четвртак, 20. јул 2023.

MILAN TODOROV: PEĆ


 

Čarslu Bukovskom,

umesto crne ruže

 

Bilo je, ruku na srce, ipak više dobrih podstanara i podstanarki. Sećam se kuglašice Ljilje iz šezdeset i neke. Bila je ovaploćena Merlin  Monro. Pobegla od muža sa prelepim švalerom. Uprkos tome bacala je oko okolo. Bio sam klinac. Dopadale su mi se njene sise.

Jednog dana kada smo bili sami u dvorištu kuće  rekao sam joj to.

-Molim vas, gospođa Lljiljo pokažite mi bar jednu vašu sisu.

Nasmejala se.

-Zašto bih to uradila?

Tada još nisam znao da kad žene postave to pitanje, muškarac ostaje paralizovan. Kao mužjak bogomoljke.

Bio je, ako se ne varam, avguste mesec. Liljana je imala žutu majicu na sebi. Ispod majice nazirale su se krupne bradavice.
Uhvatila j moj pogled.
-Zar to što vidiš nije dovoljno?

Umesto odgovora pružio sam ruku sasvim polako i zavukao joj ispod te majice.

Ošamarila me je.

-Kako se usuđuješ?

Ispod levog oka ostala mi je masnica.

Nisam znao otkud mi ta ideja.

Ona je potom sela na drvenu klupu u dvorištu i sunčala se, skinuvši majicu i okačivši je o čeličnu žicu za sušenje veša koja je bila razapeta nasred dvorišta, ne obraćajući više pažnju na mene. Nisam video nikakvu razliku.

Zarekao sam se da ću je jebati kad tad.

Suvišno je da kažem da to nikad nisam uspeo.
Ona je otišla. Ostavila kegle u kuglani u kojoj sam, samo radi nje, radio kao dečko koji vraća kugle posle čišćenja ili udaraca u puno.

Pričalo se da je umrla posle povratka mužu.

Uglavnom, ponekad sam nepredvidiv.

Moja majka me je najbolje poznavala. Govorila je da sam pile sa petlovskom krestom. To je značilo da sam dobar, skoro uvek dobar, ali kad nisam dobar, kad stvari krenu loše, onda sam zlo i naopako. U životu sam , uzgred, često imao problema zbog toga. Ali, ne kajem se. Uvek bih poludeo kad bih video da odlazeći podstanar koji nije platio nekoliko poslednjih komunalnih troškova, kao ni utrošenu struju prethodnih meseci, pokušava još i da me pokrade.

Jedna, takođe divna, žena koja je kratko stanovala u stanu sad mojih pokojnih roditelja, odlazeći izmirila je sve račune, stan dovela u red kakav je i bio i još mi je ostavila crnu tučanu peć na drva.

U stan se uselio kamiondžija.

U početku je izgledalo da je dobar domaćin. Kosio je travu u dvorištu, donosio drva za zimu, drva koja je nalazio tu i tamo, uglavnom to behu industrijske palete koje je gomilao u uglu dvorišta. Dozvolio sam mu da sagradi kućici za psa na travi a on je napravio dvosobnu rogobatnu volijeru na travnjaku. Dao sam mu na korišćenje mali podrum, šupu za drva, tavan i veliku hladnu ostavu iz koje se pelo na tavan.

Iznenada je odlučio da ode u drugu kuću.
Nisam imao ništa protiv. Sve vreme sam se nosio mišlju da mu dam razumni otkazni rok, jer ni kiriju nije plaćao na vreme.

Ah, da, zvao sam ga Crni, mada je kamiondžija bio bele puti.

Imao je prijateljicu. Učinila mi se u prvi trenutak da je kulturna i vredna žena. Sada, kada su se pakovali, pokazalo se da ona nosi pantalone. Odnela je čak i najlon koji su prekrivali plastenik koji sam im dao na korišćenje.

Rekao sam im da nose sve što je njihovo. Povrće, korov, saksije pune i prazne.

I nosili su kao hrčci. A onda je nestala ona lepa i dobra metalna peć na drva.

Pitao sam Crnog gde je, jer je samo koji dan pre toga bila tu.

Odgovorio mi je da je pevačica peć dala nekoj svojoj drugarici po imenu Ivana.

Pozvao sam pevačicu i pitao je da li je to tačno.

-Ne, rekla je, ja sam tu peć ostavila vašoj kući, za buduće podstanare.

Čemu ova priča i čemu prethodno sećanje u priči?

Večeras me je u najvećem gradskom parku presrele mlada devojka, skoro devojčica sa mobilnim  mu ruci i pitala da li želim da mi prorekne sudbinu.

-Izvini, nemam vremena.

Mislio sam pritom na Desanku i njeno „Nemam više vremena.“

-Ali to je samo minut a meni bi mnogo značilo.

Pristao sam.

-Koliko imate godina?

Hteo sam da joj kažem: zar ni to ne umeš da pogodiš.

Slagao sam da imam blizu šezdeset godina.

Pogledala je u svoj telefon i ništa nije rekla.

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар