju. Hans sigurno nikoga nije ubio niti povredio, bio je previše dobar da bi to učinio. Nakon završetka rata, njega i mnoštvo drugih mladića u uniformama su, a odlukom saveznika, prevashodno amerikanaca, pretvorili u plastične vojnike.
         Zamišljao sam Hansovo poslednje pismo napisano roditeljima u Nemačkoj. Bilo je kratko. Pisao im je da ne brinu, jer tamo gde ide postoje samo beskrajna mašta i čista dečija nevinost. Nadao se da neće završiti na nekom otpadu, zaboravljen i bačen sa gomilom drugih igračaka, ili biti izbušen špenadlama po telu, mada to poslednje nije spomenuo u pismu, kao što je izostavio i patetiku romantičarskog prikazivanja detinjstva.
         Pubertet je doneo značajne promene u moj život. Pored bubuljica i glasa „kao iz bunara“, dobio sam snažan nagon zbog koga mi se dešavalo da i po deset puta dnevno trčim u kupatilo, pamteći i najmanji detalj ili pokret kojim bi me neka dama u trenutku uzbudila.
         Zapamtio sam svoj prvi „sudar“. Devojka se zvala Tatjana, iz sedmog pet.
         Nekako sam baš u to vreme počeo da verujem kako nošenje amajlije pomaže u važnim situacijama. Tako sam na pismeni iz matematike poneo daljinski od televizora. Izvadio sam ga iz torbe i stavio na sto pokraj vežbanke. Pre nego što sam prepisao i drugi zadatak od drugara iz klupe, profesor mi je oduzeo daljinac i pismeni rad. Pozvao je oca da dođe u školu, optuživši me da sam daljinski koristio kao puškicu. Teško je bilo objasniti sopstveno verovanje u magijsku moć pojedinih predmeta i ubeđenost u to da nežive stvari pozitivno utiču na moj život. Zato što sam ocu onemogućio menjanje kanala dve večeri uzastopno, a ne zbog jedinice iz matematike, trpeo sam jednomesečnu kaznu ne gledanja „Sportskog pregleda“ nedeljom i „Indirekta“ ponedeljkom.
         Bilo mi je potrebno nešto manje i pouzdanije. Tako sam počeo da nosim Hansa u džepu.
         Imao sam frku pred izlazak s Tatjanom. Svaki čas sam odlazio ispred ogledala i popravljao frizuru. U to vreme bile su popularne uvijene šiške, na pola čela. Koristio sam mamine viklere i gel u tubi koji je slpeljivao kosu poput lepka. Nešto malo paperjastih brčića ispod nosa nevešto sam skinuo očevim žiletom, posekavši se na više mesta. Pokušao sam da zaustavim krvarenje „brionom“, a bol masturbiranjem na Tatjanin lik razbijen na mutne fragmente. Bio sam spreman.
         Reka se tog proleća izlila iz korita poplavivši šetalište i mlade, tek posađene breze. Uputili smo se preko nasipa, i prošavši kockastu, sivu zgradetinu iz koje je bučno kuljao mlaz vode, zaustavili se kod klupe prekrivene gustom i visećom krošnjom vrbe. Vazduh je rasecao oštar miris mulja i benzina prolivenog iz plutajućih kanistara u poplavljenom čamcu nasukanom blizu nas.
         Ko god da očekuje eksplicitne scene tinejdžerskog seksa u redovima koji slede, ostaće razočaran.
         Priznajem da su me dugo vremena do vrhunca dovodile samo seksulane fantazije koje sam uspevao jedino maštajući da pretvorim u nešto opipljivo i istinito. U stvarnosti sam bio suviše stidljiv, bez samopouzdanja.
         Uživajući u slatkom samozavaravanju Tatjani sam pokazao Hansa.
         Možete li da zamislite mladu devojku oduševljenu plastičnim vojnikom čiju zaštitničku moć ne umanjuje ni debljina tekstila kojom je opšiven džep pantalona, kao i njegovom zlom sudbinom koja ga je načinila prvo igračkom, a potom i amajlijom jednog pubertetlije?
         Vrlo brzo otpratio sam Tatjanu do ulaza.
         Kako si rekao beše da ti se zove onaj plastični vojnik, upitala me je. Hans. To je nemačko ime? Da. Siguran si? Jesam. A kako znaš da je on baš nemački vojnik? Gledao sam filmove. Koje? Partizanske. Veruješ da te taj glupi plastični vojnik čuva? Verujem. Od čega te čuva? Od svega. I od mene?


(Priča je upravo nagrađena na prvom književnom konkursu FESTIVALA KRATKE EVROPSKE PRIČE u Hrvatskoj)

1 коментар: